Idag blev det en heldag i garaget har fått en hel del gjort fatiskt hehe dock började dagen dåligt då jag märkte att automat filtret jag fått var av fel sort suck* så måste fixa ett nytt men fanns annat att göra! Började med att sätta dit bussningarna på bakaxeln och "kuddarna" som sitter på ändarna sen var det bara hitta rätt bult mutter och skruv och poff så var den på plats. Därefter fick sig kardanen och drivaxlarna sina knutkors monterade... Polerade även till O2 givarna när man ändå var på hugget
Lite bilder från idag:
Bakaxeln färdig för montering!
Bakaxeln äntligen på sin plats
Redo för bussningar efter rengörning från eventuella rester i hålen..
Gummit på plats..
Dessa skulle tydligen återanvändas så har slipat bort all skit och lagt på färg på ändarna då resten kommer fettas in och befinna sig i bussningen.
Klara för montering.
Knutkors på plats, här syns verkligen hur skitiga dom blivit får ta och putsa bort de sen hehe
Fixade till O2 givarna lite också även kontakten rengjordes grundligt dock syns inte detta på bilden..
Ja idag så har jag polerat staget mellan automatlådan och bakaxeln lite, var rätt segt då det var mycket porer och skavanker i gjutningen.. men blev rätt bra tillslut ändå sen så tycker man att de här regnet är riktigt surt då man har ett par delar att lackera och är ju tvungen att va utomhus då man inte har nån lackbox än..
Idag kom kardanen och C-beamen upp på sin plats var väldigt trångt och jävligt att få dit bultarna/muttrarna men de gick till slut sen vill man ju inte heller repa allt för myk
tjena vill bara säga att du är sjukt bra på att polera , jag sj har ju polerat en del men allt för hand tyvärr, förutom slutliga polleringen med autosol på poleringmaskin med "fårtuss", fast jag är ju inte så haj på detta, skulle vara kul och veta hur du gör, vad för verktyg och polermassor du använder, samt snälla en guide steg för steg, "slippapper för slippaper", hur du gör för att det ska bli så fint, hur gör du sedan med oxiderinegen ???? rost ???
tjena vill bara säga att du är sjukt bra på att polera , jag sj har ju polerat en del men allt för hand tyvärr, förutom slutliga polleringen med autosol på poleringmaskin med "fårtuss", fast jag är ju inte så haj på detta, skulle vara kul och veta hur du gör, vad för verktyg och polermassor du använder, samt snälla en guide steg för steg, "slippapper för slippaper", hur du gör för att det ska bli så fint, hur gör du sedan med oxiderinegen ???? rost ???
Kollar du första sidan så ser du hur min polermaskin ser ut och vad för material jag använder sen en sida som jag haft mycket nytta av är polerverkstan.se, väl där går du in på polering.
Sen det där med hur jag ska försöka hålla glansen så har jag hört att vanligt bilvax ska funka bra dock ganska jobbigt... Jag är ny på poleringssidan också hehe men ska bli kul och se om det håller sig glänsande utan att behöva lägga ner allt för myk jobb, har ju tillgång till smörjgrop så man kan tvätta undertill ibland, smuts är ju ens värsta fiende!
Kollar du första sidan så ser du hur min polermaskin ser ut och vad för material jag använder sen en sida som jag haft mycket nytta av är polerverkstan.se, väl där går du in på polering.
Sen det där med hur jag ska försöka hålla glansen så har jag hört att vanligt bilvax ska funka bra dock ganska jobbigt... Jag är ny på poleringssidan också hehe men ska bli kul och se om det håller sig glänsande utan att behöva lägga ner allt för myk jobb, har ju tillgång till smörjgrop så man kan tvätta undertill ibland, smuts är ju ens värsta fiende!
haha ahh verkligen xD, men vad är det du grundslipar med, kan ju annars visa lite som jag har högglanspolerat, dock mest mc och moppegrejer, och lite bildelar för tillfället
Idag har man satt dit ett nytt oljefilter till automatlådan samt slipat rent bakre "tie rod" inför lackering
Nytt filter är alltid bra
Bakre "Tie rod"
Bakre "Tie rod"
@TwinsBilOchPlat Delarna jag polerat har haft relativt bra utgångsläge men dom ställena som vart ganska ojämna har jag använt mig av ett slipvax 180 på en lumptrissa och sedan kört vidare med polervaxet.
@TwinsBilOchPlat Delarna jag polerat har haft relativt bra utgångsläge men dom ställena som vart ganska ojämna har jag använt mig av ett slipvax 180 på en lumptrissa och sedan kört vidare med polervaxet.
vad hette, poleringsmedlen till de 3 olika polertrissorna, ska fan ut o köpa, var finns dem att köpa?, sparar mycket mer tid än autosol där du måste slipa upp till 1500-2000grit
SKICKA TILL MIN GB
Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (14 juli 2009)
Tja upphängningen till avgassystemet behövde sig lite puts den också så blev till att ta isär, slipa ner och lägga på lite motorplast så de inte rostar igen, sen fick jag även hem dom nya sidospeglarna som jag hoppas ska passa? kommer från en Corvette C5a
Ser inte mycket ut för världen...
Lättare o rengöra om man plockar ner allt
Slipade med trissa och behandlade med motorplast.
Dom "nya" sidospeglarna som ska dit, kommer från en C5a
Polerat klart högra spindeln bak idag, lovar det här är inget för otåliga... men bara den andra kvar nu... får se om man gör de imorrn har ju redan smygstartat hehe
Detta mpåste vara Garaget.org's mest pedantiska projekt! Men ruskigt fint blir det.
Jag ser och lär ...
haha nja vet inte om jag kan hålla me där hehe kul att någon följer min tråd du har ju en trans am som kan behöva lite puts bara till o hugga i!
Fick även ett ryck till för en timma sen var precis ute och lackade krängningshämmaren med sprayfärg (silver) blev mycket bra tycker dock var det svårt att ta någon bra bild så får bli bild när den sitter på plats sen
Ännu en heldag i garaget, har först o främst monterat dit drivaxlarna, en av katalysatorerna, fixat bort en avbruten sruv från den andra katalysatorn..., monterat väck båda bromsoken och plockat isär dom för renovering (inte det lättaste att få väck dessa då dom satt som satan). Har dock bara bilder på bromsoken av någon anledning men bättre än inget
Höger bromsok bak undersida
Höger bromsok bak ovansida
höger bromsok bak i delar
Det andra oket är också i delar fast spegelvänt så ingen mening o lägga upp de
Har den här på prenumeration. Sjukt att du orkar vara så pedantisk med allt under bilen Det enda som glänser under min bil är de ny stabilisatorstagen. Blir till att ha speglar liggandes på golvet om denna ställs ut nån gång haha