3718
Sök

Vad betyder "Lättdriven" högtalare?

250 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#1
Vad är det jag ska kolla främst på på högtalare/kitsystem för att de ska spela så bra som möjligt med ett litet steg (huvudenhet)?

Har hört att billigare högtalare ska spela "bättre" än dyrare med litet steg. Är det så, eller är det kanske så att de dyra är minst lika bra med bara HU-steg som de billiga, men väldigt mycket bättre med steg?
Senast redigerat av Erikkk (3 december 2008)

1 727 Inlägg
3 december 2008
#2
Ska du köra på CD-spelaren ska du titta efter ett lättdrivet system, att köpa "superfint" resulterar oftast i att man hör bristerna i CD-spelaren på samma gång som man har kastat bort pengar.
Ett par coaxar kan ochså funka om dom får ha samma budget som kitet.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

250 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#3
Horsyhorse skrev:
Ska du köra på CD-spelaren ska du titta efter ett lättdrivet system, att köpa "superfint" resulterar oftast i att man hör bristerna i CD-spelaren på samma gång som man har kastat bort pengar.
Ett par coaxar kan ochså funka om dom får ha samma budget som kitet.

Pierre

OK, och med "lättdrivet" menas? Vad ska jag kolla på - resistans, effekt (max eller rms)?

VW Ägare
1 011 Inlägg
3 december 2008
#4
att de inte kräver så stor förstärkare  (slutsteg) för att spela bra.

Henrik Eberlund

250 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#5
Eberlund skrev:
att de inte kräver så stor förstärkare  (slutsteg) för att spela bra.

Jo, så mycket har tom. jag hajjat. Men Vad i specifikationerna för högtalaren avgör om den är lättdriven? Är det effekt, resistans, känslighet etc. etc.?

Reparatör
306 Inlägg
3 december 2008
#6
I specifikationerna så ska du titta på känsligheten för att se hur lättdriven högtalaren är.
Ju högre siffra desto lättare om jag minns rätt.


1 327 Inlägg
3 december 2008
#7
jag har för mig att det har något med ohm talet att göra med hur lättdriven en högtalare är.


21 761 Inlägg
3 december 2008
#8
Det är känsligheten som "säger" hur lättdriven högtalaren är, men tyvärr brukar inte tillverkarnas uppgifter stämma så bra.

Visst kan man även säga att högtalarens impedans påverkar eftersom en förstärkare ger ut mer effekt när impedansen är lägre (till en viss gräns förstås). För en vanlig bilstereo så bör man dock inte ha lägre impedans än 4 Ohms belastning på varje kanal.

250 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#9
Kan någon dra lite kortfattat vad en högtalare med låg respektive hög känslighet har för för- och nackdelar?

Om den har hög känslighet (drivs bra med endast HU), vad medför det för negativt vid eventuellt inkopplande av slutsteg?

12 086 Inlägg
4 december 2008
#10
Lättdriven har väl med motståndet o göra?
Standard högtalare i bil är 4 ohm, desto lägre desto mer lättdrivna. Dock måste slutsteget klara av den låga belastningen. lr?

EDIT. Jag hade helt fel bara så alla vet tongue
Senast redigerat av JapMax (10 december 2008)

Volvo Fantast
194 Inlägg
4 december 2008
#11

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

2 665 Inlägg
4 december 2008
#12
Oj vad många som tror i denna tråd.

En lätt driven högtalare har en känslighet på säg 91db. Efter det brukar det stå 1watt/meter.(ibland 0,5m)
Det betyder att högtalaren lämnar ett ljudtryck på 91decibel när man matar in ljudsignal med styrkan 1watt och mäter med microfonen 1meter från högtalaren.

Om då högtalaren har en känslighet på 88db 1w/1m så krävs det dubbel effekt alltså 2watt för att spela 91 db. Eftersom man måste dubbla effekten för att öka ljutrycket 3db.

Sen det här med inpedansen påverkar sättet att mäta eftersom det går åt mer ström vid 2ohm än med 4ohm högt. Men det är en annan grej.

Japmax har helt fel. Det är tvärt om. Med lägre impedans krävs dubbelt så mycket ström jämfört med en 4ohm högt. Så en 2ohms högtalare ska man försöka undvika om du ska driva den på bilstereon. För orkar inte stereon lämna mera ström då sjunker spänningen och du får mindre ljud ut från högt. (gäller även basar & slutsteg)
Senast redigerat av Rickard-v (4 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 december 2008
#13
Rickard-v skrev:
Oj vad många som tror i denna tråd.

En lätt driven högtalare har en känslighet på säg 91db. Efter det brukar det stå 1watt/meter.(ibland 0,5m)
Det betyder att högtalaren lämnar ett ljudtryck på 91decibel när man matar in ljudsignal med styrkan 1watt och mäter med microfonen 1meter från högtalaren.

Om då högtalaren har en känslighet på 88db 1w/1m så krävs det dubbel effekt alltså 2watt för att spela 91 db. Eftersom man måste dubbla effekten för att öka ljutrycket 3db.

Det där är bara halva sanningen.

Hela sanningen innefattar även lådan. Högtalare = högtalarelement plus låda. Det du beskrivit är enbart högtalarelementets egenskaper.

Man kan ha ett högtalarelement med relativt sett hög känslighet, men det kan i en sluten låda bli mer trögdrivet än tex ett element med relativt sett låg känslighet sätts i en portad.

Det är dock ofta så att element med låg känslighet sätts i små slutna lådor, så hela systemet blir VÄLDIGT trögdrivet. Men, detta är ett medvetet val man gör mellan marknadsavdelningen och konstruktionen, eftersom effekt idag är billigt, och man prioriterar utrymmet i bilen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 december 2008
#14
jonash skrev:
Rickard-v skrev:
Oj vad många som tror i denna tråd.

En lätt driven högtalare har en känslighet på säg 91db. Efter det brukar det stå 1watt/meter.(ibland 0,5m)
Det betyder att högtalaren lämnar ett ljudtryck på 91decibel när man matar in ljudsignal med styrkan 1watt och mäter med microfonen 1meter från högtalaren.

Om då högtalaren har en känslighet på 88db 1w/1m så krävs det dubbel effekt alltså 2watt för att spela 91 db. Eftersom man måste dubbla effekten för att öka ljutrycket 3db.

Det där är bara halva sanningen.

Hela sanningen innefattar även lådan. Högtalare = högtalarelement plus låda. Det du beskrivit är enbart högtalarelementets egenskaper.

Man kan ha ett högtalarelement med relativt sett hög känslighet, men det kan i en sluten låda bli mer trögdrivet än tex ett element med relativt sett låg känslighet sätts i en portad.

Det är dock ofta så att element med låg känslighet sätts i små slutna lådor, så hela systemet blir VÄLDIGT trögdrivet. Men, detta är ett medvetet val man gör mellan marknadsavdelningen och konstruktionen, eftersom effekt idag är billigt, och man prioriterar utrymmet i bilen.

mvh Jonas

Sant

Jag tycket det är synd att många tillverkana har helt slutat att bygga basar med lätta papp koner som var optimerade för 60-80L portade för en 12" bas som de glada -90 talet bjöd på massor av. 2-300W sen hade du en bas som spelade gott o tajt och lät i många fall bättre en dagens tunga effekt krävande monster basar.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 december 2008
#15
dbakuten skrev:
Sant

Jag tycket det är synd att många tillverkana har helt slutat att bygga basar med lätta papp koner som var optimerade för 60-80L portade för en 12" bas som de glada -90 talet bjöd på massor av. 2-300W sen hade du en bas som spelade gott o tajt och lät i många fall bättre en dagens tunga effekt krävande monster basar.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Håller med till 100%. smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 december 2008
#16
jonash skrev:
dbakuten skrev:
Sant

Jag tycket det är synd att många tillverkana har helt slutat att bygga basar med lätta papp koner som var optimerade för 60-80L portade för en 12" bas som de glada -90 talet bjöd på massor av. 2-300W sen hade du en bas som spelade gott o tajt och lät i många fall bättre en dagens tunga effekt krävande monster basar.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Håller med till 100%. smile

mvh Jonas

Jag med.
*Kikar runt efter äldre element*
Ngn som har ngr Coustic HT eller DR liggandes? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 december 2008
#17
Lonefox skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:
Sant

Jag tycket det är synd att många tillverkana har helt slutat att bygga basar med lätta papp koner som var optimerade för 60-80L portade för en 12" bas som de glada -90 talet bjöd på massor av. 2-300W sen hade du en bas som spelade gott o tajt och lät i många fall bättre en dagens tunga effekt krävande monster basar.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Håller med till 100%. smile

mvh Jonas

Jag med.
*Kikar runt efter äldre element*
Ngn som har ngr Coustic HT eller DR liggandes? wink

Coustic DR är väl det sämsta exeplet. Var inte balnd de första basarn som 12" gick i 20L slutet eller är jag ute och cykla?


MVH//Björn
www.dbakuten.se


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 december 2008
#18
dbakuten skrev:
Lonefox skrev:
jonash skrev:

Håller med till 100%. smile

mvh Jonas

Jag med.
*Kikar runt efter äldre element*
Ngn som har ngr Coustic HT eller DR liggandes? wink

Coustic DR är väl det sämsta exeplet. Var inte balnd de första basarn som 12" gick i 20L slutet eller är jag ute och cykla?


MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo.....men det är nostalgi över den eftersom jag alltid velat ha en sedan de kom wink
Men det är en annan sak än lättdrivna. HT-serien var dock helt ok. Funkade bra i 25-35 liter slutet, teoretisk känslighet på 93db och drevs på bra med 150-200W...
DR:en spelade mkt finare men krävde mer.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 december 2008
#19
dbakuten skrev:
Coustic DR är väl det sämsta exeplet. Var inte balnd de första basarn som 12" gick i 20L slutet eller är jag ute och cykla?
MVH//Björn
www.dbakuten.se

Helt rätt. DRen var en av de första.

Det jag mer är inne på är de gamla goa JBL'erna tex. Inte dagens JBL. Men de gamla fina. Satan vad de smackade på. smile

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (4 december 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 december 2008
#20
jonash skrev:
dbakuten skrev:
Coustic DR är väl det sämsta exeplet. Var inte balnd de första basarn som 12" gick i 20L slutet eller är jag ute och cykla?
MVH//Björn
www.dbakuten.se

Helt rätt. DRen var en av de första.

Det jag mer är inne på är de gamla goa JBL'erna tex. Inte dagens JBL. Men de gamla fina. Satan vad de smackade på. smile

mvh Jonas

Enligt mig så är det bland den trevligaste basen sin har släppts för bilstereo.

Spelade hur gott som.

MVH//Björn
www.dbakuten.se



Sök