3576
Sök

Tomgång Saab 9000 CD 2.0 -91

1 253 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Har problem med tomgången på den. Står man som vanligt stilla med bilen så ligger tomgången relativt bra men har kört med den o t.ex stannar vid rödljuset så ligger den på 15-2000 varv, går sakta ner men ligger oftast så högt när man stannar vid korsning eller dylikt. har misstänkt tomgångsmotor o den är bytt till en bättre beg o eftersom den ligger rätt bra då den bara står stilla o rusar inte upp så vet jag inte vad det kan vara för fel... Så någon med förslag tips vore sjysst smile

Lev livet nu innan det är för sent

206 Inlägg
7 december 2008
Funkar hastighetsmäteren som den ska?

4 299 Inlägg
7 december 2008
Min höll på sådär också efter att jag hade lyft på insuget, då va det den blå slangen på bilden som hade lossnat...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/319521_zulh9j.jpg

Så det kanske kan va så att samma slang på din bil har spruckit, om du nu har en sån slang. Inte helt 100 på de...
Senast redigerat av Rallyhalle (7 december 2008)

1 019 Inlägg
7 december 2008
Rallyhalle skrev:
Så det kanske kan va så att samma slang på din bil har spruckit, om du nu har en sån slang. Inte helt 100 på de...

Nej, det finns ingen MAP-sensor på en -91'a.

1 253 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Nupp ingen mappis på min inte smile Mer tips tack. Och Porsche935, hastighetsmätaren funkar utmärkt

1 253 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Inga tips/förslag?

354 Inlägg
9 december 2008
Kollat alla slanganslutningar på insugningsröret? Någon kan ha lossat/spruckit..

Mvh
Martin

1 253 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
har kollat o sprutat startgas för att hitta läckor men inget hmm

5 710 Inlägg
9 december 2008
Rengjort/smort upp spjällhuset och axel?
Är det väldigt skitigt kan det kärva så det stänger långsamt.
Hjälper inte det skulle jag ta ett kik på tomgångsmotorn igen.....bara för att den är utbytt behöver den inte betyda att den är bra...

MVH Jonas
..............

1 253 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Check enginge tänds ibland o kan ibland vara släckt i flera dagar men den blinkar aldrig utan lyser med fast sken,de felkoder jag fått ur den är Lamdan men har mätt upp den o den verkar funka Borde heller inte ge dessa fel.Hur får jag loss spjällhuset o vad ska jag smörja med, något speciellt?
Senast redigerat av opeldrifter (9 december 2008)

354 Inlägg
9 december 2008
Hade nog oxå kollat så tomgångsmotorn verkligen är helt okay..

1 253 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Det som är det skumma för står jag still en stund utan att hålla på med gasen så ligger den princip normalt på drygt 1000 Varv. Känner det om man varvar den så tar det en liten stund innan den går ner, kanske är o göra rent spjällhuset då eller??

5 710 Inlägg
10 december 2008
opeldrifter skrev:
Hur får jag loss spjällhuset o vad ska jag smörja med, något speciellt?

Du behöver inte ta bort hela spjällhuset, bara demontera luftslangen in i huset och stopp in näven för att rengöra.
Gasa lite manuellt (vid gasvire) så du kommer åt att rengöra överallt.
En trasa och lite 5-56 både rengör och smörjer i samma svep.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 253 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Tackar för den infon:)

Sök