3883
Sök

grenrör, extraktor vs orginal (940)

948 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
nån här som kör stor turbo på orginal grenröret från/på 940turbo hur avgastempen är och om det blir så mkt motstånd i det om man jämför med ett extraktor rör?

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 december 2008
#2
De är rätt så många som kör på orginal grenrör, men för att få ut kanske lite mindre motstånd ifrån avgas så är de många som uppgraderar från volvo org till hemmabyggt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

948 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#3
jo det är ju jsut det med motståndet i orginalgrenröret jag oroar mig lite över så inte avgastempen blir alldeles för hög. Anledening till man undrar är att jag har kört med extraktorrör men det verkar ha en tendens till att spricka och bli skört när det blir varmt vilket mitt gjorde dock så kanske det gjorde en del till att man körde med liten turbo vilket kanske resultera i mkt motstånd och därav värmen visst ett orginal kan spricka med men inte så det går i sönder

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 december 2008
#4
okaj, själv är jag inte så insatt i just grenrörs delen... hmm de kan ju vara de att du hade för liten turbo kanske jag vet inte. med större snurra så tömmer du ju röret fortare smile kan ju hjälpa en del.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

39 Inlägg
7 december 2008
#5
940 grenröret hänger med länge och fungerar bra, men inget tar ju ett riktigt bygg extraktor!

8 243 Inlägg
7 december 2008
#6
Ett extraktor är ju överlägset ett gjutet. Att de spricker kan bero på många saker, t.ex fel material eller slarv vid svetsning. Sen beror det ju på vad man siktar på i effektväg, desto mer effekt man försöker komma upp i desto större begränsning är ju ett gjutet grenrör.


948 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Ett extraktor är ju överlägset ett gjutet. Att de spricker kan bero på många saker, t.ex fel material eller slarv vid svetsning. Sen beror det ju på vad man siktar på i effektväg, desto mer effekt man försöker komma upp i desto större begränsning är ju ett gjutet grenrör.
Är det så stor skillnad? vet att grupp a 240ins grenrör var snarlikt det och dom hade väl c:a 300 - 350hk? (rätta mig gärna om jag har fel) men visst det  var ju 80tal hänt lite sen dess wink
Jo det är ju så ska ju ha större turbo tills nästa år vad det är tänkt men får väl köra på ett extraktor rör igen hoppas bara man inte har samma otur med det då


Sök