3350
Sök

Endast Japse dämpare på S3!

LicensSvetsare
280 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag har nyligen byggt nytt system från kattarna på min Audi S3, jag kör bara med en japse dämpare nu(och kattar)! 
Min fråga är, kan detta på något sätt vara dåligt/skadligt för motorn?
Och varför pluddrar/suger det så mycket när man växlar?
Annars så låter det mycket bra och inte speciellt högt!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

93 Inlägg
6 mars 2006
#2
nej det är inte skadlit för din motor!


vad menar du att det pluddrar/suger?
om du menar att det smäller lite eller "plåttrar" när du släpper gasen ? isf är det inget falit med det! det börjar jöra så när man tar bort orginal dämparna och lägger dit sportdämpare!


så du kan köra helt lungt med din bil och njuta av ljudet wink

Toyota "The Feeling Never Ends"

904 Inlägg
6 mars 2006
#3
annars om det läcker nånstans på avgasystemet så brukar syret/luften som kommer in där göra att det blir lite små smällar etc i slutburken

De ska va gött å leva

63 Inlägg
7 mars 2006
#4
Kör du bara med jappsdämpare så kan du ju få viss effektförlust pga att systemet inte har det rätta motståndet längre. Sen beror det på vad du har gjort med motorn. Är den original så kan jag tänka mig att du får en effektminskning, är den trimmad så beror det i stort sett på vad du har gjort med den.
Motorn bör inte ta skada av detta men som sagt, det kan minska effekten pga att det inte finns motstånd i systemet och motorn bara väller ut med avgaser.

Hoppas du förstår vad jag menar.

mvh Vlado


66 Inlägg
7 mars 2006
#5
G60 V-Spec skrev:
Kör du bara med jappsdämpare så kan du ju få viss effektförlust pga att systemet inte har det rätta motståndet längre. Sen beror det på vad du har gjort med motorn. Är den original så kan jag tänka mig att du får en effektminskning, är den trimmad så beror det i stort sett på vad du har gjort med den.
Motorn bör inte ta skada av detta men som sagt, det kan minska effekten pga att det inte finns motstånd i systemet och motorn bara väller ut med avgaser.

Hoppas du förstår vad jag menar.

mvh Vlado

förklara det där med motståndet då jag trodde de va nått som gällde 2takts saabar osv?

Bessewisser
556 Inlägg
7 mars 2006
#6
Även om det blir en effekt minskning så är det nog inte många hästar som minskar kanske typ 2 hästar eller nått

How low

Ölbryggare
339 Inlägg
7 mars 2006
#7
Kan kanske bara påminna er om att det är en turbobil vi pratar om och det är endast till en stor fördel att ha ett så stort avgassystem som möjligt på den, i stort sett. Det som händer med en turbobil när man byter till större avgas är att mottrycket minskar och kan på så sätt dra ner GLT lite, därav måste man kolla och eventuellt höja det lite efter montering av större avgas på en turbobil. Beror alldeles på hur bra motorsystemet klarar av att reglera upp LT efter ett byte. Har man inget system som kontrollerar och styr LT måste man i regel höja det efter montage av större avgas.


63 Inlägg
9 mars 2006
#8
Det gäller också 4-taktare. Turbo bilar (nu menar jag helt original) kan inte ha så stort avgas som möjligt. Visst går det med lite större för att evakuera gaserna snabbare från turbon och därmed sänka dess verkningsgrad. MEN!!!......kör du bara med en ljuddämpare och 2,5" eller 3" hela vägen så får turbon inget motstånd. Turbon måste då pumpa ut mer än den orkar och i detta fall kan det hända att turbon rasar. Inte så ofta det händer men är nog värt att tänka på att du förminskar livslängden på den. Men som någon sa innan så kanske du förlorar 2hk, och är man petig som jag så betyder det ändå att bilen bli svagare.

mvh Vlado


Ölbryggare
339 Inlägg
9 mars 2006
#9
G60 V-Spec skrev:
Det gäller också 4-taktare. Turbo bilar (nu menar jag helt original) kan inte ha så stort avgas som möjligt. Visst går det med lite större för att evakuera gaserna snabbare från turbon och därmed sänka dess verkningsgrad. MEN!!!......kör du bara med en ljuddämpare och 2,5" eller 3" hela vägen så får turbon inget motstånd. Turbon måste då pumpa ut mer än den orkar och i detta fall kan det hända att turbon rasar. Inte så ofta det händer men är nog värt att tänka på att du förminskar livslängden på den. Men som någon sa innan så kanske du förlorar 2hk, och är man petig som jag så betyder det ändå att bilen bli svagare.

mvh Vlado

Inte för att jag förstår hur du tänker, men en turbo går inte sönder av avsaknad av rätt avgas..Den sitter liksom ihop med en till turbin på insugssidan ifall du inte minns det.

Här är en länk med mycket matnyttigt inom området, läs och lär innan du lär ut fel till oss andra!http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=126439&highlight=avgassystem

Ps. Jag är endast intresserad av att rätt fakta kommer fram, inget annat.


63 Inlägg
10 mars 2006
#10
jag ber om ursäkt för den felaktiga information jag har gett angående att turbon kan gå sönder.
Men jag håller fast vid att du får mindre effekt med ett rakt rör och endast en ljuddämpare

mvh Vlado


110 Inlägg
10 mars 2006
#11
Hål med med G60 V-Spec  min vän  har en 3000 gt han plock bort kattarna å satt på två st 4" rör
ja tycker att de försvan efekt ur den de är över 400 Hk p den men låter gött som fan men vart slö (personlig tycker ja de )

63 Inlägg
10 mars 2006
#12
Jag måste ha blandat ihop detta med kompressorladdade bilar. Vet att om det går för fritt på avgassidan på kompressorbilarar ger inte kompressorn något mottryck på avgassidan. Och då laddar den mindre och går bara sämre av det.

mvh Vlado


63 Inlägg
10 mars 2006
#13
Nu gäller detta sugmotor men på min gammla GTI mk2 8v så "råka" jag "tappa" mitt avgassystem så att den endast gick på extraktorröret och fy fassen va den va trög, varva som en kossa men visst va de riktigt NASAR ljud wink

mvh Vlado


Ölbryggare
339 Inlägg
10 mars 2006
#14
Vad jag förstått av all läsning i ämnet är att en ottomotor rent generellt går allra bäst utan avgasmotstånd, dock gäller detta INTE personbilar och allmänt motorer som är byggda för att gå med avgassystem. Det som verkar viktigast är grenrörets dimension. Ökar man dimensionen kommer vridet vid låga varv att bli mindre men således kommer den gå bättre på höga varv som ett litet exempel.
Men det är alldeles riktigt att en vanlig och en kompressormatat motor mår bra av rätt mottryck så inte avgaser sugs in i förbränningsrummet igen och kanske till och med ännu längre in till insuget..

Men på turbobilar vill man uppnå så stort differanstryck som möjligt och det görs lättast genon ett avgassystem med högt flöde. DOCK skall beaktas att när man byter till ett större avgassystem på en turbobil så ändras GLT (grundladdtrycket) och det till det mindre, således laddar bilen MINDRE med ett större avgassystem. Men detta är ingen hemlighet för avgasstillverkarna som uppger att man eventuellt får ställa in GLT efter avgasbyte. Därav en dels upplevda effektförlust med nytt fint stort avgassystem.
Men som ofta så är det just lite kunskap om sakerna som fattas när folk byter upp sig. Bättre att läsa på innan än efter.

Nu är det så ibland att om man byter upp sig och måste ställa in GLT så räcker inte övrig utrustning till, som en för klen wastegate klocka till exempel. Då är det utrustningen det är fel på, inte teorin. För den stämmer nog oförskämmt bra i detta fallet..Det är som sagt inga nybörjare som skriver om det på STCS, klart dom kan ha fel..Men BOOST:en som han kallas är Sharkys motsvarighet på saabforumet och jag med andra litar ganska bra på hans teorier efter lite läsande..

Anyway, det finns massor med information om det här om man söker lite här å var. Oftast så är det andra omständigheter som gör att ett större avgas får en 4-taktare att gå sämre..För även kammar, insug osv. är anpassade till rätt motryck på en sugis och ändrar du det får du ändra det andra också om bilen i sig ska gå bra...

MVH Peter

Hmm, dags å sova kanske, klockan är ju mycket :p



Sök