3583
Sök

Problem med motor B230F 740 88B

6 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Hej.

Jag sitter med en 740 88B med B230F motor som jag renoverat toppen på (utfört av mekaniker) men som fortfarande verkar må lite dåligt, då den efter att den stått några dagar hostar och hackar men efter man varvat den lite så går den som en klocka igen.
Den ryker även en del från avgasröret. Mest när man gasar på runt 1500-2000rpm. Den drickar ungerfär 0,5l kylarvätska på 1,5 vecka.
Kan det vara så att det är en spricka eller liknande i toppen eller kan hostet och hackandet bero på insprutningen?

Någon som kan ge en orolig själ något bra tips?

Kanske ska man byta motor helt eller bara toppen?

Tack på förhand
Senast redigerat av skalman740 (10 december 2008)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 december 2008
skalman740 skrev:
Hej.

Jag sitter med en 740 88B med B230F motor som jag renoverat toppen på (utfört av mekaniker) men som fortfarande verkar må lite dåligt, då den efter att den stått några dagar hostar och hackar men efter man varvat den lite så går den som en klocka igen.
Den ryker även en del från avgasröret. Mest när man gasar på runt 1500-2000rpm. Den drickar ungerfär 0,5l kylarvätska på 1,5 vecka.
Kan det vara så att det är en spricka eller liknande i toppen eller kan hostet och hackandet bero på insprutningen?

Någon som kan ge en orolig själ något bra tips?

Kanske ska man byta motor helt eller bara toppen?

Tack på förhand

Dricker den så pass mkt kylarvatten efter att den har blivit renoverad tycker ja du ska prata med personen som gjorde det åt dej. Antar att den ryker vitt från avgassystemet?

EDIT: Byt rubrik till en bättre innan de låser tråden för dej...
Senast redigerat av patrikhornfeldt (9 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

6 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Ja jag får ta och ringa honom igen och se vad han säger.

Ja det ryker vitt från avgasröret.

174 Inlägg
10 december 2008
det läcker inte kylarvatten ur blockpackningen?

908 Inlägg
10 december 2008
blockpackning, skevt block ?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 december 2008
Beckstroem skrev:
blockpackning, skevt block ?

Tror hellre att de är topplocket som är skevt isf. Iom att blocket är i gjutjärn och topplocket är i aluminium.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
11 december 2008
om den ryker vitt och drar massa vatten så e det ju nåt som inte stämmer med toppen eller blockpackningen. kolla igenomen toppen noga att det inte finns nån spricka eller nåt och snacka me han som gjorde iordning den. sen glöm inte byta topplocksbultar för dem gamla har säkert sträckt sig och då e det inte säkert att toppen blir riktigt åtdragen

6 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Tackar för alla svar.

Har kontaktat mecken som ordna toppen och han har full garanti på den så den ska in igen och fixas.

Sök