2942
Sök

Ström problem med -97 Fiat Punto.

31 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Skulle behöva lite råd om mina föräldras bil.
97 ans Fiat Punto 1,1liter.
Det finns ett splitter nytt bil batteri i den men står bilen orörd 2 dygn så är strömmen borta och måste använda startkablar. detta börja bli lite iriterande.

Kan någon komma med förslag eller vet någon var felet kan vara?

Tack på förhand.
Senast redigerat av Patte_85 (12 december 2008)


21 761 Inlägg
12 december 2008
#2
När började det där, före eller efter batteribytet?

31 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#3
Vi trode de va betteriet så vi la dit ett nytt. så före bytet.


21 761 Inlägg
12 december 2008
#4
Aha, då borde det inte vara fel på det nya batteriet iaf. Du bör göra en strömmätning för att se ifall det är någonting som drar tjuvström, men först av allt så måste du ladda upp batteriet helt fullt innan mätningen börjar.

När batteriet är fulladdat så sätter du bara fast ena batterikabeln på batteriet, sedan tar du fram en multimeter och ställer in den i läge för strömmätning. Lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på vilket område som finns på mätaren. Se till att alla lampor är avstängda och alla dörrar+handskfacklucka+baklucka är stängda.

Nu sätter du ena mätpinnen på den tomma batteripolen och den andra mätpinnen på batterikabeln som inte är ansluten på batteriet. Om mätaren visar att någonting drar ström så provar du att ta ur en säkring i taget och ser när det slutar att dra ström.

Tänk på att tex ett larm och bilklocka drar litegrann ström så att det kan ju visa exempelvis 10-20 mA eller så. Sån "tjuvström" är normalt kan man säga, däremot ska det inte dra typ 500 mA eller mer. Då är det någonting som är fel. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 december 2008)

151 Inlägg
12 december 2008
#5
Drönirettab skrev:
Aha, då borde det inte vara fel på det nya batteriet iaf. Du bör göra en strömmätning för att se ifall det är någonting som drar tjuvström, men först av allt så måste du ladda upp batteriet helt fullt innan mätningen börjar.

När batteriet är fulladdat så sätter du bara fast ena batterikabeln på batteriet, sedan tar du fram en multimeter och ställer in den i läge för strömmätning. Lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på vilket område som finns på mätaren. Se till att alla lampor är avstängda och alla dörrar+handskfacklucka+baklucka är stängda.

Nu sätter du ena mätpinnen på den tomma batteripolen och den andra mätpinnen på batterikabeln som inte är ansluten på batteriet. Om mätaren visar att någonting drar ström så provar du att ta ur en säkring i taget och ser när det slutar att dra ström.

Tänk på att tex ett larm och bilklocka drar litegrann ström så att det kan ju visa exempelvis 10-20 mA eller så. Sån "tjuvström" är normalt kan man säga, däremot ska det inte dra typ 500 mA eller mer. Då är det någonting som är fel. smile

Provade detta på min bil..fungerade utmärkt..det va ett relä som strulade..
så prova detta..funkade perfekt för mig

Play It Loud

31 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#6
Tackar. De ska jag ta och prova. en fråga bara.
Är det någon skillnad på vilken batterikabel jag sätter på?


Följ strömmen..
233 Inlägg
17 december 2008
#7
Nej, funkar lika bra på plus eller minus, viktigt att alla kablar kopplas bort från den pol man mäter så i vissa bilar är det enklare att mäta på minus sidan.
Senast redigerat av Startmotorpunktse (17 december 2008)


Sök