3593
Sök

Startproblem Scorpio -97

126 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#1
När min Scorpio har stått någon dag så är batteriet urladdat och efter batteriet är laddat så slår alltid imätarna i instrumentpanelen runt,någon som vet vad det kan vara?är det koln i generatorn som är dåliga eller bara batteriet?

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
13 december 2008
#2
Hur menar du med att mätarna "slår runt"?
Har batteriet blivit urdraget många gånger?
Är batteriet gammalt?

Ladda batteriet fullt igen och plocka fram en multimeter för att mäta eventuell tjuvström. smile
Ett batteri med kortslutning i någon cell kan göra att bilens elektronik får "frispel", men det är för tidigt att säga ifall batteriet är boven eller inte.

126 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#3
Hastighetsmätaren och varvräknaren går runt och tillbaka till noll igen,tror batteriet är ganska slitet,kan det vara laddningsrelät med?

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
13 december 2008
#4
Generatorn kan ibland orsaka att batteriet drar ur även fast bilen är avstängd, men då är det inte laddrelät som är felet utan det brukar vara dioderna inuti generatorn som har gått sönder.

För att kunna avgöra om felet ligger hos generatorn eller andra ställen så bör du som sagt göra en strömmätning, då kan du mäta dig fram till felkällan genom att plocka bort en säkring i taget tills det slutar att dra ström (om det nu drar ström alltså).

Drar det ingen tjuvström så kan det vara fel på batteriet, i så fall kan du testa ett annat batteri i några dagar och se vad som händer. Du kan även låta tex en bilverkstad testa batteriet med en belastningstestare, men om batteriet ändå är ganska slitet så är det nog ingen idé att "ödsla" tid på sånt. smile

126 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#5
Ska testa med ett nytt batteri till att börja med..tack för svaren..

Spännande män luktar diesel

126 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#6
Kollade runt lite på nytt batteri och sett att dom flesta rekomenderar 71-72Ah undrar om det funkar med ett med mindre Ah? tex 62Ah

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
14 december 2008
#7
Visst fungerar det. Jag personligen föredrar dock att alltid ha så stort batteri som ryms på batterihyllan för att få rejält med kapacitet, men det är ju jag det. Har kikat på tabellen hos Tudor, det verkar som att Scorpion har vanliga poler istället för de där platta som äldre Fordar har.

Är det vanliga runda poler på ditt batteri?

Forummoderator
18 044 Inlägg
14 december 2008
#8
Ampere-mät gärna mellan generatorn och batteriet för den goda sakens skull. Synd och förstöra ett nytt batteri...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

126 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#9
Den har den Platta modelen
imorse när frugan skulle starta så startade den utan några som hellst problem

Drönirettab skrev:
Visst fungerar det. Jag personligen föredrar dock att alltid ha så stort batteri som ryms på batterihyllan för att få rejält med kapacitet, men det är ju jag det. Har kikat på tabellen hos Tudor, det verkar som att Scorpion har vanliga poler istället för de där platta som äldre Fordar har.

Är det vanliga runda poler på ditt batteri?

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
14 december 2008
#10
De gånger som batteriet har varit urladdat, har du även mätt spänningen på batteriet då?

Aha, platta poler. Då går det ju iof att sätta ett batteri med runda poler om man även har en adapter, inga problem med det. Fortfarande tycker jag att du bör göra en strömmätning, som Dieselsmurfen skriver så är det ju onödigt att kanske förstöra ett nytt batteri ifall det är någonting som drar tjuvström ändå. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 december 2008)

126 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#11
Har tyvärr inget att mäta med har bara använt batteristarter för att få igång bilen,finns det adapter för platta kontakter?var får man tag på sånna?får be svärfar mäta strömen då bilen står hos honom just nu.

Drönirettab skrev:
De gånger som batteriet har varit urladdat, har du även mätt spänningen på batteriet då?

Aha, platta poler. Då går det ju iof att sätta ett batteri med runda poler om man även har en adapter, inga problem med det. Fortfarande tycker jag att du bör göra en strömmätning, som Dieselsmurfen skriver så är det ju onödigt att kanske förstöra ett nytt batteri ifall det är någonting som drar tjuvström ändå. smile

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
14 december 2008
#12
Vet inte riktigt vart man kan köpa såna adaptrar, men Tudor/Exide har såna iaf så då borde deras återförsäljare kunna fixa fram dem. Annars går det ju att kapa bort ordinarie polskon och sätta dit en "vanlig", sedan behöver man inte bekymra sig om den detaljen.

126 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#13
ja de går ju det med,fick reda av svärfar att det inte va något fel på generatorn..

Drönirettab skrev:
Vet inte riktigt vart man kan köpa såna adaptrar, men Tudor/Exide har såna iaf så då borde deras återförsäljare kunna fixa fram dem. Annars går det ju att kapa bort ordinarie polskon och sätta dit en "vanlig", sedan behöver man inte bekymra sig om den detaljen.

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
14 december 2008
#14
Har din svärfar även kollat upp övriga saker så att inte de drar tjuvström?

126 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#15
Det kan jag inte svara på men han har laddat batteriet i 6tim och behöve knappt vifta med nycklarna så startade bilen direkt.

Drönirettab skrev:
Har din svärfar även kollat upp övriga saker så att inte de drar tjuvström?

Spännande män luktar diesel

21 761 Inlägg
14 december 2008
#16
Hmm. Fortfarande kan man inte säga helt säkert vad som egentligen är fel.

Din svärfar har kollat att generatorn inte drar tjuvström, men det är osäkert om han har mätt övriga saker. Bilen startar hur lätt som helst när batteriet laddas upp av en batteriladdare, men felet kan ju även vara dålig kontakt i polsko eller kabelsko och när kablarna sätts tillbaka så kan det bli bra kontakt igen.

Det behövs spänningsmätningar för att få reda på vad som händer när bilen inte startar, då kan man även mäta om det är dålig kontakt någonstans, men vill du göra det enkelt så byter du batteri och ser hur det blir. Dock finns ju risken att ett nytt batteri också laddas ur ifall det ändå skulle vara något som drar tjuvström, därför bör tjuvströmmätning göras med det nya batteriet på plats.

Valet är ditt. smile


Sök