4333
Sök

går det att blanda generator

23 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
hej!! jag skickade in ett forum här förut angående att min batterilampa började lysa, men nu har jag dock ett annat problem.

har en 100 ampärs generator i bilen, som för övrigt kolen är slut i, sen fick jag köpa en begagnad generator som jag tänkte byta, problemet var dock att DEN INTE PASSAR!!

min bil är en v70 -98 och den andra var en s70 -99 .... tydligen har de ändrat nåt på bilen från 98 till 99...
det är inte samma fäste på den, tänkte höra om någon vet om man kan ta kolen från den fungerande generatorn och sätta i min icke fungerande generator,

och till sist så kan inte min svärfar hitta något sätt att få loss den sista bullten i generatorn, det ska tydligen vara en längst ner som är svår att komma åt, vet inte om mina korta beskrivning går att fatta men jag gör i alla fall ett tappert försök att be om hjällp än en gång....

tysk skit är bra skit

3 235 Inlägg
13 december 2008
är det en Bosch generator? I så fall sitter kolen i spänningsregulatorn.
Den kan du köpa på bl.a Mekonomen, Biltema eller Volvo, kostar nog inte så mycket.
Man behöver inte demontera generatorn för att byta den, utan den sitter under en plastkåpa på den sidan där ledningen som går till generatorn sitter (tror jag, kan variera).

Följ strömmen..
233 Inlägg
17 december 2008
Har du numret på generatorerna kan jag hjälpa dig. Till Volvon finns det 3st olika generatorer varav 2st har samma regulator.

Gällande sista skruven är det "bara" trångt så det går med rätt verktyg men det är lite pillrigt.

268 Inlägg
11 maj 2009
är du helt säker på att kolen har tagit slut? för jag känner en som jobbar på volvo några år och han har sagt att han aldrig bytt kol i en generator på en v70. dom tar inte slut så fort..  eller ska inte göra iaf.  hur långt har den gått förresten?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

1 749 Inlägg
11 maj 2009
Freddy_Fish skrev:
är du helt säker på att kolen har tagit slut? för jag känner en som jobbar på volvo några år och han har sagt att han aldrig bytt kol i en generator på en v70. dom tar inte slut så fort..  eller ska inte göra iaf.  hur långt har den gått förresten?

De större bilverkstäderna byter väl inga kol i generatorerna mer?
De byter ut hela generatorn om den är inte laddar som den ska.
Senast redigerat av patrikke (11 maj 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

268 Inlägg
11 maj 2009
patrikke skrev:
Freddy_Fish skrev:

De större bilverkstäderna byter väl inga kol i generatorerna mer?
De byter ut hela generatorn om den är inte laddar som den ska.

det vet jag inte, kanske stämmer men det jag menade var att kolan inte brukar ta slut i dom generatorerna för dom har aldrig haft inne en bil där kolen är slut.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Sök