tecman skrev:
Igår ringde jag 112 för att jag höll på att flyga av vägen pga en vattenläcka. hela vägen var täckt med vatten och det var ca -20 grader.
då tänkte jag att det är ju en allmän fara för alla traffikanter så jag larmar 112 och förklarar vad som hade hänt m.m
då ber dom mig ringa kommunen.
förklarar att dom inte har öppet för inkomande samtal så sent på kvällen. då rekomenderar de brandkåren.
(än sålänge är det ju inte så mycket fel)
men då jag frågar om hon kunde koppla mig eller om jag kan få nummret till brandkåren.
men det hade hon inte och rekomenderade mig att ringa 118 118 för att få nummret dit. förklarade än engång att det är ju jävligt halt och att det blir ju bara mer och mer vatten på vägen.
då sa hon att det inte va en fråga om vilja utan att hon verkligen inte hade nummret till brandkåren här i stan. och att hon inte kunde koppla mig vidare till någon annan som kunde lösa det heller.
Det är då man börjar fundera hur larmtjänsten verkligen fungerar. brukar det inte vara 112 som vidareförmedlar informationen som allmänheten ringer in?
och då bör de väl kunna få kontakt med alla kommunerna och med de olika larmcentralerna.
har ringt dit 1 gång förut ang en som körde rattfull eller om han var sjuk (vinglade väldigt mycket och körde väldigt instabilt) då svarade dom att det var inget de kunde göra någonting åt efterssom han körde fortfarande. höll på att då då jag fick det svaret. jag låg ju bakom muppen! kunde ju förklara exakt var han körde och sånt men dom kunde inte göra nåt.
så nästa gång det händer nåt så ska jag ringa 118 118 det bör ju fungera bättre. det är ju deras rekomendation. nån annan som tycker som jag att det verka vara helt fel eller är det såär det ska vara?
(som jag har uppfattat så ska 112 vara till för om det uppkommit en olycka, om något brott händer/har hänt och om någon allmän fara finns.)