2556
Sök

Vilken svensk bil ska jag välja? 9-3SS eller S40N?

FreddeK
15 december 2008
#21
Bjork skrev:
hampa87 skrev:
AndreasPlars skrev:
Har kört båda men med lite mellanrum och visst har de bra chassie bägge!
Det är nog mest en fråga om smak då de ser lite olika ut både inne och utanpå.
Själv ogillar jag skarpt inredningen i S40/V50 då jag tycker den ser fruktansvärt torr och tråkig ut.
Framtill och baktill har bilen dessutom mycket fula "underbett".

M.V.H.
De finns väl inga bilar som har sånt underbett och som en haka likt Percy Nilegård som SAAB?smile
Börja fan INTE med detta snacket nu...snart så e skitsnacket igång mad


"twin_cam" menade du barnsjukdomar när du mena krångel? För både Volvon å Saaben hade problem med de bland dom första modellerna

Men de dröjer nog inte länge förrän de e full storm i tråden...hmm
varför underbett eller överbett när man kan få hajbett?

OEM <3
6 957 Inlägg
15 december 2008
#22
Freddeponken skrev:
Bjork skrev:
hampa87 skrev:

De finns väl inga bilar som har sånt underbett och som en haka likt Percy Nilegård som SAAB?smile
Börja fan INTE med detta snacket nu...snart så e skitsnacket igång mad


"twin_cam" menade du barnsjukdomar när du mena krångel? För både Volvon å Saaben hade problem med de bland dom första modellerna

Men de dröjer nog inte länge förrän de e full storm i tråden...hmm
varför underbett eller överbett när man kan få hajbett?
Hihi tongue

OEM <3

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 december 2008
#23
Det svider lite att säga det (hehe), men jag tror att jag säger Saaben. Fast det beror helt och
hållet på dina villkor. Jag tycker nämligen att S40N är väldigt, väldigt liten i bagage och liknande.
När vi var och repade med bandet, och jag hade en S40N som lånebil, så fick dom inte ens ner
sina gitarrer i bagagen. big_smile


528 Inlägg
15 december 2008
#24
Hexenhammer skrev:
Det svider lite att säga det (hehe), men jag tror att jag säger Saaben. Fast det beror helt och
hållet på dina villkor. Jag tycker nämligen att S40N är väldigt, väldigt liten i bagage och liknande.
När vi var och repade med bandet, och jag hade en S40N som lånebil, så fick dom inte ens ner
sina gitarrer i bagagen. big_smile
Yes.  Detta är en faktor du *bör* notera och kolla upp.  Jag har haft en S40 T5 awd italienimport. Enligt min erfarenhet en riktigt bra bil. Men alla mina övriga tankar åt sidan så är bagaget riktigt riktigt litet.  Det tokiga är att bagaget är inte bara litet i rummet, utan även i luckan/hålet. Det har varit ett par saker (ihopvikt barnvagn bland annat) som knappt gått in i hålet men som fått plats i rummet ändå.  Tokig lösning där man ju måste erkänna att funktionen inte gått före det estetiska. 

Jag vet inte hur det är i Saaben däremot.  Det skiljer kanske inte så mycket dem emellan.  Jag har inte jämfört med annan bil utan bara noterat just volvons litenhet baktill.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 december 2008
#25
Rensvinf skrev:
Yes.  Detta är en faktor du *bör* notera och kolla upp.  Jag har haft en S40 T5 awd italienimport. Enligt min erfarenhet en riktigt bra bil. Men alla mina övriga tankar åt sidan så är bagaget riktigt riktigt litet.  Det tokiga är att bagaget är inte bara litet i rummet, utan även i luckan/hålet. Det har varit ett par saker (ihopvikt barnvagn bland annat) som knappt gått in i hålet men som fått plats i rummet ändå.  Tokig lösning där man ju måste erkänna att funktionen inte gått före det estetiska. 

Jag vet inte hur det är i Saaben däremot.  Det skiljer kanske inte så mycket dem emellan.  Jag har inte jämfört med annan bil utan bara noterat just volvons litenhet baktill.
Jag ska förvisso byta till en V50 snart. den har ju i princip samma bredd. Men där är ju bagagen djupare och högre eftersom att det är en kombi. Just S40 är lite läskigt liten. I övrigt är det dock en snygg, skön och bra bil, tycker jag.


1 062 Inlägg
15 december 2008
#26
Bagagerummet på 9-3 Sedan är 421liter, sen går det ju givetvis att fälla baksätet också om man har vart på Ikea osv.
Men det är väl inte så konstigt egentligen? 9-3:an är väl en lite större bil.

M.V.H.


23 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#27
Jag får ta att provköra båda bilarna i respektive utförande, och jag vet att bagage utrymmet i nån av dessa bilar inte är nåt att hurra för.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Smålänning
7 882 Inlägg
15 december 2008
#29
Nja, menar inte bara barnsjukdomar... Menar mest att den krånglar ovanligt mycket för att vara volvo...

Tror dock om det kommit till kritan att jag hade satsat på volvon faktiskt... Saab är ena grisar till att ta betalt för service och originalreservdelar enligt mig...

Den erfarenhet jag har ev V50 är 1,8F:en jag körde upp i, och den va äckligt slö.. värre än min 740 GL... Men snackar vi T5 så börjar det bli fint smile Femmorna har ju alltid varit fina med turbo smile

Säger V50 (den är snyggare wink ) T5 med sportpaket...

9-3 är ju också fina, men den känns mer "storföretag" än volvon... Även om saaben har fler bra motorer... Men det är helt enkelt för mycket opel om den... Det kommer man inte ifrån wink
Ska de va ska det va Aero XWD eller TurboX, men då kostar det sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Det SKA gå!
434 Inlägg
15 december 2008
#30
såg inte om någon hade skrivit det redan ... men har inte s40 en fin funktion att börja rosta ? kanske bara är dom tidigare modellerna, rätta mig om jag har fel.

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

Meister
6 763 Inlägg
15 december 2008
#31
Wallin850 skrev:
såg inte om någon hade skrivit det redan ... men har inte s40 en fin funktion att börja rosta ? kanske bara är dom tidigare modellerna, rätta mig om jag har fel.
Nya s40 lär inte ha börjat rosta och bör ju inte göra de iaf inte som de första gjorde. De här gäller ju nya bilar.


741 Inlägg
15 december 2008
#32
Usch känns jobbigt att säga det men jag har alltid gillat S40N T5an sad tycker den är riktigt snygg! men förvånar mig inte om saaben går bättre i acceleration!
Senast redigerat av Joo (15 december 2008)

plattsättare!
804 Inlägg
15 december 2008
#33
borde inte 9-3an var i ungefärlig storlek mer lik s60? känns som det =P

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

1 062 Inlägg
16 december 2008
#34
twin_cam skrev:
Men det är helt enkelt för mycket opel om den...
Eller är det mycket Ford/Mazda om S40:in? wink

M.V.H.


OEM <3
6 957 Inlägg
16 december 2008
#35
Blomsterberg skrev:
borde inte 9-3an var i ungefärlig storlek mer lik s60? känns som det =P
Nåt mittemellan, tkr man jämför 9-5 med s60

OEM <3

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 december 2008
#36
Svenska? Är nån av dom det egentligen... wink

Jag skulle, även om det är emot allt jag tycker om saab, ta den. Tycker nya S40 är så förbannat tråkig.. Vissst, det är saaben med. Men den är iaf byggd på en riktig bil. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Hijo de puta
113 Inlägg
16 december 2008
#37
Tycker du ska köpa Saab, du kommer bara bli missnöjd (no offense ni med 9-3ss) men gamla 9-3an (~99-~02) är så jävla mycket bättre bil än den nya veritionen. Luktar opel långa vägar, plastdetaljer som knakar och känns som en gammal brödrost.

Däremot ser förarmiljön på S40in ut som hej kom och hjälp mig.

Jag skulle nog välja en S60.

1 062 Inlägg
16 december 2008
#38
Irmscher Vectra skrev:
Men den är iaf byggd på en riktig bil. tongue
Den är ju inte byggt på någon bil alls utan på en plattform som heter Epsilon.
Utvecklad av GM/SAAB/Opel gemensamt. Däremot åker alla turbo-Oplar runt med Svensk utvecklade turbomotorer wink Och Svenskutvecklad sexväxlad låda.

M.V.H.


354 Inlägg
16 december 2008
#39
Självklart Saab! smile


2 164 Inlägg
16 december 2008
#40
9-3ss har inte många delar som passar i en vectra eller tvärt om men den är ändå byggd på samma epsilon "platta".
Ser man till volvo S40/V50 är den mer lik ford fucus.

Hur mycket problem en bilmodell har haft är ju bara kolla statistiken så ska man ju undvika en S40/V50.
Saaben har väl lite bekymmer men inget specifikt.

MVH

F



Sök