4214
Sök

Vilken svensk bil ska jag välja? 9-3SS eller S40N?

8 883 Inlägg
16 december 2008
#61
Glader9991 skrev:
Hamilton skrev:
Eftersom trådskaparen redan haft SAAB så kanske det är dags att prova någott nytt, jag lägger min röst på Volvon av just den anledningen.

Är de inte bättre han köper den bästa bilen av de istället för att byta märke bara för bytandets skull?

Vad som är "bäst" är ju en tolkningsfråga och att prova något nytt är aldrig fel, går ju alltid att byta om man inte blir nöjd.

Fotograf på tierpidag.se

Avstängd
512 Inlägg
16 december 2008
#62
Volvon! Brett register på maskiner! Allt från E85 till supersnåla dieslar, Turbomaskiner och växellådor som håller för hög effekt! Saabs växellådor och dessa skräpmotorer, Skulle jag köpa Saaben, utan köp Opelmotorn.

741 Inlägg
16 december 2008
#63
Syst3m skrev:
Saab 9-3 Aero 2005 15700 mil aut - 119000
http://www.blocket.se/vi/19446385.htm?ca=13_s


Volvo S40 T5 2004 10450 mil man - 119000
http://www.blocket.se/vi/19447353.htm?ca=13_s

För mig är valet självklart, detta är hur marknaden i regel ser ut. Man får pröjsa massor för Aero-emblemet, när det i själva verket inte är en höjdarbil. Det är ju inte S40 heller, men bättre ändå.

Ett större alternativ:
Volvo S60 T5 2003 10000 mil aut 119000

http://www.blocket.se/vi/19513396.htm?ca=13_s

Heelvete vad höga volvosarna är, det är ju fan 2 dm mellan hjulen och skärmarna! ser gräsligt fult ut.. kan inte vara någon höjdar väghållning i de där 2 bilarna?

Sänka fort som fan hade jag gjort vid köp! hade lätt hellre tagit s40in än gubb s60in hmm

EDIT: Crozzfire gör ju bort sig totalt haha lollol
Senast redigerat av Joo (16 december 2008)

2 164 Inlägg
16 december 2008
#64
Crozzfire skrev:
Volvon! Brett register på maskiner! Allt från E85 till supersnåla dieslar, Turbomaskiner och växellådor som håller för hög effekt! Saabs växellådor och dessa skräpmotorer, Skulle jag köpa Saaben, utan köp Opelmotorn.

Den 6 växlade lådan till 9-3ss klarar effekter över 450 hk utan problem så jag vet inte vad du snackar om.
Sen så finns de inget som heter opel motor längre.
GM motor som saab har specat om när dom fixade med turbo på dom.
Alla turbo motorer som sitter i opel är saab specade!

MVH

F


956 Inlägg
16 december 2008
#65
Crozzfire skrev:
Volvon! Brett register på maskiner! Allt från E85 till supersnåla dieslar, Turbomaskiner och växellådor som håller för hög effekt! Saabs växellådor och dessa skräpmotorer, Skulle jag köpa Saaben, utan köp Opelmotorn.

Hmm, har inte Sabb 9-3 också brett register på maskiner?
Allt från 1.8i till V6 2.8 T XWD.

OEM <3
6 957 Inlägg
17 december 2008
#66
Syst3m skrev:
AndreasPlars skrev:
Garfield skrev:
Håller med, men V6'an har väl iaf variabla öppningstider på insugssidan.

Jo, jag läste om det för länge sedan men jag är osäker faktist! Och på Saabs hemsida (saabsverige) är ju den tekniska specifikationen inte mycket att hurra över.

Annar om bilarna i jämförelsen! 9-3:ans inredning är lyckad tycker jag men ännu bättre var den innan faceliften då den fick en massa asfula aluminiumbitar och silverfärgade plastbitar lite varstans som på tyska bilar.
Matt och sobert ska det vara och inga jävla metallbitar! mad Usch vad jag avskyr sånt!
I det avséednet är nog S40 bättre men där är ju grunddesignen så förbaskat trist.

M.V.H.

Saabs inredningar har aldrig varit lyckade. Volvos <3

Öh? Å Volvons är mkt snyggare? Jämför du S/V 40/50 med en SS så tror ja MÅNGA håller med mig
om att Saaben är snyggare.

Tar du äldre Saabar kring 99-01 så är dom lika "porriga" som din farsas inredning i V70:n, inte sant?

OEM <3

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2008
#67
Syst3m skrev:
Saabs inredningar har aldrig varit lyckade. Volvos <3

Så om jag har fattat detta rätt så tycker du rent teoretiskt att en vådligt kantig instrumentbräda i en 240 från mitten av 80-talet är snyggare än t.ex en 900 från samma årgång?..

Är ingen direkt fan av nån av dom två, men i det fallet får saaben min röst.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2008
#68
Fredrik-79 skrev:
Crozzfire skrev:
Volvon! Brett register på maskiner! Allt från E85 till supersnåla dieslar, Turbomaskiner och växellådor som håller för hög effekt! Saabs växellådor och dessa skräpmotorer, Skulle jag köpa Saaben, utan köp Opelmotorn.

Den 6 växlade lådan till 9-3ss klarar effekter över 450 hk utan problem så jag vet inte vad du snackar om.
Sen så finns de inget som heter opel motor längre.
GM motor som saab har specat om när dom fixade med turbo på dom.
Alla turbo motorer som sitter i opel är saab specade!

MVH

F

Men t.ex min 2,2 litersmotor utan turbo är det GM som har byggt, ingen av varken Opel eller Saab. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 december 2008
#69
Joo skrev:
Det som talar mot volvon något enormt enligt mig är den totalt värdelöst tråkiga designen inuti! utanpå är den skitsnygg inuti ser den gräslig ut! Visst saab har väl heller aldrig ändrat på sin desig inuti nått speciellt men s40ins inredning är inget att hurra för!

http://www1.garaget.org/archive/20/1947 … 283393.jpg

http://www1.garaget.org/archive/62/6176 … 512412.jpg

Sitter och funderar på vilken av saaben eller volvon som är snyggast faktiskt!

Båda är ju jävligt snygga!!

Rätt coolt att en sån sak kan komma från en Saab-åkare. Det är ju rätt känt att alla krigar för sitt "märke", så att säga. Du borde få en guldstjärna i kanten, som inte bara helt partisk, vad gäller bilar. wink


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 december 2008
#70
Freddeponken skrev:
alla som har volvo säger volvo och dom som har saab säger saab men ingen som egentligen vet vilken bil som är bäst kontra priset...haha ni är för goa! Obs några som kan se annat märke finns dock i tråden (garderat mig mot påhopp)

Gällande pris är ju Volvon bäst (trots det rekommenderade jag Saaben i den här tråden). Både S40 och V50 är ju förvånansvärt billiga, jämfört med vad en Volvo brukar kosta (och vad en Saab brukar kosta)..


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
#71
Tja, ska du ha en billig bil i inköp, köp Saaben. tongue
Andrahandsvärdet sjunker snabbare än Titanic.

Volvon är dyrare i inköp, men håller andrahandsvärdet ett par gånger bättre.

Jämför priserna på bilarna, och du lär nog märka att du får en hyfsat nyare Saab för samma pris som en lite äldre Volvo. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 196 Inlägg
17 december 2008
#72
Finns väl egentligen en enda stor sak som egentligen talar emot S40 och det är väl att det är en förklädd Ford Focus. Exakt på samma sätt som Saab förklädde en Subaru Impreza. Bästa köpet mellan de "två svenska bilarna" således en Saab 9-3, då det är den enda svenska bilen som är helt utvecklad av och för Saab
Senast redigerat av master_lars (17 december 2008)


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 december 2008
#73
master_lars skrev:
Finns väl egentligen en enda stor sak som egentligen talar emot S40 och det är väl att det är en förklädd Ford Focus. Exakt på samma sätt som Saab förklädde en Subaru Impreza. Bästa köpet mellan de "två svenska bilarna" således en Saab 9-3, då det är den enda svenska bilen som är helt utvecklad av och för Saab

Jag har kört mycket S40, V50, Ford Focus o.s.v. Jag ser dock ingen som helst likhet... men det kanske bara är jag?


23 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#74
hmm det kommer att vara ett svårt val...
Är det någon som har koll på Aerons och T5:ns bränsleförbruking?

läste nåt om att den drar 1 l/mil blandad körning, det låter mycket, min går på 0,87 blandad


1 062 Inlägg
17 december 2008
#75
Med tanke på att Aeron idag har en V6:a med turbo 280hk så drar den en del, 0,98l/mil blandad körning. Mer än den borde tycker jag.
De äldre 9-3Aero -03-06 eller vad det nu är har en 2,0T 210hk och den är ju såklart snålare men inte direkt snål för det men fixar under litern utan problem.

M.V.H.


OEM <3
6 957 Inlägg
18 december 2008
#76
kallsa skrev:
hmm det kommer att vara ett svårt val...
Är det någon som har koll på Aerons och T5:ns bränsleförbruking?

läste nåt om att den drar 1 l/mil blandad körning, det låter mycket, min går på 0,87 blandad

Min går runt 0.85 - 0.9L/100KM tkr inte de ngn större skillnad på denna å min gamla OG..

Ja har bara ett råd innan de blir krig i tråden..ut å provkör båda, sen så får du ju känna efter helt enkelt..
Senast redigerat av Bjork (18 december 2008)

OEM <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 december 2008
#77
v50sport skrev:
Jag hade valt volvon ;-) ...som Dansken säger så välj framför allt volvon om du är ute efter att trimma bilen, T.ex. Autotech har väldigt många olika "trimsteg" att välja bland. Men sen att styla, så fungerar det jättebra med en s40N/V50 till det också!, finns riktigt fina.

Maptun, Trollspeed, Speedparts, Nordic...

har inte orkat kolla alla men Maptun plockar 340kusar och 450 Newton ur en Ng 9-3 2.0T 210Hp för 61 600... Vill du ha mer så går det säkert att lösa. Så att välja volvon ur trimmsynpungt, njaa.

Visst kanske finns mer styling till s40n/v50, men Saaben är ju snygg från början + att det finns en del till dem också wink

Rock'n Roll

3 714 Inlägg
18 december 2008
#78
Skulle utan tvekan valt 9-3ss bara för att....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

230 Inlägg
18 december 2008
#79
Elda skrev:
v50sport skrev:
Jag hade valt volvon ;-) ...som Dansken säger så välj framför allt volvon om du är ute efter att trimma bilen, T.ex. Autotech har väldigt många olika "trimsteg" att välja bland. Men sen att styla, så fungerar det jättebra med en s40N/V50 till det också!, finns riktigt fina.

Vill bara påpeka att saab och volvo har ganska lika förutsättningar för trimmning, Sen att saaben är klart snyggare orginal och att allt som behövs är en sänking och andra fälgar är ju en smaksak smile

Min motor är fortfarande helt orörd, (på 360 hk)...Det är ju sånt det handlar om också!, jag e helt säker på att man kan få i 350-400 hk i en saab, inget snack om saken!, MEN Det är en prisfråga också!, på en saab måste man kanske byta kolvar, stakar. Och då springer notan iväg =/

Men jag vet inte när man måste .göra det i en saab, men i min så måste kolvar och stakar bytas när bilen når lite mer än 400 hk.

Någon som vet när det är dags att byta på saab? kan vara lite kul å få reda på det! smile

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
18 december 2008
#80
till trådskaparen wink
Ingen av bilarna är svenska

C H E V R O L E T <3


Sök