3347
Sök

Börja köra lastbil?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 december 2008
_Jonex_ skrev:
Vad det gäller "Yrkeskompetensbevis" eller Lämplighetsbevis så kan jag bara säga att det
är rena lekstugan när det gäller sånt på Transportgymnasierna.
Killar som hade trimmade epor samt avställda bilar som var inblandade i diverse små olyckor
sitter idag och kör lastbil..

Mm, jovisst.. "Rena lekstugan" var det.. Mhm.. Håller med dig till 100%... Eller inte.

Börja med att skriva in dig på en körskola, ta C och CE. Men gör det efterhand och säg förfan inte upp dig från ditt nuvarande jobb.. Men räkna med att det kommer gå på runt 50-100.000. Därefter gör du din yrkeskomp. Därefter går du ut och söker jobb, vilket kanske inte är det lättaste idag, men det går nog att hitta något, Poståkeriet vill alltid ha folk wink
Senast redigerat av Edil_ (15 december 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

188 Inlägg
15 december 2008
Jag håller med _Robbzon_ behåll jobbet om du har något som sakt det är många som är arbetslösa..... har själv gått nu i 3 veckor fick gå..

Körv
3 535 Inlägg
15 december 2008
_Jonex_ skrev:
Muschke skrev:
Okej jo jag hade tänkt satsa på c kort först och se vart det tar vägen.
_Jonex_ jag funderar på om du vet vad det kostar enligt din beräkning för ett C-kort för det var väl CE du menade?

Sen när jag ändå skapat tråden är det något som ner extra kul att köra eller är det skitt samma vad man kör för något tex sand,grus,trailer,stockar,mat mm

någon som kan något bra lastbilsforum?? typ som garaget.

C-kort kostar runt 25 k, CE blir dubbelt så mycket teori så det tar längre tid.

Stämmer dock att en riktig TransportUtb kostar ca 80 k men då är det
ju truck,lastmaskin, ADR och Arbete På Väg (APV) med samt en jkla
massa körtimmar..

decib3L  : Hur f-n lyckades du, pratade med AF här och det var totalt tvärstopp.
Men jag fick ju gärna bekosta YA själv á 3000kr/veckan..

Andreas940  : Tänk om staten tänkte så nu, då skulle antalet arbetslösa minska ganska
kraftigt.

Berättade min situation, har intresse för det och hyffsat med kontakter inom yrket.
Så min handläggare typ "neutral"

Och tog fram en utbildning, allt klart på drygt en vecka (Själv beslutet)

JapMax: Klart det finns hopp! Var bara bestämd med vad du vill smile

Edit: En kompis blev också beviljad förra veckan. Han började utbildningen idag! smile
Senast redigerat av decib3L (15 december 2008)

Truckdriving Man

2 266 Inlägg
15 december 2008
hur gammal är trådskaparen för de första. är han över 21år behövs inge yrkeskompetensbevis. sep -09 kommer krav på alla som tar c/ce behörighet efter den månaden på yrkeskompetnes för att kunna köra yrkesmässigt. detta krav kom på buss nu i sep-08. dom utbildningarna som ams skickar arbetslösa på är en utbildningen som går under samma bestämmelser som gymnasie utbildning transport. jag tog mitt c/ce nyss privat och de vart inte alls så dyrt som man kan tror. jag betala 3800kr för c. ce sluta på ca 10000kr. YA har färdiga paket för 20 till 40 tusen. men min lära sa att behöver man så många körlektioner så ska man nog fundera på att välja ett annat yrke tyckte han. så ta och sök runt lite på nätet på närliggande trafikskolor med c/ce utbildningar och ta körlektion en och en så sparar du en massa pengar

svetsdiff !!!

399 Inlägg
15 december 2008
Hade också tänkt att ge mig in i denna Körkorts Djunglen om nåt år. Hoppas det går vägen (Y)

VOLVO for life

Trucker
2 710 Inlägg
15 december 2008
hampa87 skrev:
decib3L skrev:
Jag får mitt betalt av arbetsförmedlingen. Får då CE och yrkeskompetens osv.

Är i dagsläget 20.

Försökte också få mitt betalt men de va lättare sagt än gjort. Grattis till dig iaf:)

Exakt samma här.
Men som sagt, Lättare sagt än gjort..

Grattis wink

Fart missbrukare

12 086 Inlägg
15 december 2008
Jag förstår inte häller hur de kan bli så jävla dyrt

Körkortstillstånd 220kr
Teoriprov 220kr
Läroböcker ca 300kr
Uppkörning 700kr för C

Sen ska man alltså köra lite lastbil, jag har kört lastbil en gång. Jag fann de inte särskilt avancerat.
Känner man någon med lastbil, som jag gör, kör man lite svart med honom.

Sen läser man på VV vad som igår i uppkörningen, lär sig det och kör upp!

Kan tänka mig att släpet kostar lite mer, då övningarna är mer komplicerade.
Jag ska fan skriva upp mig på nått prov början på nästa år.
Med färdig teori kanske AF vill betala resten.

260 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
_Robbzon_: och alla andra  jag har jobb den här veckan ut så jag har all tid i världen "nästan".
Men det är väl pengarna som fatas och ja alla sparkar folk och många går om kull spelar ingen roll vad man gör.
Så efter som jag inte har något jobb och det finns inga att få tag i så kan jag ju förbereda mig tills det vänder.
Och jobben kommer tilbaka och jag kan jobba som det annars får jag väl bli elektriker som jag redan är utbildad till så länge iaf.

vill pasa på att tacka för alla svar kom gärna med fler åsikter.

sen vill jag gärna ha tag i ett bra lastbilsforum typ som garaget.

8 886 Inlägg
16 december 2008
JapMax skrev:

Körkortstillstånd 220kr
Teoriprov 220kr
Läroböcker ca 300kr
Uppkörning 700kr för C

Sen ska man alltså köra lite lastbil, jag har kört lastbil en gång. Jag fann de inte särskilt avancerat.

Lastbilen kostar en slant den med.... fråga han du känner vad det kostar per timme.
C-kortsinehavare finns det massor av men chaufförer är det alltid brist på.
Senast redigerat av Hamilton (16 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 december 2008
JapMax skrev:

Körkortstillstånd 220kr
Teoriprov 220kr
Läroböcker ca 300kr
Uppkörning 700kr för C

Vad kostar en körlektion då? wink
Eller du hade tänkt köra upp privat, övningskör hemma med lastbilen du har i garaget? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
16 december 2008
JapMax skrev:

Körkortstillstånd 220kr
Teoriprov 220kr
Läroböcker ca 300kr
Uppkörning 700kr för C

LYCKA TILL!

Du måste ha sjukintyg ca 500 å e skeptiskt till att du klarar dig på 300 i böcker.
uppkörning för 700 e endast vv gubben som kostar, ska du ha deras bil så kostar det mer.
Jag tog mitt i våras på 10 dar, å då hade ja bara kört 5 gånger innan. å det slutade på 15k ungefär men då tog ja lite mer än vad ja behövde å fick många lovord av vv gubben.

å så lätt vet ja väl inte, Man är inte så kaxig då man ska svänga med ett 24m långt ekipage på lite mindre vägar å korsningar. endast lastbil är inga bekymer men det är ju c,ce vi pratar.

Som sagt, när man kommer med 60ton å 24m å måste välja rätt vxl i en backe annars så fastnar man så är man lite spänd då man e ny.

12 086 Inlägg
16 december 2008
TurbOla skrev:
JapMax skrev:

Körkortstillstånd 220kr
Teoriprov 220kr
Läroböcker ca 300kr
Uppkörning 700kr för C

Vad kostar en körlektion då? wink
Eller du hade tänkt köra upp privat, övningskör hemma med lastbilen du har i garaget? wink

Ah precis som jag skrev.

Ok, det tillkommer sjukintyg på 500kr vilken väsentlig skillnad.
Klart de finns utgifter här o där, men några 50K kommer jag inte upp till hur jag än vrider o vänder på det.

Han jag känner kör grus på deltid, jag betalar honom diesel för turen inget mer.
Jag ska väl poängtera att det är främst C som jag inte fattar hur de kan va så dyrt.
Övningsköra för CE antar jag kräver mer omfattande övning, som jag nämnde i första inlägget som som vanligt alla jävla gnälliga jävlar inte ser.

Hur många av de som ifrågasatte mig har körkort för lastbil?
Fattar inte varför alla blir så upprörda när jag öppnar munnen, är jag så jävla iögonfallande?

Hamilton, va de någon slags pik där i slutet om c-kortinnehavare?
Du va ju den som utryckte dig minst som en ironisk översittare iaf..

Ps. Faktum är att jag slipper betala ett skit för böckerna då jag får låna dom av en som tog kortet för 6 månader sedan..
Senast redigerat av JapMax (16 december 2008)

Har alltid rätt!
689 Inlägg
16 december 2008
Jag har också funtat på c kort, men kommer inte heller upp i några  50k!    O de blir ju billigare för mig, farsan har lastbil och c kort..

Tog också körkort innan sommaren, kostade mig ca 5 tusen.. tog inte en enda körlektion.

Tror nog inte mitt c kort blir så dyrt..

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Körv
3 535 Inlägg
16 december 2008
Det en del inte förstår kanske är väl att det är snuskigt mycket än just själva C-kortet och E-kortet man läser för att bli lastbilsförare.

Det är ADR, Yrkeskompetens (för folk under 21), Hjullastare, Truck osv.

Så det är inte BARA CE som vissa vill tro. Det är nog därför AMS får betala en del wink

Truckdriving Man

m3-lappis
16 december 2008
jag tog mitt c-kort i skolan. hann inte ta e-kort under min skoltid utan tiden gick. i november förra året bestämde jag mig för att ta ce-kort. skrev in mig på en körskola i uddevalla. inskrivningen kostade 1400. den omfattade teori böcker och teori lektioner. skrev in mig för ett paket med 6 lektioner , 8850:- kostade dom. 1600 styck annars för 90 min. körde dom sex, uppkörningen kostade 1500. lån av ekipage för upp körning kostade en slant med ca 2000 :-. körde upp efter 6 lektioner. i dag kör jag yrkestrafik. så inklusive läkarintyg och alla utgifter gick det på runt 14.000

12 086 Inlägg
16 december 2008
decib3L skrev:
Det en del inte förstår kanske är väl att det är snuskigt mycket än just själva C-kortet och E-kortet man läser för att bli lastbilsförare.

Det är ADR, Yrkeskompetens (för folk under 21), Hjullastare, Truck osv.

Så det är inte BARA CE som vissa vill tro. Det är nog därför AMS får betala en del wink

Ok.. men truckkort har jag och de där ADR kan man väl få av speditionsfirman lr nått tongue

Blyfot
829 Inlägg
16 december 2008
de kan du nog få betala själv om dom inte är i jätte nöd... de är inte helt gratis

"bara en mor kan älska en sån son"

369 Inlägg
16 december 2008
Muschke skrev:
sen vill jag gärna ha tag i ett bra lastbilsforum typ som garaget.

Jag kan tipsa dig om  www.KingsClub.se ...  Det är ett lastbilsforum scania har startat som är ungefär som här på g.org.. Dessutom får du en gratis t-shirt när du blir medlem wink

Lycka till! smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

huh?
10 427 Inlägg
16 december 2008
Måste ju finnas ett grymt överskott av blivande lastbilschaufförer, tycker folk snackar om det överallt. roll

Körv
3 535 Inlägg
16 december 2008
steifan skrev:
Måste ju finnas ett grymt överskott av blivande lastbilschaufförer, tycker folk snackar om det överallt. roll

Det finns ett ohyggligt antal pensionärer snart inom samma yrke.

Truckdriving Man

Sök