3739
Sök

Frågor om xenonkonvertering i en Saab 9-5 Aero -01

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att xenonkonvertera bettan så man får lite bättre ljus på natten och det är ett par saker jag undrar över.


1. Vad konverterar folk oftast ?  Hel- eller halvljus ??

2. Funderar på att konvertera antingen både hel- halv- och dimljuset eller bara hel- och dimljuset, vilket tycker ni vore smartast ??

3. Tänkte köpa dimljusen med lins som bl.a. speedparts har och undrar om någon kör med dom och har xenonkonverterat ?  Hur tycker ni isf att det funkar med lyset ??

4. Dom tre kitten jag tänkt köpa är på 35W, hur mycket bättre lyser det mot originallamporna ? (xenon ska ju ge mer ljus med mindre watt).

5. Färgtemperaturen på alla tre kitt kommer vara 5000K eftersom jag tror att det är en bra kompromiss mellan 4300K's "bästa vita ljus" och det "snygga" ljus som tex 6000K eller mer ger. Är det någon som kör med 5000K och har några fina bilder att visa ??  tongue

6. Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa (original) xenonlysen från en -02:a och pilla dit, hur mycket jobb är det med det och blir det tjall med något av bilens styrdon då eftersom -01 inte hade xenon ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

332 Inlägg
14 december 2008
#2
1 - Det är nog väldigt induviduellt. Men det verkar mest vanligt att konvertera halvljuset, man har ju mest nytta av det (sen vet ja inte hur det är med helljus, dom är ju avslagna när man möter andra bilar)
Bäst är att konvertera båda (om man har plats för 4st ballaster vill säga) men de borde du ha i din 9-5a

2 - Ur olika synviklar skulle ja säga : Funktion - Halvljus+Helljus (mest nytta av xenon på dom)
Men du slipper förmodligen böter / ombes av polisen om du kör me xenon i helljus+dimljus.
Fast en dimljuslykta måste vara E-märkt (typgodkänd) och det godkännandet försvinner om du monterar xenon i dom.
Skulle ja vara du skulle ja sätta i hel o halvljus, för mej går funktion före styling. Men de är ju upp till var o en.

3 - Vet ej

4 - Mycket bättre big_smile halvljuset kommer NÄSTAN lysa som bilens orginalhelljus med halogenlampor. Så har du väl konverterat halvljuset så kan ja lova dej att du blir sugen på xenon i helljuset oxå wink

5 - Nej det har ja inte. Men vill du öka styling-graden på det hela så sätt 6000k i halv+dimljus. Dom lyser mkt bra på vägbanan dom med.
Men i helljus skulle ja garanterat köra med 4300k, ger ju bäst ljus enl tillverkarna.

6 - har aldrig provat, men jag kan tänka mej att det kan bli problem med styrboxar osv. Skulle nog skippa det o konvertera de vanliga insatserna istället.

Hoppas ja vart till nån hjälp iallafall smile  Lycka till!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#3
foborg skrev:
1 - Det är nog väldigt induviduellt. Men det verkar mest vanligt att konvertera halvljuset, man har ju mest nytta av det (sen vet ja inte hur det är med helljus, dom är ju avslagna när man möter andra bilar)
Bäst är att konvertera båda (om man har plats för 4st ballaster vill säga) men de borde du ha i din 9-5a

På vilket sätt har man mest nytta av starkare lyse på halvljuset ??

Jag tycker ju att det borde göra mest nytta på helljuset eftersom det är det man kör med på natten, halvljuset kör man ju bara med när man möter folk och att ha så starka lampor som möjlig när man möter folk leder ju bara till att man bländar folk i onödan.

Om man däremot kollar på vilket av lysena som det gör mest *skillnad* så är det ju självklart halvljuset eftersom det är gjort för att vara svagare än helljuset.

Jag skiter egentligen i "stylingfaktorn" utan det är ju ljuset jag vill åt och som sagt så tror jag att 5000K är en perfekt kompromiss mellan styling och funktion för lite styling vill man ju ha men ändå inte ge upp för mycket av ljusstyrkan.

Och btw, om jag konverterar allt så blir det ju inte mindre än sex ballaster jag måste knö in under huven wink  tongue


Tack för svaret iaf smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

332 Inlägg
15 december 2008
#4
Jomen utan halvljuset är inte Helljuset mycket o ha .. halvljuset gör en stor del av ljusfältet .. så att konvertera Hel + Halv ger ju det bästa.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#5
foborg skrev:
Jomen utan halvljuset är inte Helljuset mycket o ha .. halvljuset gör en stor del av ljusfältet .. så att konvertera Hel + Halv ger ju det bästa.

Har inte ens tänkt på vilken roll halvljuset spelar för ljusets spridning tongue

Anledningen till att jag tvekar att konvertera halvljuset är ju att jag inte vill riskera att blända någon, hatar folk med tattigt gjorda xenonkonverteringar eller ljusbilder som bränner ögonen ur skallen på en så jag vill ju inte bli en av dom själv tongue


Ingen mer som har något att komma med ??

Många som fluktat i tråden hittills men få som skriver.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#6
99 fluktare och en enda som vågar klottra ??

Kom igen nu, det måste väl ändå finnas fler här med erfarenheter av xenon. In och skriv vad ni vet bara smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

332 Inlägg
16 december 2008
#7
Annars nöjer du dej med mitt svar wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#8
foborg skrev:
Annars nöjer du dej med mitt svar wink

Nja, det är bra svar du gett men det är ju fortfarande en del jag vill ha reda på, tex det där om dimljusen på speedparts etc.

Är det någon här på garaget som kör med dom och vill berätta om hur dom är (passform, kvalitet osv) ??

Och sen skulle ju inte lite fler åsikter om vilka lysen man ska konvertera inte sitta helt fel.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 237 Inlägg
16 december 2008
#9
1. Haljus, dock blir man sugen på mera så fort man gjort det smile
2. halv först
3. -

4. Xenon är överlägset.

5. 6000K är bättre smile bild : http://www1.garaget.org/gallery/archive … on9yzr.jpg

6. -

2 600 Inlägg
16 december 2008
#10
jag hadde börjat me halvljuset jag gjorde det på min gammle bil och blev en grym skillnad och så hadde jag 6000k i färgnyans vilket jag skulle rekomondera.

gör som jag kör gubba racer=)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#11
liquisole skrev:
1. Haljus, dock blir man sugen på mera så fort man gjort det smile
2. halv först
3. -

4. Xenon är överlägset.

5. 6000K är bättre smile bild : http://www1.garaget.org/gallery/archive … on9yzr.jpg

6. -

Nja, 6000K är inte bättre om man ser till ljusmängden utan det är tvärtom sämre då det ger mindre lumen och det är ju trots allt pga det extra ljuset som jag vill konvertera.

Konverterar förmodligen alla tre om jag konverterar till xenon, skulle jag märka att halvljuset bländar någon så plockar jag la bara ur det och säljer satsen vidare.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2008
#12
1. Tror halv är vanligast. Vill inte ha mer halvljus då man blir självbländad och helljuset lite av sin funktion. Mer halvljus när man bara kör det hade vart trevligt men då ska det fungera som en H4 ungefär så det inte lyser lika mkt på helljus sen.
2. Funktion är ju hel och halv, dimljus lyser ju inte upp mkt, drar mest ström o är (smaksak) snyggt.
3. Som sagt är dimljuset enligt min mening värdelöst som belysning om du inte tänker använda det som extra halvljus. Men det kommer resultera i helljus i ögonen från mötande bil kan jag lova!
4.
Sharky skrev:
"Verkningsgraden" , dvs hur mycket av den inmatade energin som kommer ut som strålning i form av synligt ljus är ca 3.5% för en halogenlampa och ca 7% för en Xenonlampa. Så för en 55W halogen så kommer 1.9W ut som synligt ljus och för en 35W Xenon så kommer 2.5W ut som synligt ljus.

/Göran

5. Finns de ens 5000K? Bara sett 4300 och 6000. Kör själv med 6000k och visst det är blåaktigt helt klart, men tkr det är lagom och behagligt. Kan ordna bild på hur min 9000 betedde sig med 50W 6000k på helljus vs. 55w halogen.
6. Det är ju en definitionsfråga. Ska du ha det som om det var originalmonterat och du kan reg-besikta med det så är det komplett nivåreglering av lysena som gäller med givare, motorer osv. Kostar dyrt!

MVH


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#13
bumpe skrev:
1. Tror halv är vanligast. Vill inte ha mer halvljus då man blir självbländad och helljuset lite av sin funktion. Mer halvljus när man bara kör det hade vart trevligt men då ska det fungera som en H4 ungefär så det inte lyser lika mkt på helljus sen.
2. Funktion är ju hel och halv, dimljus lyser ju inte upp mkt, drar mest ström o är (smaksak) snyggt.
3. Som sagt är dimljuset enligt min mening värdelöst som belysning om du inte tänker använda det som extra halvljus. Men det kommer resultera i helljus i ögonen från mötande bil kan jag lova!
4.
Sharky skrev:
"Verkningsgraden" , dvs hur mycket av den inmatade energin som kommer ut som strålning i form av synligt ljus är ca 3.5% för en halogenlampa och ca 7% för en Xenonlampa. Så för en 55W halogen så kommer 1.9W ut som synligt ljus och för en 35W Xenon så kommer 2.5W ut som synligt ljus.

/Göran

5. Finns de ens 5000K? Bara sett 4300 och 6000. Kör själv med 6000k och visst det är blåaktigt helt klart, men tkr det är lagom och behagligt. Kan ordna bild på hur min 9000 betedde sig med 50W 6000k på helljus vs. 55w halogen.
6. Det är ju en definitionsfråga. Ska du ha det som om det var originalmonterat och du kan reg-besikta med det så är det komplett nivåreglering av lysena som gäller med givare, motorer osv. Kostar dyrt!

MVH

1. menar du med självbländning att det lyser upp för mycket nära bilen ??  för det brukar ju göra att man ser sämre (som tex att köra med dimljusena på).

2-3. Tänkte ju köpa dimljusena med lins från speedparts.se:

http://speedparts.se/images/prod/styling/dimljus08.jpg

Och dom borde väl funka bättre som "extraljus" ??

Alltså inte lika bra som riktiga extraljus men någon skillnad bör dom väl göra ??

Skulle ju alltså antingen låta deras ljusbild vara som den är eller ställa upp den lite för att ge längre ljusbild men det skulle ju inte göra något för mötande trafik då jag anser att bara tattare kör med halvljus + dimljus. Dessutom går det inte ens att köra med halvljus + dimljus på min bil som den är nu (spärrat i styrdonet).

4. Har sett den där texten för längesen men kom bara inte ihåg dom exakta siffrorna smile

5. Klart det finns 5000K, det är bara mer sällsynt pga att dom flesta importörer bara plockar in 4300K och 6000K, vissa tom bara 6000K. Det leder till lägre efterfrågan och lägre efterfrågan leder i sin tur till högre enhetspris.

Det enda som skiljer är alltså priset och tillgängligheten.

6. Jo jag vet men jag tänkte att om man lyckas regbesiktiga med ett eftermonterat xenonsystem så är det ju nästan lite unikt och det skulle vara j-ligt skönt att slippa oroa sig vid framtida besiktningar alt. byta ut allt mot original varje gång det är dags. Dessutom skulle det ju kunna inbringa mer dineros vid en eventuell försäljning av kärran.


Jag tackar för alla svar som kommit hittills, gamla som nya, och hoppas på många fler smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 december 2008
#14
rekomenderar 4300k i alla det är de som lyser bäst..
35w lyser som 100 om inte mer,nämen de drar ju mindre ström an vanliga halogen.vilket är positivt:)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#15
pattilatti2 skrev:
rekomenderar 4300k i alla det är de som lyser bäst..
35w lyser som 100 om inte mer,nämen de drar ju mindre ström an vanliga halogen.vilket är positivt:)

4300K har lite gulaktigt sken om man jämför med 5000K och det skiljer inte mycket mellan 4300K och 5000K i hur mycket ljus som produceras så därför anser jag att 5000K är en bra kompromiss mellan ljusstyrka och utseende. 6000K däremot ger märkbart mycket mindre ljus än 4300K så därför vill jag inte ha det. I vilket fall som helst så kommer det ju vara mycket bättre än vad det är nu så jag förlorar ju inget på att välja 5000K istället för 4300K iaf.
Senast redigerat av TBOC_Razor (16 december 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 december 2008
#16
de är ju ju lägre lummen ju vitare sken så svårt o tro att 5000 skulle va vitare tongue

mitt 4300k lyser då inte gult nånstans..vitt o inge annat:P då beror de på reflektorn i orginal elr nå annat..
Senast redigerat av pattilatti2 (16 december 2008)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2008
#17
1. Ja, för mkt ljus nära bilen
2-3. Nu är vi inne på nummer 1, ännu mer ljus nära bilen! Tror inte de kommer fungera bra som fjärrljus alls, inte utan modifiering iaf. Varför inte kapa lite och sätta i 2 små fjärrljus ist för dimljus?
5. Är ju mest en smaksak från person till person. Har inte sett någon redovisa en MÄTNING mellan 4300K och 6000K...
6. Du kommer ju inte gå plus på affären i slutändan. Du kommer ju inte få tillbaka pengarna när du säljer den så att säga... Men visst, du kan ju ta mer än med bara konverterat.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#18
pattilatti2 skrev:
de är ju ju lägre lummen ju vitare sken så svårt o tro att 5000 skulle va vitare tongue

mitt 4300k lyser då inte gult nånstans..vitt o inge annat:P då beror de på reflektorn i orginal elr nå annat..

Lumen = ljusstyrka, Kelvin = färtemperatur/färg helt enkelt.

Ljusstyrkan minskar med högre Kelvin.  Lägre lumen ger inte vitare sken utan lägre lumen ger bara mindre ljus, lägre Kelvin ger oftast högre Lumen men det finns en gräns nedåt också.

Och sen vilken Kelvin som är närmast äkta vitt kan man ju egentligen diskutera tills man blir gråhårig då det finns lika många åsikter om det som det finns krulliga hårstrån i mitt arsle tongue

Blir det xenon för min del blir det iaf 5000K, så är det bara.


Bumpe:

1. Var det jag trodde.

2-3. Funkar det så funkar det, gör det ingen nytta så får dom väl sitta där som prydnad till dom tillfällen man fotar bilen, den extra xenonsatsen får man ju nästan gratis ändå så det är ju ingen större förlust. Det viktiga är ju att huvudljusena funkar som dom ska då det som sagt är dom som påverkar ljuset mest.

5. Mätning ? menar du då hur det påverkar ljusstyrkan ?  Isf så är det ju alltid så att högre Kelvin ger lägre ljusstyrka.

6. Syftet med det hela om jag skulle ge mig på det är ju inte att tjäna pengar på det när jag säljer bilen utan att ge bättre ljus (mot halogenet som är original), att få en idiotsäker xenonbelysning och att slippa strula med besiktningen varje år.

Har alltid sagt att bilens nästa ägare kommer vara skrothandlarn för jag tänker inte sälja den men *om* jag skulle göra det så skulle jag ju ändå få mer för den än mot halogenet.
Senast redigerat av TBOC_Razor (12 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#19
Jaha era glada tomtar på Garaget, jag sitter nu här med två stycken H7 55W 5000K satser och en H1 35W 5000K sats och allting är klart för att kopplas in förutom en enda sak:

Var fasen sätter man fast ballasterna ??

Kan man fästa ballasterna i bilens jordpunkter utan att bränna upp hela bilen ??

Menar dom här två skruvarna:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65889/541958_8zxftu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65889/541960_3njvct.jpg


Vore j-ligt smidigt om jag kunde fästa dom där då det bara är en mutter par ballast som saknas tongue


EDIT: Fler bilder kan ni hitta här: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=74057
Senast redigerat av TBOC_Razor (12 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 januari 2009
#20
En sak som du bör tänka på är att det är väldigt dålig värmeutveckling med Xenon och många bilar inte har spolning för helljuset. Jag skulle rekommendera 50W till helljuset eftersom det annars slaskar igen om det är runt 0 grader.

För att halvljuset ska vara godkänt enligt bilprovningen måste bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering samt högtrycks spolning på halvljuset, kan vara bra att känna till. smile


Sök