chrno skrev:
Min kompis har nog den mest kompletta AE86'an man kan tänka sig som fortfarande går att köra på gata. Det man bör ha i åtanke är att det kostar väldigt mkt pengar att trimma den om det ska funka riktigt bra. Men det går även att köra brett med dom med mindre prylar. Se detta som en fingervisning på det värsta man kan göra, och en liten idéspruta.
Recept är som följer:
Motor: Sena modellen AE92’s 4A-GE "Raceförstärkt"/Invändigt svetsad. Cylinderloppen och Kolvytorna är "gas flowed". Insugsventilerna är skurna i 3 grader, Avgas 2grader. Planad topp. N2 Racing TRD Ventilfjädrar, Toyota Yaris 1 delade bucket shims, Tomei Power Procams 304° 11.0m m lyft. Timing: IN ATDC102°, EX BTDC104°. TRD topplockspackning 0.8mm, 82mm diameter Techno Pro Spirits tävlingskolvar, AE101 Stakar bearbetade, lättade och balanserade med modifierat oljehål, AE111 vevaxel med mirror polish, TRD lager, (0.054 mm spel mot vevstake & 0.060 mm mot vevaxeln). Bearbetad AE92 oljepump med 3mm shims för högre tryck, Techno Pro Spirits uppgraderade å 10mm sänkta motor å växellådsfästen, AE101 spjällhus med 70mm rostfria TPS trattar (Nr. 4 är slipad för att ge plats åt servot), 327cc Denso spridare, SW20 GT-S soppapump, Freedom ECU. Kompression 11.5:1. Effekt: 197 bhp @ 8,600 rpm. Rev limit set at 9,250 rpm. , Jubiride lättvikts alu pulley till vattenpumpen, Nology comp. spec. tändningskablar, Kimizu Motors N2 Specialbyggt 4-2-1 grenrör med fjäderbelastade anslutningar (det är väldigt vanligt att man knäcker grenrör på Hachis), Toda Power 60mm dämpat kattersättningsrör, Toda Power 60mm catback med dubbla ljuddämpare. Grex/Trust 13 oljekyl – Komplett med custombyggd kolfiberavskärmnig och remote anslutning. Greddy rostfritt övre rör, 3 x normala kapacitetens Oshumi racing kylare, 1.3 Bar TRD kylarlock, Dubbla 12” Billion elfläktar – med 90graders thermostat och manuellt läge för drifting.. Laile aluminiumavskärmning till kylaren. Specialbyggd extra stor catchtank för oljan med separata anslutningar till båda ventilkåporna, Techno Pro Spirits Oljelock. Olja: 10W60 Castrol Racing Helsyntet. Allt motorbygge,mappning och fix med bilen gjort av Asano San på Techno Pro Spirits, Japan!
Växellåda: TRD racing tätstegad växellåda byggd av TPS, Late model bakaxel (tjockare drivaxlar och fetare lager), TRD 2vägs diff specialshimsad för att låsa tidigare, 4.778:1 slutväxel, Racing Gear koppar koppling, TRD tryckplatta, Toda Racing 3.7kgs svänghjul. Oberon helsyntet racing 75W90 växellådsolja och 140W diffolja.
Hjulupphängning: TRD Coilovers fram med Cusco justerbara caster brickor, TRD justerbara bakdämpare med uppgraderade fjädrar, 20mm aluspacers upptill (Jubiride) TRD competition bussningar, Justerbar lateral rod,(svenska och hjulupphängning.... ) Cusco Vacanza 4 delad bakre krängningshämmare, Cusco pillow ball uppgraderade tension rods, Cusco tension rod connecting bar(för bättre styrrespons), kortare styr"knutar" för att få mer vinkel på hjulen, Cusco Type OS bakre fjäderbenstag med OS-T förstärkning mot golvet, Nobby Kolfiber och alu 4 delat fjäderbenstag fram, Förstärkta plattor för främre fjädertorn.
Bromsar: Greddy mini 6kolvs ok fram med överdimensionerade ventilerade skivor, Endless CC-X performance belägg fram och Project Mu drift spec. belägg bak. Earls stålomspunna slangar, Cusco huvudcylinder förstärkning, Bytt till ny handbromskabel. DOT 4 bromsvätska.
Fälgar och däck: Orginal RS Watanabe 15 x 8.5J med 0 offset kombinerad med bolt on 15mm spacers fram & bak. Bridgestone Potenza RE-01R 195/50/R15 däck. Rostfria Watanabe hjulbultar.
Exteriör: Orginallack. Crystal Body Yokohama Glasfiberbaklucka med borttagen torkare, Jubiride bakspoiler, Budou Nouki front med Billion kolfiber"insug" till luftfilter, J-Blood ventilerad huv, Trueno senare modellens baklampor, standard skärmar och sidokjolar med kolfiber"sköldar" mot stenskott. Tonade bakrutor. Nummerplåt som fäller upp sig i ca 80km/h. Extralampor monterade bakom grillen. HID 5700 för hel å halvljus
Inredning: Defi Specialbyggd instrumentbräda där orginalmätare är utbytta mot Defi Varvräknare (med shiftlight), Vattentemp,Oljetemp, Oljetryck komplett med varningleds.Orginal soppamätare och Defi Link controller. Apexi Rev Speed Meter för att läsa av hastighet, Apexi G Sensor för att mäta g-krafter när de går på tvären. Ac'n är fortfarande fungerande (DET ÄR SJUKT VARMT I JAPAN!). Webasto soltak, Bride Exas III stolar med Bride rails, , Takata FIA godkända bälten(orginalbälten finns kvar), Specialgjorda mattor, Cusco Safety 21 8 delad bur med Cuscos svarta dämpning, pollerade dörrsträvor från cusco tillsamans med Cuscos diagonala tvärstag bak gör detta till en 14 delad bur, "kolfiberläder" på växelspaksdamasken, Nardi Classic ratt med Rapfix II Prodrive boss(snap-off), ARC växlspaksknopp i titan, Cusco racing pedaler, Alpine iPod kompatibel stereo med 300W högtalare och borttagbar Alpine subwoofer , Greddy multi Switch Controller, Och en brandsläckare.