4457
Sök

bygga avgassystem hur? Hitta billiga delar för att bygga avgassystem ( bilder s13 system uppskattas)

Galen
849 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
Har kommit fram till nu att jag inte kommer ha råd att köpa ett avgassystem så jag tänkte försöka bygga ett. Har lite frågor:

1. Är det något man ska tänka på när man bygger det eller är det bara försöka göra det så rakt som möjligt utan kraftiga böjjar.
2. Vart kan jag hitta billigt matrial för att bygga det? tex rör packningar osv..
3. Vart kan jag hitta billiga bra katalysatorer?
4. Någon bra sida som säljer billiga Intercoolers.

Som ni ser ska allt vara bra och billigt så ös på med grejjer tongue och bilder på s13 system hur dom är byggda osv... så man får lite inspiration.

Mvh

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

727 Inlägg
16 december 2008
#2
tycker du att ett helt nytt polerat catback som kostar 3000kr (om inte billigare ändå) är för dyrt så har du valt fel typ av bil att köra! att bygga eget kanske hamnar på 1000-1500 plus massa krångel och svetsning.

Biltema, mekonomen har rör och dämpare, packningar har mekonomen, en annan finurlig grej, www.google.se där kan du söka dig till allt om dessa bilar!
Senast redigerat av Frayze (16 december 2008)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

12 086 Inlägg
16 december 2008
#3
Rör hittar du billiga på Biltema, även dämpare och slutrör hittar du där. Japsdämpare hittar du billigare på tex stylingbutiken.se Biltema har katalysatorer oxå fast inga högflödes katalysatorteknik.se har billiga sportkatalysatorer.

Det är föga betydelse hur många krökar du har, se till så de följer bilen bara.
Se till så avgassystemet har tillräkligt många upphängningar så de inte bänder för mkt mot turbon lr hänger allmänt fult. packningar används sällan vid hemmabyggen, skarvmuff och avgaspasta är de som gäller.
Hoppas verkligen inte du ska bygga ett helt avgassystem av delar och rörklämmor? Isf håller jag med Frayze tongue

Galen
849 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#4
Frayze skrev:
tycker du att ett helt nytt polerat catback som kostar 3000kr (om inte billigare ändå) är för dyrt så har du valt fel typ av bil att köra! att bygga eget kanske hamnar på 1000-1500 plus massa krångel och svetsning.

Biltema, mekonomen har rör och dämpare, packningar har mekonomen, en annan finurlig grej, www.google.se där kan du söka dig till allt om dessa bilar!

Glömde skriva att jag ska bygga ett system från turbon, funderar nu på att köpa ett catback system då det inte var så farligt dyrt just nu och sedan bygga från dp till katalysatorn. Anledningen till att jag nite vill köpa ett helt system är för att systemet kostar 6000kr sedan 3000kr till för en katalysator och eftersom man studerar är jag inte ens i närheten av såna pengar. OBS Har tillgång till svets så jag kommer inte ufa ihop allting tongue
Senast redigerat av Frippe08 (16 december 2008)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

727 Inlägg
17 december 2008
#5
Du ska bygga DP och allt?! ja lycka till, blir inte allt för billigt och enkelt då, måånga rörböjar, downpipefläns och ett rent helvetes pyssel

Köp ett komplett engineback system med grenrör å allt till slutburk! fusk-kat ingår! så du kan köra me org. kat när du ska besikta

Det är vansinne att inte köpa ett färdigt lol

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

455 Inlägg
17 december 2008
#6
har du aldrig gjort det tidigare så tar det en bra stund! byggde 2,5 tums på min 740 från katten och det tog en stund! är int en så svår bil att bygga på heller men det tar tid om man gör det bra och aldrig gjort något liknande tidigare!

>syns man inte finns man inte<

1 196 Inlägg
17 december 2008
#7
corollaistheshit skrev:
har du aldrig gjort det tidigare så tar det en bra stund! byggde 2,5 tums på min 740 från katten och det tog en stund! är int en så svår bil att bygga på heller men det tar tid om man gör det bra och aldrig gjort något liknande tidigare!

lite skillnad på bil....

455 Inlägg
17 december 2008
#8
Spiike skrev:
corollaistheshit skrev:
har du aldrig gjort det tidigare så tar det en bra stund! byggde 2,5 tums på min 740 från katten och det tog en stund! är int en så svår bil att bygga på heller men det tar tid om man gör det bra och aldrig gjort något liknande tidigare!

lite skillnad på bil....

skrev jag inte det?! (är inte så svår bil att bygga på) 740 menar jag då! men det va ett exempel och det är inte bara att hänga upp om man bygger ett eget! som när man köper ett som är anpassat till bilen!

>syns man inte finns man inte<

Galen
849 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#9
Nej ska inte bygga en egen DP, jag ska bygga från Dp till katten hade jag tänkt.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 december 2008
#10
Frippe08 skrev:
Nej ska inte bygga en egen DP, jag ska bygga från Dp till katten hade jag tänkt.

Men från DP till katten kan ju inte va lång bit...?  30 cm eller..!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 december 2008
#11
Frippe08 skrev:
Nej ska inte bygga en egen DP, jag ska bygga från Dp till katten hade jag tänkt.

ska du ha kvar original-dp då?
använd original-katten när du besiktigar..sen kör du med en kattersättare

här har du en bild om det skulle hjälpa med nåt..
https://www1.garaget.org/archive/1/367/25285/25285-875844.jpg
Senast redigerat av maximus (17 december 2008)


Galen
849 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#12
maximus skrev:
Frippe08 skrev:
Nej ska inte bygga en egen DP, jag ska bygga från Dp till katten hade jag tänkt.

ska du ha kvar original-dp då?
använd original-katten när du besiktigar..sen kör du med en kattersättare

här har du en bild om det skulle hjälpa med nåt..
http://www1.garaget.org/archive/1/367/25285/25285-875844.jpg

Så här är det, Jag har hittat system för 6000kr både engineback och turboback. Anledningen till att jag inte vill köpa dom är att dom inte har katalysatorer visst kan jag byta men är systemen byggda så man kan ta bort en 30cm från avgaset och sedan sätta fast katten? Hur gör du maximus när du besiktigar? får du in katalysatorn mellan frontpipe och catback på avgaset på bild?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 december 2008
#13
Frippe08 skrev:
maximus skrev:
Frippe08 skrev:
Nej ska inte bygga en egen DP, jag ska bygga från Dp till katten hade jag tänkt.

ska du ha kvar original-dp då?
använd original-katten när du besiktigar..sen kör du med en kattersättare

här har du en bild om det skulle hjälpa med nåt..
http://www1.garaget.org/archive/1/367/25285/25285-875844.jpg

Så här är det, Jag har hittat system för 6000kr både engineback och turboback. Anledningen till att jag inte vill köpa dom är att dom inte har katalysatorer visst kan jag byta men är systemen byggda så man kan ta bort en 30cm från avgaset och sedan sätta fast katten? Hur gör du maximus när du besiktigar? får du in katalysatorn mellan frontpipe och catback på avgaset på bild?

ja min original-katt passar direkt..
jag har ju bara lagt ihopa systemet för bildens skull..
alltså det är byggt för att en katt ska sitta där..som du ser på bilden så är originalsystemet längre..
vad för system har du hittat?
Senast redigerat av maximus (17 december 2008)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 december 2008
#14
du kan få fler bilder om du vill?


727 Inlägg
17 december 2008
#15
Ska du bygga system och ha kvart orginal sugörs liknande downpipe?! nu blir ja inte klok på dig, den som stryper mest! den lär du då byta först av allt, tror inte nån annan motsäger det angående s13?!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Galen
849 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#16
Jag ska såklart byta ut orginal downpipe.

Maximus du har pm wink
Senast redigerat av Frippe08 (17 december 2008)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

1 237 Inlägg
22 december 2008
#17
Köp färdigt istället smile Köpte själv ett caback från USA, gick på 2k inklusiv frakt! smile

http://img377.imageshack.us/img377/2475/img0037yt4.jpg

727 Inlägg
22 december 2008
#18
Ja det är billigt! och bra kvalitet för dem pengarna, jag köpte det där dubbla systemet och det var riktigt tyst vid lugn gas men när man trampa ner så röt det riktigt fint.
Det där däremot väsnas betydligt mer i alla sammanhang, bra att veta om du man ska åka långt nån gång

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

5 Inlägg
22 december 2008
#19
Vet inte vars du e i världen/sverige..

Men Becur i Bure (skellefte) skreddersydde et rostfritt i 2,5 tum och monterade det på jaggan min för 8 och et halvt papp (12'a med dubbel avgas).

Tror dom leverar til dom fleste bilarne du får kjöpt i sverige


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 december 2008
#20
Är man lite vettig med så bygger man ju ordentligt och använder kat! En riktig fullflödes kat stryper max några hästkrafter.
Är riktigt jävla bonnmeck över att ta bort katten! "Äh, den här behövs inte"

Du vet om att det är en sådär 25lök i böter på att åka med kat-ersättare om du åker på en flygande besiktning? Förklara det för CSN/mamma!

Letat begagnat?



Sök