2995
Sök

Köra på etanol i 200an

15 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
Tjena, har en 200sx som jag funderar på att köra med etanol i..

Undrar bara vad jag måste göra för att allt ska lira bra.
Har en 300zx soppapump så soppatrycket blir ju uppställt på det viset, räcker det med att jag ställer ner laddtrycket då så den inte drar lika mycket?
Som ni kanske märker är jag inte så inne på ämnet så berätta gärna för mig hur jag borde göra för att det ska bli bra smile
Kanske kan köra på 50/50 som det är..

Alla ideer och tankar uppskattas smile

MvH Jacob

Maizer
8 mars 2006
Öka soppatrycket och byt spridare

15 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
okej, även om jag kör 50/50?

Måste bränsletrycket alltså ökas ännu mer?

Ölbryggare
339 Inlägg
8 mars 2006
Maizer skrev:
Öka soppatrycket och byt spridare

Det är ju en lösning, inget som jag skulle ge mig på dock. Läs på www.etanol.nu
Eller så söker du lite här eller på google så kanske du hittar en del info..Generellt så ska du ju inte ladda mindre med etanol, bara bränna mera...Men som sagt, sök sök sök å skriv sen vad du inte förstår eller inte hittar..

EDIT: Adressen var fel...
Senast redigerat av Pepe (9 mars 2006)

Maizer
8 mars 2006
haha han kanske vill göra det seriöst förresten, då är ju ditt tips bättre wink

15 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
Njaa, jag tänkte mer om det fanns ett hyffsat lätt sätt att minska bränsleförbrukningen.. tongue
Om man förlorar nån hk så gör det inte så mycket ändå.. viktigast just nu är att jag kan köra lite billigare.

Och eftersom soppatrycket höjt lite nu så tänkte jag att det kanske räckte för att iaf köra med hälften E85.. men om det måste höjas mer räcker det då med att skaffa btr eller måste jag byta spridarna då också?

12 086 Inlägg
8 mars 2006
Se bara till att du inte har den där förbannade Walbro-pumpen som verkar va en standard modd på dom där bilarna.. för den tål inte etanol va poängen smile

15 Inlägg
9 mars 2006
Trådstartare
Nejdå, den är från en 300zx och killen jag köpte den av hade en polare som körde etanol på en lika dan pump så det ska nog gå bra smile

Ölbryggare
339 Inlägg
9 mars 2006
Hur mycket har du provat?
Det är ju inte säkert att det krävs så mycket modd för att det ska funka temporärt, med det menar jag över sommarn lr så..Men som sagt, www.etanol.nu (var det visst :p)

Där finner du en teknisk beskrivning av vad etanol i stället för bensin innebär, och en rad med folk som kör på just etanol i sina bensinbilar..

Att soppatrycket skulle öka i takt med att du stoppar i en annan pump är väl en halvsanning, du har en BTR (bränsletrycksregulator) som reglerar trycket konstant till en jämn och tänkt nivå. Pumpen i sig klarar mer än BTR:en är inställd på.

Om du nu rent generellt vill minska soppa förbrukningen så borde du inte ställa ner laddet utan öka det. Antar jag, är inte helt hemma på vad det sitter för motorelektronik på en 200sx.

Klar att du kan byta spridare och höja trycket, men oftast räcker det med det ena alternativet...

Men det du ska göra är väl att provtanka lite E85, kanske en knapp fjärdedel å se vad som händer och sedan gå uppåt i blandningarna för att känna på vad bilen "klarar".
Du kommer inte på detta sättet märka ifall ngt kommer pajja, men du märker ju om bilen går bra eller inte...

WWW.ETANOL.NU

Bessewisser
556 Inlägg
9 mars 2006
Etanol är för dyrt att köra på ;D

How low

130 Inlägg
9 mars 2006
JapMax skrev:
Se bara till att du inte har den där förbannade Walbro-pumpen som verkar va en standard modd på dom där bilarna.. för den tål inte etanol va poängen smile

Är du helt hundra på det verkligen..

-=//[b-6]\\=-

15 Inlägg
9 mars 2006
Trådstartare
Har också hört och blivit varnad för att wahlbropumpen inte skulle klara etanol.. en stor anledning till varför jag inte skaffade en sån..

Men jag ska skaffa mig en btr så ställer jag upp trycket och provar mig fram smile
Tack för länken Pepe smile

1 741 Inlägg
17 mars 2006
låter ju skumt varför den inte skulle palla det.. låter som en myt nån med en annan pump har kommit på för att få sålt den istället för en wallbro..

vad skulle hända med dom? pumparna på mackarna är ju likadana har inget spec i dom för etanol och då tycker jag att det är konstigt om en pump till en bil skulle gå sönder pga den pumpar etanol istället för bensin...

iofs lär det ju vara grövre saker i en pump på en mack men packningar och sånt är ju säkert gjorda likadana..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 mars 2006
pumpen ska ju hålla ett högre konstant tryck, nog därför.

Ställa ner bränslet gör man ju inte direkt när man moddar om till etanol, snarare tvärt om.
Senast redigerat av Lucifer84 (17 mars 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Sök