3533
Sök

hur koplar jag en DEH-424R utan iso-kontakt?

6 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
jag har fått en gammal pioneer av en kompis, men han hittar inte iso-kontakten. trevligt med present, men inte så användbar utan kontakt eller koplingschema...

kan någon förklara hur den ska koplas?
går spelarn sönder om jag sätter 12V på en högtalarutgång?

spelarn ska monteras i en gammal rekord som inte har framdragen el, så jag är också tacksam för tips till vart (vilken säkring) jag ska sno spänning från smile

förresten, kom gärna hem till mig och kopla hela skiten!

/the batmobile

21 761 Inlägg
8 mars 2006
Hur gammal är Opeln, jätte jätte gammal 70-tal eller nyare?

6 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
opeln är från 67 och det elektriska är i sådär skick. t.ex fattas rattlås (använder en ljusbrytare i stället). det elektriska anlegget är med andra ord modifierat en del. det är en riktig pärla vi talar om!

men att få el till spelarn tror jag inte är så svårt. det är själva koplingschemat som är lurigt...

här är en bild om någon vill peka och förklara smile http://hem.bredband.net/oystho/DSC03051.JPG

21 761 Inlägg
9 mars 2006
Kan du inte få tag i en ny kontakt då?

Det enda jag kan hjälpa dig med tyvärr är vilka säkringar som du kan koppla till. På ett elschema för C och D-modellen står det att säkring 5,6,7,8 har spänning när nyckeln står i tändläge. Säkring 4 har konstant spänning. Allt enligt en rephandbok för Rekord 1966-77.

6 Inlägg
9 mars 2006
Trådstartare
grejen är att nya kontakter måste köpas originalt och det kostar en hel del. biltema eller andra försäljare får tydligen inte sälja den typ av iso-kontakter. det är tydligen för att inte underlätta för folk som snor spelare.

men tack för tipset om säkringarna!

2 Inlägg
9 mars 2006
ring till någon som säljer bilstereo grejor så löser dom ditt bekymmer....

781 Inlägg
10 mars 2006
har han inte kvar cd iso-kontakt? då har han ju inte kunnat använda den?

de finns 2 plus in. en som de alltid är ström på och en som de bara är ström på när tändningen är på.

1 minus. 1 med ström ut när cd är på till bla remout. sen är ju de andra 8 stiften till högtalarkablar.

men frågan är ju vilka som är vilka? har du någon kompis om har en lika dan?

ny kostar typ 400 kr

http://www.mds.se/?artnr=510610

går kanske å kolla på bilden och lösa vilka kablar som är vilka.

har du fåt den gratis och inte nåt värde kanske de är värt att chansa å se fall du får den att funka.. annars får du ju slänga den i vilket fall som.
Senast redigerat av timpan_87 (10 mars 2006)

6 Inlägg
10 mars 2006
Trådstartare
han har iso-kontakten nånstanns (jag har själv sett den för nåt år sedan), men den verkar vara "städat" bort i nåt förråd eller liknande.
tyvärr kostar originala iso-kontakter en del och pioneer har inte en standard kontakt, utan de kör på olika typer, vilket innebär att jag behöver schemat till just en deh-424r...

781 Inlägg
10 mars 2006
är väll bara att räkna stiften? uppdaterade lite för sent:P råkade sända innan jag va klar

781 Inlägg
10 mars 2006
om man ska chansa lite hej vilt och kolla på bilden

så som bilden är..

4 till höger            +  +   +  (minus+)  +  +     line out vit

3 och 4 till höger   +  +  (+ plus    +)   +  +     line out röd

kan va galet! kan va rätt.. vill du inte lägga pengar på cd så prova.. eller prova vad du tycker ser rätt ut.. ja kanske ser helt galet..

har du otur kanske cd förstörs om du kopla fel har du tur så gör den inte så du kna prova flera ggr..

781 Inlägg
10 mars 2006
timpan_87 skrev:
om man ska chansa lite hej vilt och kolla på bilden

så som bilden är..

4 till höger            +  +   +  (minus+)  +  +     line out vit

3 och 4 till höger   +  +  (+ plus    +)   +  +     line out röd

kan va galet! kan va rätt.. vill du inte lägga pengar på cd så prova.. eller prova vad du tycker ser rätt ut.. ja kanske ser helt galet..

har du otur kanske cd förstörs om du kopla fel har du tur så gör den inte så du kna prova flera ggr..

sen högtalare de andra utan de bredvid minus som kanske är ??  remout? hehe

6 Inlägg
10 mars 2006
Trådstartare
tack för bild! har hittat några bilder själv, men det är svårt att se.

enligt nån polsk (?) hemsida funkar följande spelares iso-kontakt också:

DEH-344R, DEH-345R, DEH-424R, DEH-425R, DEH-434R, DEH-435R, DEH-443R, DEH-524R, DEH-525R, DEH-624R, DEH-625R

hör av er folkens om ni vet vart spänningen ska in osv på nån av dessa!

under tiden kör jag google stenhårt smile

781 Inlägg
10 mars 2006
mm kollade me där men dom bilderana va inte bra. tongue du får leta vida tongue

6 Inlägg
10 mars 2006
Trådstartare
jag hittade en bra bild som jag tänker lita på smile

http://teletehnika.km.ru/pins/files/pio … h-624r.gif

tack för hjälpen!

(har även testat och det funkade kalasbra)
Senast redigerat av adamwest (10 mars 2006)

781 Inlägg
10 mars 2006
ja men där har du ju de.. va som jag sa:P du är de bara å koppla

Sök