3942
Sök

Angående lysande sidoblinkers..

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
19 december 2008
#21
Amazon_123GT skrev:
ja de ser helt ok ut wink annars behåller man bara blinkersen som den är o kör som vanligt o så slipper man få uppmärksamhet för just den saken iaf;P

Och slipper göra risken för att nån inte uppfattar att man skall svänga mindre:)


260 Inlägg
19 december 2008
#22
m3-lappis skrev:
Är det då tillåtet att ha lysande sidoblinkers? Svaret är ja och nej. Man får ha gult sidomarkeringsljus (gamla 240 hade detta på bakskärmen), men man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa. Kraven på sidoblinkers på skärmarna kom dock inte förrän 1987 så har du en bil som är äldre än det är det inga problem. Bilprovningen kan däremot slå ned på lysande sidoblinkers på nyare bilar.

hittade lite.

Du skriver "man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa" - det är ju precis det som nya Volvon har!!! Ett sidoljus, inbyggt i strålkastarens utsida, som konstant lyser orange men också är blinkers!!! //Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Eliminator
1 441 Inlägg
20 december 2008
#23
BjorNSX skrev:
m3-lappis skrev:
Är det då tillåtet att ha lysande sidoblinkers? Svaret är ja och nej. Man får ha gult sidomarkeringsljus (gamla 240 hade detta på bakskärmen), men man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa. Kraven på sidoblinkers på skärmarna kom dock inte förrän 1987 så har du en bil som är äldre än det är det inga problem. Bilprovningen kan däremot slå ned på lysande sidoblinkers på nyare bilar.

hittade lite.

Du skriver "man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa" - det är ju precis det som nya Volvon har!!! Ett sidoljus, inbyggt i strålkastarens utsida, som konstant lyser orange men också är blinkers!!! //Björn

Då är den ju inte kombinerad, olika lampinsatser,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

260 Inlägg
20 december 2008
#24
Sokrates skrev:
BjorNSX skrev:
m3-lappis skrev:
Är det då tillåtet att ha lysande sidoblinkers? Svaret är ja och nej. Man får ha gult sidomarkeringsljus (gamla 240 hade detta på bakskärmen), men man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa. Kraven på sidoblinkers på skärmarna kom dock inte förrän 1987 så har du en bil som är äldre än det är det inga problem. Bilprovningen kan däremot slå ned på lysande sidoblinkers på nyare bilar.

hittade lite.

Du skriver "man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa" - det är ju precis det som nya Volvon har!!! Ett sidoljus, inbyggt i strålkastarens utsida, som konstant lyser orange men också är blinkers!!! //Björn

Då är den ju inte kombinerad, olika lampinsatser,,,,

/Tommy.

Det sista förstod jag inte...
Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 december 2008
#25
Sokrates skrev:
BjorNSX skrev:
m3-lappis skrev:
Är det då tillåtet att ha lysande sidoblinkers? Svaret är ja och nej. Man får ha gult sidomarkeringsljus (gamla 240 hade detta på bakskärmen), men man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa. Kraven på sidoblinkers på skärmarna kom dock inte förrän 1987 så har du en bil som är äldre än det är det inga problem. Bilprovningen kan däremot slå ned på lysande sidoblinkers på nyare bilar.

hittade lite.

Du skriver "man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa" - det är ju precis det som nya Volvon har!!! Ett sidoljus, inbyggt i strålkastarens utsida, som konstant lyser orange men också är blinkers!!! //Björn

Då är den ju inte kombinerad, olika lampinsatser,,,,

/Tommy.

Är inte helt säker...men jag TROR att det sitter en dubbelpolig lampa med två trådar i, en på 5W o en på 25W. Som gamla 240 med separat varsel och parkeringsljus i samma insats.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

260 Inlägg
20 december 2008
#26
Lonefox skrev:
Sokrates skrev:
BjorNSX skrev:

Du skriver "man får inte ha en kombinerad positions- och blinkerslampa" - det är ju precis det som nya Volvon har!!! Ett sidoljus, inbyggt i strålkastarens utsida, som konstant lyser orange men också är blinkers!!! //Björn

Då är den ju inte kombinerad, olika lampinsatser,,,,

/Tommy.

Är inte helt säker...men jag TROR att det sitter en dubbelpolig lampa med två trådar i, en på 5W o en på 25W. Som gamla 240 med separat varsel och parkeringsljus i samma insats.

Mina inlägg gäller varför vi inte får importera bilar från usa utan att göra om pos.ljusen när nya Volvos är så gått som identiska med usa-systemets. Jag ser inte kopplingen till det i ditt inlägg. Rätta mig om jag är fel ute. Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 december 2008
#27
BjorNSX skrev:
Lonefox skrev:
Sokrates skrev:

Då är den ju inte kombinerad, olika lampinsatser,,,,

/Tommy.

Är inte helt säker...men jag TROR att det sitter en dubbelpolig lampa med två trådar i, en på 5W o en på 25W. Som gamla 240 med separat varsel och parkeringsljus i samma insats.

Mina inlägg gäller varför vi inte får importera bilar från usa utan att göra om pos.ljusen när nya Volvos är så gått som identiska med usa-systemets. Jag ser inte kopplingen till det i ditt inlägg. Rätta mig om jag är fel ute. Björn

anledning till att man inte får ha usa ljus; orange parkeringsljus fram, och blikers och parkering i samma lampa

Jonas

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 december 2008
#28
Lagligt är det väl inte men det är knappast något polisen stoppar en för har jag märkt. Har haft så på 2 av mina tidigare bilar och varken polisen eller bilprovningen klagade. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

260 Inlägg
20 december 2008
#29
Volvo__Mannen skrev:
BjorNSX skrev:
Lonefox skrev:

Är inte helt säker...men jag TROR att det sitter en dubbelpolig lampa med två trådar i, en på 5W o en på 25W. Som gamla 240 med separat varsel och parkeringsljus i samma insats.

Mina inlägg gäller varför vi inte får importera bilar från usa utan att göra om pos.ljusen när nya Volvos är så gått som identiska med usa-systemets. Jag ser inte kopplingen till det i ditt inlägg. Rätta mig om jag är fel ute. Björn

anledning till att man inte får ha usa ljus; orange parkeringsljus fram, och blikers och parkering i samma lampa

Jag förstår inte varför det jag säger inte går fram!!! Nya Volvo har ju faktiskt det som du säger är olagligt!!! Är det jag som är dum i huvudet......

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

260 Inlägg
20 december 2008
#30
IceEyes skrev:
Lagligt är det väl inte men det är knappast något polisen stoppar en för har jag märkt. Har haft så på 2 av mina tidigare bilar och varken polisen eller bilprovningen klagade. smile

Var besiktigade du dina bilar? Var det importer med de amerikanska sidamarkeringsljusen? // Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 december 2008
#31
BjorNSX skrev:
Volvo__Mannen skrev:
BjorNSX skrev:

Mina inlägg gäller varför vi inte får importera bilar från usa utan att göra om pos.ljusen när nya Volvos är så gått som identiska med usa-systemets. Jag ser inte kopplingen till det i ditt inlägg. Rätta mig om jag är fel ute. Björn

anledning till att man inte får ha usa ljus; orange parkeringsljus fram, och blikers och parkering i samma lampa

Jag förstår inte varför det jag säger inte går fram!!! Nya Volvo har ju faktiskt det som du säger är olagligt!!! Är det jag som är dum i huvudet......

nej de har dom inte. du menar troligtvis dioderna på sidan av lyset, de är helt lagligt, de lyser orange åt sidan och är en separat "lampa"

Jonas

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
20 december 2008
#32
sen kan det väl ha att göra med att nyare bilar är helbilsgodkända med dessa lampor. Bara för att det är lagligt på en bil behöver det ju inte vara lagligt på en annan... en M5a är laglig med 400hk, bara för det är inte alla andra bilar det med?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 december 2008
#33
BjorNSX skrev:
Lonefox skrev:
Sokrates skrev:

Då är den ju inte kombinerad, olika lampinsatser,,,,

/Tommy.

Är inte helt säker...men jag TROR att det sitter en dubbelpolig lampa med två trådar i, en på 5W o en på 25W. Som gamla 240 med separat varsel och parkeringsljus i samma insats.

Mina inlägg gäller varför vi inte får importera bilar från usa utan att göra om pos.ljusen när nya Volvos är så gått som identiska med usa-systemets. Jag ser inte kopplingen till det i ditt inlägg. Rätta mig om jag är fel ute. Björn

Glöm mig i denna diskussionen....jag feberyrar just nu *skrattar*

Ber om ursäkt.........missuppfattar det mesta nu.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

260 Inlägg
20 december 2008
#34
Volvo__Mannen skrev:
BjorNSX skrev:
Volvo__Mannen skrev:

anledning till att man inte får ha usa ljus; orange parkeringsljus fram, och blikers och parkering i samma lampa

Jag förstår inte varför det jag säger inte går fram!!! Nya Volvo har ju faktiskt det som du säger är olagligt!!! Är det jag som är dum i huvudet......

nej de har dom inte. du menar troligtvis dioderna på sidan av lyset, de är helt lagligt, de lyser orange åt sidan och är en separat "lampa"

Jag undrar om jag kanske börjar fatta nu!!! Det måste vara två separata "lampor" inte insatser som jag tänker på!! - ungefär som du har sagt ;-) Fast jag förstår inte varför det skulle ha någon betydelse om det är separata lampor eller ej. Det är ju inget som syns från utsidan.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

260 Inlägg
21 december 2008
#35

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

260 Inlägg
22 december 2008
#36
Lonefox skrev:
BjorNSX skrev:
Lonefox skrev:

Är inte helt säker...men jag TROR att det sitter en dubbelpolig lampa med två trådar i, en på 5W o en på 25W. Som gamla 240 med separat varsel och parkeringsljus i samma insats.

Mina inlägg gäller varför vi inte får importera bilar från usa utan att göra om pos.ljusen när nya Volvos är så gått som identiska med usa-systemets. Jag ser inte kopplingen till det i ditt inlägg. Rätta mig om jag är fel ute. Björn

Glöm mig i denna diskussionen....jag feberyrar just nu *skrattar*

Ber om ursäkt.........missuppfattar det mesta nu.

Hittade ett dokument hos Vägverket som heter VVFS 2007:200
Där står följande:

3 kap. Undantag för fordon importerade för eget bruk

1 § Ett fordon är importerat för eget bruk om det
1.är serietillverkat och har förvärvats i utlandet av en
fysisk person som är bosatt i Sverige, och
2.är avsett att brukas här i landet av ägaren.

Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar

4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk skall vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005. Ett sådant fordon får brukas i trafik även om
1.lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE.

VAD SÄGER DETTA EGENTLIGEN???

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

260 Inlägg
23 december 2008
#37
Den sista raden ur VVFS Undantag enl. ovan:
"1.lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE."

Menas inte det att, vi som har lappen kvar på vår import som säger att bilen i sin helhet är godkänd i alla stater i USA, ingår i undantaget så att den får vara som den är utan ombyggnad vad gäller lysen och lampor?
Någon därute som förstår?
Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 december 2008
#38
BjorNSX skrev:
Den sista raden ur VVFS Undantag enl. ovan:
"1.lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE."

Menas inte det att, vi som har lappen kvar på vår import som säger att bilen i sin helhet är godkänd i alla stater i USA, ingår i undantaget så att den får vara som den är utan ombyggnad vad gäller lysen och lampor?
Någon därute som förstår?
Björn

skulle tippa på att om de inte finns "europa lysen" till just den bilmodellen att man tillämpar detta undantag,
men ärligt, är de inte bättre att ringa till dom som ansvarar för reglerna?

Jonas

260 Inlägg
23 december 2008
#39
Volvo-mannen. Om du läser mitt första inlägg på sid 1 så förstår du min frustration - jag har pratat med dem i Sthlm. Fick två olika svar där! Läser man alla forum i ämnet så är det ett lotteri hur bilen blir bedömd. Jag hoppas att vi med gemensamma krafter ska få ett svar som gäller och då gärna enligt det undantag jag tror mig ha hittat enligt ovan. Som volvoägare så förstår jag att du inte har några problem utan det är alla som importerar sin bil som har dessa bekymmer. Vissa av er vill sätta på lysande sidoljus men åker dit på flygande kontroll trots att NYA Volvon är utrustad med samma sidoljus?? Jag tror att vi måste vara många som protesterar för att få effekt.
Fler synpunkter tack!
Björn
Senast redigerat av BjorNSX (23 december 2008)

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

31 Inlägg
23 december 2008
#40
BjorNSX skrev:
1.lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE.

VAD SÄGER DETTA EGENTLIGEN???

Detta gäller, precis som det står, bara typen på lyktorna. Inte färgen.

Du får dock ha kvar röda blinkers och vara utan sidoblinkers om bilen är flyttgods. Det kan du se på 3§ sid 2, där de klart skriver detta.

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr025.pdf

Men det finns ju massa andra saker som blir enklare när man tar den för eget bruk.

/André


Sök