3642
Sök

Golf -01 CHECK ENGINE lampa

37 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!

När jag var påväg hem idag så började min check engine lampa lysa..
Jag gjorde min 12000 mils service nyligen på den, och den gick igenom besiktningen utan anmärkning..
Vad kan det vara för problem?

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 december 2008
#2
att de inte " nolla " service ? eller så har de hänt något med motorn.. du får ta garantin på servicen och kolla upp vad det är. de har du rätt till att göra.. för du får med dig garanti på alla service som görs.. ta med dig kvitto och du ska inte betala en krona..
Senast redigerat av XeptiQ (17 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
17 december 2008
#3
Kan vara mycket som är fel. Enklast är att göra en diagnos med dator.


37 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#4
XeptiQ skrev:
att de inte " nolla " service ? eller så har de hänt något med motorn.. du får ta garantin på servicen och kolla upp vad det är. de har du rätt till att göra.. för du får med dig garanti på alla service som görs.. ta med dig kvitto och du ska inte betala en krona..
Så det är fel på motorn? Enligt boken så står det att det har något med avgaspiss nånting.. men symbolen ser ju ut såhär:
http://image.motortrend.com/f/editorial … -light.jpg och så var det en blixt på den delen där

184 Inlägg
17 december 2008
#5
Efter en snabb sökning på GTI-klubbens forum:

"Ta ett felminne på motorstyrningen så får du svar.
Har förmodligen lagrats som sporadiskt fel.

Annars kan man gissa sig till ett par tre tusen olika orsaker.

Allt från dålig bensin som NOX-sensorn ej tycker om till misstänsning på 3:an cylinder vid låg belastning.
Exempel helt hämtat ur luften.
Alltså rena rama gissningar."


4 Inlägg
17 december 2008
#6
Första bilen för dig? Detta är ett vanligt VW-fenomen. Den brukar tändas om man kör vilt, jag minns att den brukade tändas om man körde hårt på min (på den tiden) väldigt nya Golf IV, när jag buskörde på de skånska "vinter"vägarna. Akta dig för att köra hårt så inte kamremmen släpper, det kan bli ventilsallad då i toppen och så kommer motorn behöva bytas. Lampan brukar anses vara en indikator på att man bör ta de lite lugnare..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 december 2008
#7
På Saaben börjar den lysa när fel uppståt i insprutnings eller tändsystemet. Du har inte tankat etanol eller liknande?

Om det är som roobarb skriver så kan du lyfta bort polerna från batteriet ett tag och kolla om den sedan slocknar.

Rock'n Roll

37 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#8
TenZer skrev:
På Saaben börjar den lysa när fel uppståt i insprutnings eller tändsystemet. Du har inte tankat etanol eller liknande?

Om det är som roobarb skriver så kan du lyfta bort polerna från batteriet ett tag och kolla om den sedan slocknar.
Jag gick ner nu och startade bilen, (den har varit avstängd i nån timme eller två).. och då lös inte lampan längre??? sjukt? jag körde 30km och kollade ifall den skulle lysa upp igen o d gjorde det inte.. sjukt?

37 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#9
roobarb skrev:
Första bilen för dig? Detta är ett vanligt VW-fenomen. Den brukar tändas om man kör vilt, jag minns att den brukade tändas om man körde hårt på min (på den tiden) väldigt nya Golf IV, när jag buskörde på de skånska "vinter"vägarna. Akta dig för att köra hårt så inte kamremmen släpper, det kan bli ventilsallad då i toppen och så kommer motorn behöva bytas. Lampan brukar anses vara en indikator på att man bör ta de lite lugnare..
Ah jo men den betyder ju check engine? Jag körde inte direkt vildt.. jag gasade upp till 90-100 i 3dje växeln, sen femman dirr.. Nu släcktes lampan efter jag hade haft bilen avstängd i nårra timmar.. Hur fan?

4 Inlägg
17 december 2008
#10
Hehe. Ignorera mitt tidigare inlägg. Det var bara trams wink
Det är dock vanligt att check engine tänds, för att sedan släckas igen vid nästa körning. Du kan dock förvänta dig att den kommer tändas igen, den lär göra de förr eller senare. Inget att jaga upp sig över.

1 488 Inlägg
17 december 2008
#11
Kan ha varit något tillfälligt, vanligt att den lampan tänds om bilen haft fel med blandningen och gått för fett eller tvärtom. Brukar adaptera sig igen efter ett tag och den slocknar om allt står rätt till.

37 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#12
roobarb skrev:
Hehe. Ignorera mitt tidigare inlägg. Det var bara trams wink
Det är dock vanligt att check engine tänds, för att sedan släckas igen vid nästa körning. Du kan dock förvänta dig att den kommer tändas igen, den lär göra de förr eller senare. Inget att jaga upp sig över.
Men vad fan släcks den för om det nu är fel på bilen? yikes

4 Inlägg
17 december 2008
#13
mikemo skrev:
roobarb skrev:
Hehe. Ignorera mitt tidigare inlägg. Det var bara trams wink
Det är dock vanligt att check engine tänds, för att sedan släckas igen vid nästa körning. Du kan dock förvänta dig att den kommer tändas igen, den lär göra de förr eller senare. Inget att jaga upp sig över.
Men vad fan släcks den för om det nu är fel på bilen? yikes
Kan vara en sensor eller givare som vill trilskas bara.

1 488 Inlägg
17 december 2008
#14
Läs det jag skrev smile Återkommer den inte var det något tillfälligt som bilen märkte under körning, tänds den igen är något galet.

37 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#15
roobarb skrev:
mikemo skrev:
roobarb skrev:
Hehe. Ignorera mitt tidigare inlägg. Det var bara trams wink
Det är dock vanligt att check engine tänds, för att sedan släckas igen vid nästa körning. Du kan dock förvänta dig att den kommer tändas igen, den lär göra de förr eller senare. Inget att jaga upp sig över.
Men vad fan släcks den för om det nu är fel på bilen? yikes
Kan vara en sensor eller givare som vill trilskas bara.
Okej, är det något fel troru? Ananrs borde den väl ha fortsatt lysa..

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
18 december 2008
#16
Hmmm... kompisarnas Golf IV 2.0 från -01 var också så att den lyste "check engine" ganska ofta tyckte jag/vi.
Däremot så har den aldrig tänts på min Golf IV GTi.
Då har jag piskat bana, sladdad i snö, spunnit däck.
Efter turbobytet stoppade jag i större spridare som gav för mycket soppa, men aldrig fått det "felmeddelandet"...
Verkar skumt.
Men om du kan läsa av felkoden med lampan tänd. dvs. om du kan komma in till verkstaden då den lyser så borde de kunna läsa av felet då det är "aktivt".

//Edge

37 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#17
Edge skrev:
Hmmm... kompisarnas Golf IV 2.0 från -01 var också så att den lyste "check engine" ganska ofta tyckte jag/vi.
Däremot så har den aldrig tänts på min Golf IV GTi.
Då har jag piskat bana, sladdad i snö, spunnit däck.
Efter turbobytet stoppade jag i större spridare som gav för mycket soppa, men aldrig fått det "felmeddelandet"...
Verkar skumt.
Men om du kan läsa av felkoden med lampan tänd. dvs. om du kan komma in till verkstaden då den lyser så borde de kunna läsa av felet då det är "aktivt".
Okej, men det går väl att läsa av felet fastän lampan inte är igång?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
18 december 2008
#18
mikemo skrev:
Edge skrev:
Hmmm... kompisarnas Golf IV 2.0 från -01 var också så att den lyste "check engine" ganska ofta tyckte jag/vi.
Däremot så har den aldrig tänts på min Golf IV GTi.
Då har jag piskat bana, sladdad i snö, spunnit däck.
Efter turbobytet stoppade jag i större spridare som gav för mycket soppa, men aldrig fått det "felmeddelandet"...
Verkar skumt.
Men om du kan läsa av felkoden med lampan tänd. dvs. om du kan komma in till verkstaden då den lyser så borde de kunna läsa av felet då det är "aktivt".
Okej, men det går väl att läsa av felet fastän lampan inte är igång?
Om felkoden sparats så borde det gå. Har hört att den sparar de 5 senaste, vad gäller sporadiska fel. Är dock osäker på det, men det vet dom på verkstan om inte annat.

//Edge

37 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#19
Edge skrev:
mikemo skrev:
Edge skrev:
Hmmm... kompisarnas Golf IV 2.0 från -01 var också så att den lyste "check engine" ganska ofta tyckte jag/vi.
Däremot så har den aldrig tänts på min Golf IV GTi.
Då har jag piskat bana, sladdad i snö, spunnit däck.
Efter turbobytet stoppade jag i större spridare som gav för mycket soppa, men aldrig fått det "felmeddelandet"...
Verkar skumt.
Men om du kan läsa av felkoden med lampan tänd. dvs. om du kan komma in till verkstaden då den lyser så borde de kunna läsa av felet då det är "aktivt".
Okej, men det går väl att läsa av felet fastän lampan inte är igång?
Om felkoden sparats så borde det gå. Har hört att den sparar de 5 senaste, vad gäller sporadiska fel. Är dock osäker på det, men det vet dom på verkstan om inte annat.
Ah jag ska dit imorgon bitti och kolla det.

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg

Sök