3392
Sök

Bmw 525 eller Bmw 325?

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#21
Rquired skrev:
Villa i lugnt område i halmstad med självrisk på 3k, 1000 mil om året i garage. Halvförsäkring/helår:

Bmw 325i-93: 2852:-
Bmw 525i-93: 2809:-
Volvo 850: 2534:-
Volvo 850 turbo: 3064:- (motsvarar en 325a)

Svensksålda, 20k mil.

Hoppas det räcker, blev väl vad du hoppades på.

bättre än det big_smile
tusen tack nu har jag något att gå på smile
bara en sak från vilken ålder utgick du ifrån?
samt är försäkringen dyrare ju mer bilen gått eller desto billigare ju mer den gått?
och är det full bonus det är räknat på?
Senast redigerat av johnny91 (19 december 2008)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
#22
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Men köp ingen 850, stor, tung, gungig, törstig, framhjulsdriven och allmänt äcklig. Och den håller inte bättre än Bmwn och är dyrare att äga. Förbjudna ord att skriva i sverige men det skiter jag i, förstår inte varför folk inte fattar att volvo inte är vad det varit längre...

Med risk för att starta ett Volvo vs BMW-gräl, så ska han trimma eller göra någonting annat i fart/kraftväg, är Volvo 850 T5 ett mycket bättre val, då man kan relativt lätt skrämma upp dessa bilarna rejält.
Angående hållbarheten, en 850 -95 eller senare, så är i princip det som går, är bussningar i framvagnen och övre motorbussning, och original är de kanske inte riktigt lika bra på väghållning som BMW (vilket jag faktiskt inte vet något om, då jag aldrig kört eller åkt BMW.) men det åtgärdas lätt med sänkningssats från GM Motorsport, och fjäderbensstag i motorrum och bagage, samt lägre profil på däcken.

En annan fördel är att 850n börjat ersätta 240n som var mans bil, dvs reservdelar och tillbehör finns absolut överallt.

Jag kanske överdrev lite i beskrivningen av 850n, det är en fullt duglig bil. Men jag tjurade lite över attityden att "volvo alltid är bäst" och skrev så. Vad jag ville få fram är att även Bmw är en hållbar och pålitlig bil med billiga delar och lägre förbrukning, tvärt emot märkets rykte. Och jag tycker chassit på 850n är bra gungigt, men det kan som sagt åtgärdas.

Men med en FWD som 850 rycker det en del i ratten när man trycker på, med trim blir detta mycket värre. Det kanske bara är jag, men jag gillar tanken att man kan ge fullt utan att hålla i ratten och utan att hamna i diket.
Senast redigerat av Rquired (19 december 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
#23
johnny91 skrev:
Rquired skrev:
Villa i lugnt område i halmstad med självrisk på 3k, 1000 mil om året i garage. Halvförsäkring/helår:

Bmw 325i-93: 2852:-
Bmw 525i-93: 2809:-
Volvo 850: 2534:-
Volvo 850 turbo: 3064:- (motsvarar en 325a)

Svensksålda, 20k mil.

Hoppas det räcker, blev väl vad du hoppades på.

bättre än det big_smile
tusen tack nu har jag något att gå på smile
bara en sak från vilken ålder utgick du ifrån?
samt är försäkringen dyrare ju mer bilen gått eller desto billigare ju mer den gått?
och är det full bonus det är räknat på?

Utgick från en preson som är född 59 med full bonus, och premien påverkades inte märkbart av att man ändrade miltalet men skrev ut det ändå.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 december 2008
#24
Hade lätt att en e34 istället för en e36 tycker dom e trånga men jag e ju rätt stor då.

e34 e en riktigt nice åkbil letar efter en jag med nämligen dags å byta ut vinterbilen till nästa år om den inte har jättestor lust att överleva ett år till vill säga

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 418 Inlägg
19 december 2008
#25
Första bmwn för mig var en 318 e36 och efter det blev det 4 st olika e34 smile E34an är helt klart den lämpligaste bilen om man gör annat än att bara busa. Skulle satsat på en 525i 24v e34, svårt att bli missnöjd då smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
#26
E34 är nog en av de bästa bilarna bmw byggt. Men tycker ändå han ska köpa en E36a som har ett ungdomligare utseende och är trots allt smidigare att köra, även när man busar.

Biligare att äga och ett större utbud av eftermarknadsprylar gör ju inte saken sämre. Men han lär bli nöjd oavsett och det är kanske snarare tillfället som avgör än att han bestämmer sig för en av dem?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
19 december 2008
#27
Rquired skrev:
E34 är nog en av de bästa bilarna bmw byggt. Men tycker ändå han ska köpa en E36a som har ett ungdomligare utseende och är trots allt smidigare att köra, även när man busar.

Biligare att äga och ett större utbud av eftermarknadsprylar gör ju inte saken sämre. Men han lär bli nöjd oavsett och det är kanske snarare tillfället som avgör än att han bestämmer sig för en av dem?

Busa vete ifan om E36;an är bättre, E34;an var mycket stabilare och bättre på att hålla i kurvorna på bredställ än E36:an big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
#28
Darkie skrev:
Rquired skrev:
E34 är nog en av de bästa bilarna bmw byggt. Men tycker ändå han ska köpa en E36a som har ett ungdomligare utseende och är trots allt smidigare att köra, även när man busar.

Biligare att äga och ett större utbud av eftermarknadsprylar gör ju inte saken sämre. Men han lär bli nöjd oavsett och det är kanske snarare tillfället som avgör än att han bestämmer sig för en av dem?

Busa vete ifan om E36;an är bättre, E34;an var mycket stabilare och bättre på att hålla i kurvorna på bredställ än E36:an big_smile

Högre vikt och längre axelavstånd borde väl göra sitt? Har i och för sig inte kört så hårt med E34an men tyckte ju den verkade lite tyngre på foten. Å andra sidan gör det den tryggare och stabilare som du säger om man vet hur man ska köra den.

Oavsett så är de roliga att busa med big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
19 december 2008
#29
johnny91:  Bmw 525 eller Bmw 325 ? jag vet inte vilken jag ska ta , är inte så insatt av just dom 2 modellena , ska kolla lite närmare på vilken som är synggast he he

Nissan Silvia

Hemmasittare
241 Inlägg
19 december 2008
#30
Har haft både 325 e36 och 525 e34 (flera 525or)! Måste säga att det är ganska svårt val, det beror ju på vad man har för syfte med bilköpet. Måste jag välja en skulle jag ta E34 på grund av: bättre komfort, stabilare på vägen, känns rejälare, mer utrymme samt lite snyggare än e36. Å andra sidan är ju e36an lite rappare och sportigare.

För övrigt hade jag nog övervägt att köpa 530 med v8a istället för 525. V8an går grymt bra! Den drar ungefär lika mycket soppa som 525an, men fasen så mycket skönare vrid i v8an. Kostar inte så mycket mer i försäkring heller. Detta grundar jag på att jag själv har haft både 525, 530, 540. Det är klart 530 kanske man får betala lite mer för nu för tiden. De kanske är lite ovanligare också och svårare att hitta fina exemplar.
Senast redigerat av C-Douglas (19 december 2008)

979 Inlägg
19 december 2008
#31
E30 325 säger jag bara!!!! Riktiga bilar som går brett & sången från 6:an är grymm:)

Hpc

Hemmasittare
241 Inlägg
19 december 2008
#32
AnderssonE30 skrev:
E30 325 säger jag bara!!!! Riktiga bilar som går brett & sången från 6:an är grymm:)

Mjo det kanske är en rolig bil men den motorn m20b25 är inte den mest tillförlitliga bmw byggt enligt min åsikt. Skulle akta mig för den, har haft en del bekymmer med dessa motorer. Fast det är klart en e30 med M50B25 är grejer det smile
Senast redigerat av C-Douglas (19 december 2008)

huh?
10 427 Inlägg
19 december 2008
#33
Rquired skrev:
Och jag tycker chassit på 850n är bra gungigt, men det kan som sagt åtgärdas.

Får nog nästan alltid räkna med att hosta upp ett par till kulor för att hålla Volvosar ordentligt på vägen.
Värt att räkna in i inköpskostnader och ägandekostnader om man har högtflygande planer wink


12 086 Inlägg
19 december 2008
#34
Jag har haft en E36 och äger en E34.. E34 är en underbar bil och med min V8a går den som en dröm.
Jag har haft en 325, den va väldigt pigg att köra tyckte om den mkt. Speciellt motorn, men även karossen går lättare på vägen (den väger ju typ halvtonet mindre tongue )

Jag hade valt 325 före 525 då jag tror att E34 är för tung för att motorn ska kännas pigg nog.

huh?
10 427 Inlägg
20 december 2008
#35
JapMax skrev:
Jag hade valt 325 före 525 då jag tror att E34 är för tung för att motorn ska kännas pigg nog.

Men 325:or går ju såpass fort att dom brinner upp ju? wink


624 Inlägg
20 december 2008
#36
jag boende i sthlm, mitt i innerstan, mamma äger bilen som förvaras i garage betalade först över 11000 i helsförs helår=(

nu ligger den på 8500 ca..efter jag samlat ihop båt förs och lite annat..

who´s the man?

12 086 Inlägg
20 december 2008
#37
steifan skrev:
JapMax skrev:
Jag hade valt 325 före 525 då jag tror att E34 är för tung för att motorn ska kännas pigg nog.

Men 325:or går ju såpass fort att dom brinner upp ju? wink

ha ha ha tongue

93 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#38
Hur mycket tar en Bmw 525?
Stan?
Landsväg?
Blandad?

Samt vad tar Bmw 325?
Stan?
Landsväg?
Blandad?
Senast redigerat av johnny91 (20 december 2008)

12 086 Inlägg
21 december 2008
#39
Jag är fel person att svara, för jag körde min bara 2 tankar kanske.
Men den drog mkt mindre än 540 smile
Säg litern blandad tongue Knappt om man kör lugnt och sansat.

93 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#40
Okej, det jag skulle vilja höra från flera är vad dem tycker är det max miltal man ska köpa en Bmw 525 e34 från 1991-1996 innan man tycker att dom har gått för långt?

Och vad är det max miltal ni har kört/hört en Bmw 525 e34 från 1991-1996 har gått?


Sök