4163
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 augusti 2013
#22301
amoreex skrev:
Tjenare!
Vore väldigt glad om någon från DBakuten kunde ge mig ett svar på ett riktigt irriterande fråga...
I måndags fick jag ett mail från er med kollinummer för tracking via posten.
Pratade med posten som berätta att ni inte lämnat det till dem ännu.. Leverans tid på varan är 3-10dagar. Idag är nummer 6 eller 7...

Fick tag på Björn på DBakuten vid 11 tiden idag och efter ca en halv minut bröts det och nu kommer jag endast till Telia röstsvar..

Detta enligt mig känns inte seriöst att jag har fått ett mail om att varan är levererad till posten men posten har inte fått det ännu..

Detta känns sjukt oseriöst enligt mig!

Är inte det lilla minsta ovanligt att man får kollinummer innan speditören mottagit varan, då det (oftast?) förhandsbokas och därigenom också ges ett kollinummer. Fick du det i måndags bör det väl rimligen vara dag 5 idag?

Sen vet jag inte hur dBa gör, men det är inte heller ovanligt att det räknas vardagar när leveranstiden anges, vilket i just detta fall skulle innebära 3-10 vardagar, vilket då nu innebär att halva tiden gått.

Men, ptja, bara spånande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 712 Inlägg
23 augusti 2013
#22302
Tar bort mitt inlägg då jag skrev det av ren irritation av att det inte gick att nå dem efter ringt 10 ggr vid olika tillfällen så fick jag tag på Björn och en förklaring

Plötsliga stoppet är det som dödar..

493 Inlägg
23 augusti 2013
#22303
Jag har ett litet problem med mina dörrar, så som det är nu så kommer jag inte få till någon snygg form mellan det som återstår av dörrsidan och mdf skivan. Och det är väldigt klurigt att få dörren tät så som den är nu.

Min tanke är då ifall jag skulle kunna kapa bort all plåt som sitter i dörren och ersätta den med 12-16mm mdf skiva istället, vad tror ni om den idén? Finns det några nackdelar med detta?

Alternativt kapa bort plåten och svetsa dit stag rakt över dörren för att göra den stabil först och sen dit med 12-16mm mdf?

Sponsor: www.12vled.se

1 426 Inlägg
23 augusti 2013
#22304
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..
Senast redigerat av Jockk3 (23 augusti 2013)

1 400 Inlägg
23 augusti 2013
#22305
Jockk3 skrev:
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

varför inte bara köpa en batteriladdare och underhållsladda batterierna i bland wink

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

564 Inlägg
23 augusti 2013
#22306
Jockk3 skrev:
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Nu vet inte jag vaad du har för steg, men låt säga att dina steg kan lämna så mycket kräm som du skriver så kommer du ändå aldrig få ut det pga att du inte lär köra på 100% volym + impedanshöjning mm.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 400 Inlägg
23 augusti 2013
#22307
Lillalilja skrev:
Jockk3 skrev:
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Nu vet inte jag vaad du har för steg, men låt säga att dina steg kan lämna så mycket kräm som du skriver så kommer du ändå aldrig få ut det pga att du inte lär köra på 100% volym + impedanshöjning mm.

Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

535 Inlägg
23 augusti 2013
#22308
micke7406 skrev:
Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

Lite konstig fråga kanske, men hur vet man när slutsteget lämnar full effekt? Eller när basarna inte tål med effekt?
Senast redigerat av M_Back (23 augusti 2013)

Motorer utan turbo.....suger!

409 Inlägg
23 augusti 2013
#22309
Mekaniskt oljud eller stinkiga talspolar brukar vara bra indikationer på att man borde vrida ner ett snäpp eller två smile


403 Inlägg
23 augusti 2013
#22310
micke7406 skrev:
Lillalilja skrev:
Jockk3 skrev:
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Nu vet inte jag vaad du har för steg, men låt säga att dina steg kan lämna så mycket kräm som du skriver så kommer du ändå aldrig få ut det pga att du inte lär köra på 100% volym + impedanshöjning mm.

Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

Sen är inte verkningsgraden 100%. 100A generator och 1 eller 2 extra batterier tror jag kommer fungera. Om dom laddar ur eller inte är ju svårt att säga, allt beror ju på hur mycket du lyssnar med bilen av och hur lång tid bilen är på. Sen hur hög du spelar förstås.

Sen levererar inte steget 1000W konstant.
Senast redigerat av Carl7 (23 augusti 2013)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 augusti 2013
#22311
micke7406 skrev:
Lillalilja skrev:
Jockk3 skrev:
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Nu vet inte jag vaad du har för steg, men låt säga att dina steg kan lämna så mycket kräm som du skriver så kommer du ändå aldrig få ut det pga att du inte lär köra på 100% volym + impedanshöjning mm.

Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

100% volym är ju dock full effekt... Det går ju aldrig att spela högre tongue

403 Inlägg
23 augusti 2013
#22312
Nitromast skrev:
micke7406 skrev:
Lillalilja skrev:

Nu vet inte jag vaad du har för steg, men låt säga att dina steg kan lämna så mycket kräm som du skriver så kommer du ändå aldrig få ut det pga att du inte lär köra på 100% volym + impedanshöjning mm.

Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

100% volym är ju dock full effekt... Det går ju aldrig att spela högre tongue

Han menar på stereon wink Finns ju gain smile

564 Inlägg
23 augusti 2013
#22313
Nitromast skrev:
micke7406 skrev:
Lillalilja skrev:

Nu vet inte jag vaad du har för steg, men låt säga att dina steg kan lämna så mycket kräm som du skriver så kommer du ändå aldrig få ut det pga att du inte lär köra på 100% volym + impedanshöjning mm.

Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

100% volym är ju dock full effekt... Det går ju aldrig att spela högre tongue

Sant. Sen menade jag ju inte 100% på stereon utan 100% av vad steget kan lämna. Men på detta forum så måste man ju va helt jävla övertydlig annars kommer det ju 4 personer och hoppar på en. Inte riktat mot någon specifik men lite irriterande är det ju...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 426 Inlägg
23 augusti 2013
#22314
micke7406 skrev:
Jockk3 skrev:
dum fråga för vissa men prata med en bilmekaniker idag och frågade vad han tog för att sätta i en "större" generator + nyttfäste

så säger han att 100 ampere räcker långt och bara montera i 2+ extra batterier..

om jag kör en 1000 wrms slutsteg + 2x 280wrms slutsteg så komemr ju batterierna inte underhållsladdas

100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

varför inte bara köpa en batteriladdare och underhållsladda batterierna i bland wink

då jag pendlar mycket med bilen 15-16 mil / dag 
är det inte bättre med att kunna stänga av basarna ibland bara för att få generatorn att ladda upp batterierna?
sen hur fungerar generatorn om den får gå på högsta varv hela tiden?

vad tror ni det kostar för en verkstad att montera en 160A då jag har tummen mitt i handen och antar man svetsar det nya fästet

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 augusti 2013
#22315
Lillalilja skrev:
Nitromast skrev:
micke7406 skrev:

Man behöver INTE köra 100% volym för att slutsteget ska lämna full effekt.

100% volym är ju dock full effekt... Det går ju aldrig att spela högre tongue

Sant. Sen menade jag ju inte 100% på stereon utan 100% av vad steget kan lämna. Men på detta forum så måste man ju va helt jävla övertydlig annars kommer det ju 4 personer och hoppar på en. Inte riktat mot någon specifik men lite irriterande är det ju...

Övertydlig med livreM! wink

280 Inlägg
23 augusti 2013
#22316
Jockk3 skrev:
100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel. Din ljudanläggning drar långt ifrån 1200 wrms konstant. En generator på 100 ampere räcker och blir över. Extremt få användare behöver tänka på att byta generator.

Jockk3 skrev:
kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Den funktionen finns inbyggd i nästan alla huvudenheter av okej kvalitet.

138 Inlägg
24 augusti 2013
#22317
Tjena har en a4 -04 (b6 karossen)
Och ska byta stereo i den och behöver hjälp med vilöken kabel jag ska ha för att få fram tändningakable ' har läst något om canbus interface'

Mvh

1 426 Inlägg
24 augusti 2013
#22318
BengtK skrev:
Jockk3 skrev:
100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel. Din ljudanläggning drar långt ifrån 1200 wrms konstant. En generator på 100 ampere räcker och blir över. Extremt få användare behöver tänka på att byta generator.

Jockk3 skrev:
kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Den funktionen finns inbyggd i nästan alla huvudenheter av okej kvalitet.

så 2 AGM batterier på 70 Ah + "the big 3"

sen får vi se om det slutar med tomma batterier big_smile

16 197 Inlägg
24 augusti 2013
#22319
Jockk3 skrev:
BengtK skrev:
Jockk3 skrev:
100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel. Din ljudanläggning drar långt ifrån 1200 wrms konstant. En generator på 100 ampere räcker och blir över. Extremt få användare behöver tänka på att byta generator.

Jockk3 skrev:
kanske går att sätta en on/off knapp till basarna så man kan stänga av dom så bilen kan ladda upp batterierna..

Den funktionen finns inbyggd i nästan alla huvudenheter av okej kvalitet.

så 2 AGM batterier på 70 Ah + "the big 3"

sen får vi se om det slutar med tomma batterier big_smile

har aldrig uppgraderat generatorn i någon av mina "ljudbilar".. har funkat hur bra som helst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 426 Inlägg
24 augusti 2013
#22320
evilaudio skrev:
Jockk3 skrev:
BengtK skrev:
Jockk3 skrev:
100 ampere generator krämar ju ut runt 1400 wrms (och sen får man ju ta bort lyktor fram och bak vilket är 150-200 watt? ) då har jag 1200 wrms och bygga ljud+ underhållsladdning.

eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel. Din ljudanläggning drar långt ifrån 1200 wrms konstant. En generator på 100 ampere räcker och blir över. Extremt få användare behöver tänka på att byta generator.


Den funktionen finns inbyggd i nästan alla huvudenheter av okej kvalitet.

så 2 AGM batterier på 70 Ah + "the big 3"

sen får vi se om det slutar med tomma batterier big_smile

har aldrig uppgraderat generatorn i någon av mina "ljudbilar".. har funkat hur bra som helst.

men hur funkar dom under längre bilfärder om du nu åker med dom?


Sök