3066
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 494 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:
davidklang skrev:
http://viewitem.eim.ebay.se/600-Watt-12-300mm-Color-Edition-in-dunkel-blau-Metallic-Subwoofer-Bass-NEU-/320933256150/item ngn som kan berätta lite om dessa? Vet inte vad allt betyder när man läser om basar. E ute efter nya som kan spela djup bas

Vill du ha riktigt djup bas så ska du ju helst köra 15" antar jag. Men det billigaste alternativet som jag kommer på i huvet just nu är väl GAS GPP elr GAS GPX, dom är lättdriva, billiga och tål en hel del stryk så vitt jag vet smile 

2st GPP basar ska ha spelat 153dB men vet inte i vilken bil det va eller hur mycket effekt dom fick.

Det där är en myt, du kan få en 8" att spela precis lika djupt.
Likadant som att en 18" inte kan spela lika "tight" som en 8-10"

Allt handlar om vilka förutsättningar du ger den.
Rätt slutsteg och rätt låda med rätt avstämning i förhållande till bilen.

Sant men det är lättare att få djup bas ur en stor kon och lättare att spela rappt med en liten kon. Så det är väldigt opraktiskt att köpa en 8" om man vill ha riktigt djup bas.

1 523 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:

Vill du ha riktigt djup bas så ska du ju helst köra 15" antar jag. Men det billigaste alternativet som jag kommer på i huvet just nu är väl GAS GPP elr GAS GPX, dom är lättdriva, billiga och tål en hel del stryk så vitt jag vet smile 

2st GPP basar ska ha spelat 153dB men vet inte i vilken bil det va eller hur mycket effekt dom fick.

Sant men det är lättare att få djup bas ur en stor kon och lättare att spela rappt med en liten kon. Så det är väldigt opraktiskt att köpa en 8" om man vill ha riktigt djup bas.

Svar nej, det är fortfarande LÅDAN som gör jobbet

1 494 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:

Med det jag sa menade jag självklart också att man bygger likvärdiga lådor som är anpassade för djup spelning och inte har en ultimat låda i betong till den mindre och en liten papp låda till den större smile

Jag säger heller inte att du har fel men vill man ha djup bas så brukar det vara bättre med en stor kon, om jag har fel så så får du gärna förklara varför smile

21 761 Inlägg
16 september 2013
davidklang skrev:
max 1500 st gärna från ljudia då jag gillar dem och beställt där innan

2 st GT5-12 bör kunna drivas på ganska bra med ditt steg, men jag har inte lyssnat på de basarna och kan inte uttala mig om ljudkvaliteten eller hur djupt de klarar av att spela.

Gäller det din BMW så kan väl en sån bil vara ganska tät mellan bagage och kupe, vilket gör det svårt att få in ljudet med en simpel montering (tex ställa baslådan mot ryggstödet utan andra åtgärder). Basreflexlåda på 50 liter netto per bas avstämt till 35 Hz verkar åtminstone i teorin spela ganska djupt, bandpasslåda kan nog också funka. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 september 2013)

1 523 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:

Med det jag sa menade jag självklart också att man bygger likvärdiga lådor som är anpassade för djup spelning och inte har en ultimat låda i betong till den mindre och en liten papp låda till den större smile

Jag säger heller inte att du har fel men vill man ha djup bas så brukar det vara bättre med en stor kon, om jag har fel så så får du gärna förklara varför smile

Om vi bygger 2 identiska lådor, anpassade till respektive element.
ta t.ex.  Kicker Comp 8" och 15" eller Ground Zero Hydrogen 8" och 15".
Varför spelar 15" djupare?

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:

den spelar inte djupare ... men den flyttar mer luft

är väl de folk menar med djupt hmm kanske

1 523 Inlägg
16 september 2013
CHEEVA skrev:
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:

Ja det köper jag alla dar i veckan, men det är ljudtryck.
SPL (Sound pressure level)

1 494 Inlägg
16 september 2013
Att den flyttar mer luft och skapar större tryck i ett slag är min uppfattning ja

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:
CHEEVA skrev:
Noiseprojekt skrev:

Ja det köper jag alla dar i veckan, men det är ljudtryck.
SPL (Sound pressure level)

skulle tro att det är det de menar ... blir lite förvirring tongue typ som när folk säger att en bil med svetsad diff är diffad

att spela djupt är något annat ... det är att spela lågfrekvent smile
Senast redigerat av CHEEVA (16 september 2013)

1 523 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Att den flyttar mer luft och skapar större tryck i ett slag är min uppfattning ja

Att en bas spelar djupt är när den går ner i frekvensregistret.
Ju lägre i registret, desto djupare.

1 494 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:

Okey förstår vad du menar smile Kanske bara e att vi har olika syn på djup bas då ja, för min del så tycker jag inte att basen är djup utan ljudtrycket. Ett extrem exempel e tex om man har en väldigt liten högtalare som spelar på tex 30 Hz, då ser man konen röra sig men inget mer medan med en enorm så känner man att hela kroppen svänger i takt.

Och om jag nu har fel, vad kallas då den sortens bas jag just beskrev med mitt extrem exempel? :s

1 523 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:

Okey förstår vad du menar smile Kanske bara e att vi har olika syn på djup bas då ja, för min del så tycker jag inte att basen är djup utan ljudtrycket. Ett extrem exempel e tex om man har en väldigt liten högtalare som spelar på tex 30 Hz, då ser man konen röra sig men inget mer medan med en enorm så känner man att hela kroppen svänger i takt.

Och om jag nu har fel, vad kallas då den sortens bas jag just beskrev med mitt extrem exempel? :s

ljudtryck.
en stor högtalare flyttar mer luft.

1 494 Inlägg
16 september 2013
Men ljudtryck kan också uppnås med höga frekvenser och då är basen inte längre djup hmm

1 523 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Men ljudtryck kan också uppnås med höga frekvenser och då är basen inte längre djup hmm

Precis.
Djup och ljudtryck är inte samma sak.

908 Inlägg
16 september 2013
Drönirettab skrev:
davidklang skrev:
max 1500 st gärna från ljudia då jag gillar dem och beställt där innan

2 st GT5-12 bör kunna drivas på ganska bra med ditt steg, men jag har inte lyssnat på de basarna och kan inte uttala mig om ljudkvaliteten eller hur djupt de klarar av att spela.

Gäller det din BMW så kan väl en sån bil vara ganska tät mellan bagage och kupe, vilket gör det svårt att få in ljudet med en simpel montering (tex ställa baslådan mot ryggstödet utan andra åtgärder). Basreflexlåda på 50 liter netto per bas avstämt till 35 Hz verkar åtminstone i teorin spela ganska djupt, bandpasslåda kan nog också funka. smile

har även tankat att bygga såhär på höger respektiv vänster sida samt ha kvar mina andra 12or i den lådan ja har.
dem basarna ja har e ju inte på mer än 150rms st. klarar steget av 2st 12:or till med samma rms tro ?
http://www.mamut.net/MADCarsound/subdet15.htm
Senast redigerat av davidklang (16 september 2013)

1 494 Inlägg
16 september 2013
Svårt att förklara vad jag menar på ett bra sätt verkar det som. Men om det nu är så att djup bas endast är frekvensen och inget annat så tycker jag att det är ett väldigt dåligt val av namn för det är inte alls vad jag tänker mig när nån säger djup bas >.<

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Svårt att förklara vad jag menar på ett bra sätt verkar det som. Men om det nu är så att djup bas endast är frekvensen och inget annat så tycker jag att det är ett väldigt dåligt val av namn för det är inte alls vad jag tänker mig när nån säger djup bas >.<

det är iallafall så det är ... det du tänker på är som sagt ljudtryck

är som sagt lite som att säga att en bil med svetsad diff är diffad

1 494 Inlägg
16 september 2013
CHEEVA skrev:
Fjong skrev:

det är iallafall så det är ... det du tänker på är som sagt ljudtryck

är som sagt lite som att säga att en bil med svetsad diff är diffad

Det är ljudtryck+låg frekvens som är djup bas i mina ögon och inte nån av dom enskilt om det förklarar saken bättre, men finns det inget namn på den kombinationen? :s

610 Inlägg
16 september 2013
detta är inget konstaterande eller något men borde inte basens uppbyggnad göra lite hur den spelar djupt eller rappt? som sagt är detta en fråga då jag vill lära mig!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2013
Ljud-fan skrev:
detta är inget konstaterande eller något men borde inte basens uppbyggnad göra lite hur den spelar djupt eller rappt? som sagt är detta en fråga då jag vill lära mig!

Basens uppbyggnad och slutstegets kontroll av basen!

Sök