1660
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

4 693 Inlägg
4 november 2010
#4241
Nexius skrev:
ahhh fan då . vill ha så det är jordbävning i bilen ju tongue

Du har du fel bil om du har en sedan tongue

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
#4242
Äh nu är du negativ Softis! Klart det går att få bra ljud i en sedan, bara lite krångligare än i andra bilar. wink Men ser man bara till så att basarna spelar in i kupén och att INGEN luft kan läcka ur bakåt så blir det riktigt bra, om lite luft läcker bakåt så blir det bara bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
4 november 2010
#4243
ChriZtoffer skrev:
Äh nu är du negativ Softis! Klart det går att få bra ljud i en sedan, bara lite krångligare än i andra bilar. wink Men ser man bara till så att basarna spelar in i kupén och att INGEN luft kan läcka ur bakåt så blir det riktigt bra, om lite luft läcker bakåt så blir det bara bra. smile

Jo det går ju, men det ÄR fel bil att bygga i.

2 feta 12" och massa effekt så ska det nog gå att få en liten jordbävning iaf smile

Booyakasha!

4 Inlägg
5 november 2010
#4244
God afton!

Jag har ett problem med mitt nyinstallerade ljudsystem. Slutsteget stänger nämligen av sig i några sekunder när jag spelar för högt, sedan kommer det tillbaka igen.
Bilen är en Audi A4 med Bose Symphony.
Jag har kopplat en hög - lågnivå adapter från det bakre original-slutsteget.
Lådan, som ligger på 2 Ohm och 550W-RMS , är kopplad till steget på 4 Ohm 240W-RMS (bryggat). Kan ohm-skillnaden vara problemet?
Jag har även försökt koppla in en kondensator, utan större skillnad.
Senast redigerat av Xaikar (5 november 2010)

3 466 Inlägg
5 november 2010
#4245
Xaikar skrev:
God afton!

Jag har ett problem med mitt nyinstallerade ljudsystem. Slutsteget stänger nämligen av sig i några sekunder när jag spelar för högt, sedan kommer det tillbaka igen.
Bilen är en Audi A4 med Bose Symphony.
Jag har kopplat en hög - lågnivå adapter från det bakre original-slutsteget.
Lådan, som ligger på 2 Ohm och 550W-RMS , är kopplad till steget på 4 Ohm 240W-RMS (bryggat). Kan ohm-skillnaden vara problemet?
Jag har även försökt koppla in en kondensator, utan större skillnad.

Ja du ska vara glad att du har ett steg som slår av istället för att bränna när du lastar det för lågt.

Steget är 4ohm STABILT i bryggat läge. Steget är inte 4ohm. Ohm är ett mått på motstånd i en högtalare..
Senast redigerat av M_icke_ (5 november 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 Inlägg
5 november 2010
#4246
M_icke_ skrev:
Ja du ska vara glad att du har ett steg som slår av istället för att bränna när du lastar det för lågt.

Steget är 4ohm STABILT i bryggat läge. Steget är inte 4ohm. Ohm är ett mått på motstånd i en högtalare..

Jo jag vet vad ohm är.

Tack för svaret! Jag kopplade om lådan, och det spelar mycket bättre nu.

5 852 Inlägg
5 november 2010
#4247
turbo_shit skrev:
men det är 4x120 kan man inte göra så det blir 2x240  alltså 4x120----2x240

Ja visst går det brygga det så du får 2 kanaler ist för 4 men där är det stopp sen. Lägg dina pengar på rätt saker ist för att gå halva vägen och få ett resultat som är sådär..

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

41 Inlägg
5 november 2010
#4248
byggde en portad låda på ca 55l med en 20 cm 4tums port. býggde lådan rektangulär med lite lutning på ena sidan och satta en bas i var gavel.

nu till frågan varför är det stor skillnad på basen när man öppnar bagageluckan? blir "renare" bas då.

bilen är en volvo 944, steget ett kicker zx300.1 och basarna 2 st 10tums comp basar.


4 693 Inlägg
5 november 2010
#4249
Du har inte tätt mellan ryggstödet och kupén.
Det ska inte bli någon skillnad alls när du öppnar luckan om du gjort rätt

Booyakasha!

41 Inlägg
5 november 2010
#4250
okej men varför blir det bättre ljud när man öppnar ? för att basarna kan "andas" eller?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 november 2010
#4251
Vänta nu här, du har alltså gjort en låda där basarna inte sitter brevid varandra utan mitt imot varandra, i varsin ände av lådan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

41 Inlägg
5 november 2010
#4252
ChriZtoffer skrev:
Vänta nu här, du har alltså gjort en låda där basarna inte sitter brevid varandra utan mitt imot varandra, i varsin ände av lådan?

japp testade de för att slippa ha antingen basarna mot ryggstödet eller mot bagagelyckan. står där uppe i 944 med en basport rakt in i bilen


3 466 Inlägg
5 november 2010
#4253
coccakalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vänta nu här, du har alltså gjort en låda där basarna inte sitter brevid varandra utan mitt imot varandra, i varsin ände av lådan?

japp testade de för att slippa ha antingen basarna mot ryggstödet eller mot bagagelyckan. står där uppe i 944 med en basport rakt in i bilen

Haha så att basarna alltid ska vara på fel håll och man verkligen inte ska kunna prova att vända på lådan eller täta runt lådan osv.. lol

För övrigt så tror jag såhär:

Eftersom basarna sitter i varsin ände och röret i mitten om jag förstår det rätt så får du fasfel mellan basar och port och därmed får du brummlig bas.
När du sedan öppnar bagaget så släpper du ut basen från själva basarna och får bara in basn från porten i bilen, fasfelet försvinner och det låter rent och fint.

Man brukar säga att man alltid ska sätta basar och portar på samma sida om man inte verkligen vet vad man gör..
Senast redigerat av M_icke_ (5 november 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
5 november 2010
#4254
coccakalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vänta nu här, du har alltså gjort en låda där basarna inte sitter brevid varandra utan mitt imot varandra, i varsin ände av lådan?

japp testade de för att slippa ha antingen basarna mot ryggstödet eller mot bagagelyckan. står där uppe i 944 med en basport rakt in i bilen

Slippa ha det mot ryggstödet? Det är ju precis det du ska ha!

Booyakasha!

41 Inlägg
5 november 2010
#4255
M_icke_ skrev:
coccakalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vänta nu här, du har alltså gjort en låda där basarna inte sitter brevid varandra utan mitt imot varandra, i varsin ände av lådan?

japp testade de för att slippa ha antingen basarna mot ryggstödet eller mot bagagelyckan. står där uppe i 944 med en basport rakt in i bilen

Haha så att basarna alltid ska vara på fel håll och man verkligen inte ska kunna prova att vända på lådan eller täta runt lådan osv.. lol

För övrigt så tror jag såhär:

Eftersom basarna sitter i varsin ände och röret i mitten om jag förstår det rätt så får du fasfel mellan basar och port och därmed får du brummlig bas.
När du sedan öppnar bagaget så släpper du ut basen från själva basarna och får bara in basn från porten i bilen, fasfelet försvinner och det låter rent och fint.

Man brukar säga att man alltid ska sätta basar och portar på samma sida om man inte verkligen vet vad man gör..

okej så man ska inte ha basarna så de spelar mot varandra?


41 Inlägg
5 november 2010
#4256
Softis skrev:
coccakalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vänta nu här, du har alltså gjort en låda där basarna inte sitter brevid varandra utan mitt imot varandra, i varsin ände av lådan?

japp testade de för att slippa ha antingen basarna mot ryggstödet eller mot bagagelyckan. står där uppe i 944 med en basport rakt in i bilen

Slippa ha det mot ryggstödet? Det är ju precis det du ska ha!

okej. ska man ha basarna mot ryggstödet? men när basarna slår slår dem inte i ryggstödet då? eller ska man typ sätta en extra skiva så basarna blir försänkta?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 november 2010
#4257
Basarna vända mot ryggstödet (eller med liten vinkel mellan basarna, riktade mot skidluckan), sen en ram runt mot ryggstödet för att täta så ingen luft läcker bakåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
6 november 2010
#4258
coccakalle skrev:
M_icke_ skrev:
coccakalle skrev:

japp testade de för att slippa ha antingen basarna mot ryggstödet eller mot bagagelyckan. står där uppe i 944 med en basport rakt in i bilen

Haha så att basarna alltid ska vara på fel håll och man verkligen inte ska kunna prova att vända på lådan eller täta runt lådan osv.. lol

För övrigt så tror jag såhär:

Eftersom basarna sitter i varsin ände och röret i mitten om jag förstår det rätt så får du fasfel mellan basar och port och därmed får du brummlig bas.
När du sedan öppnar bagaget så släpper du ut basen från själva basarna och får bara in basn från porten i bilen, fasfelet försvinner och det låter rent och fint.

Man brukar säga att man alltid ska sätta basar och portar på samma sida om man inte verkligen vet vad man gör..

okej så man ska inte ha basarna så de spelar mot varandra?

Inte i basreflex. Sen när det gäller lådor så om man inte verkligen vet vad man gör så håller man sig till grunderna.

- Portade och slutna lådor bör ha alla element på samma sida, riktade åt samma håll, så nära varandra som möjligt.
-Portade lådor ska ha porten på samma sida som basen/-arna, gärna i mellan basarna om det är flera.

Bygger du däremot bandpass kan basarna sättas i varsin kammare riktade mot varandra med en portad kammare i mitten. Dock bor du be om en lådritning till en bandpass av någon som kan räkna på en sådan. Det är en mycket svår lådtyp att räkna på, en aning svårare att bygga men är ofta en fördel att använda sig av i sedan-bilar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

22 Inlägg
6 november 2010
#4259
Hejsan hoppsan, jag är lite nyfiken på vad det är för skillnad mellan 4volt och 2 (2,5) volt.
Jag har hört att 4 volt inte störs lika lätt, men är det bara de?

Jag har även ett äldre kenwood slutsteg, har det någon betydelse om jag kopplar 2volt eller 4 volt på lågnivån?
(Kan steget ta skada av 4volt lågnivå?)

MVH Mange

DLS
1 147 Inlägg
6 november 2010
#4260
På mitt monoblock har jag input och output för lågnivå, skulle jag kunna dra från stereon till input, och sen output från steget till mitt andra steg? Slipper då dra en ny kabel genom bilen.


Sök