2254
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

147 Inlägg
7 november 2010
#4281
Har ett Marquant steg och 2st 10" tanlon bassar som ska in i min nya bil men jag vet inte vilka frekvenser som jag ska använda.

HJÄLP


21 761 Inlägg
7 november 2010
#4282
Mangoo92 skrev:
Om jag nu skulle driva en MDS Xite seriers bas (som exempel) med det (finns väl i 8,10, 12 tum)
hadde man fått högst spl med en 12 tums då den han större konarea? än de 2 andra?

En större area kan flytta mer luft vid samma konrörelse, på så sätt kan en större bas teoretiskt spela lite högre vid djupa basfrekvenser. Jämför man basar inom samma modellserie så är det relativt vanligt att ett större element kan spela aningen djupare, har lite högre känslighet och högre effekttålighet.

Gör man en korrekt installation och har korrekt låda för tex 10" och 12" inom samma serie så är det alltså rimligt att 12" spelar "mer" bas. smile

Niklas1983 skrev:
Har ett Marquant steg och 2st 10" tanlon bassar som ska in i min nya bil men jag vet inte vilka frekvenser som jag ska använda.

HJÄLP

Vad har du för storlek på högtalarna i framdörrarna?

Sitter det 5,25" så kan du prova med 70-80 Hz delning till basarna, är det 6,5" så testa gärna med 60-70 Hz. smile

147 Inlägg
7 november 2010
#4283
Nu hänger jag inte med riktigt faktiskt jag har fyra orginal högtalare i bilen som jag inte ska driva på steget utan bara mina 10" som jga ska ha i hatt hyllan


21 761 Inlägg
7 november 2010
#4284
När man rekommenderar delningsfrekvens hos basarna så bör den helst vara lägre än 100 Hz för att det inte ska höras för mycket "musik" från dem, men sedan beror det också litegrann på hur djupa frekvenser som övriga högtalare orkar spela utan att låta illa.

Det är därför jag frågade om vilken storlek det är på övriga högtalare, just för att kunna rekommendera en lämplig delning så att övriga högtalare orkar "ta över" så att säga. Men testa med 80 Hz till att börja med. smile

147 Inlägg
7 november 2010
#4285
Drönirettab skrev:
När man rekommenderar delningsfrekvens hos basarna så bör den helst vara lägre än 100 Hz för att det inte ska höras för mycket "musik" från dem, men sedan beror det också litegrann på hur djupa frekvenser som övriga högtalare orkar spela utan att låta illa.

Det är därför jag frågade om vilken storlek det är på övriga högtalare, just för att kunna rekommendera en lämplig delning så att övriga högtalare orkar "ta över" så att säga. Men testa med 80 Hz till att börja med. smile

Okej tack så mycket då vet jag ska kolla storleken på bilen orginal högtalare


2 035 Inlägg
7 november 2010
#4286
Jag har u dimension 6.5" middar i dörrarna fram på min saab 9-5. tycker det är väldigt dåligt klös i dem och undrar om man kan göra såhär: (Inte min bil eller bild.)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=32995

Just nu sitter dem i en baffel som är skruvad i mellanplåten i dörren. Själva mellanplåten i dörren är dämpad men inte ytteplåten. Nåt man ska göra också?

Dem ska få lite mer effekt om ett tag, för just nu får dem bara 50 w rms styck.

Är det lämpligt att sätta en högtalare i själva dörrsidan? Man måste väl då dämpa dörrsidan ganska mycket?

Hoppas ni förstår vad jag skriver.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
7 november 2010
#4287
bosabengt skrev:
Jag har u dimension 6.5" middar i dörrarna fram på min saab 9-5. tycker det är väldigt dåligt klös i dem och undrar om man kan göra såhär: (Inte min bil eller bild.)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=32995

Just nu sitter dem i en baffel som är skruvad i mellanplåten i dörren. Själva mellanplåten i dörren är dämpad men inte ytteplåten. Nåt man ska göra också?

Dem ska få lite mer effekt om ett tag, för just nu får dem bara 50 w rms styck.

Är det lämpligt att sätta en högtalare i själva dörrsidan? Man måste väl då dämpa dörrsidan ganska mycket?

Hoppas ni förstår vad jag skriver.

Ja du kan sätta den i dörrsidan om den är väldigt stabil.
Det är viktigt att luften från baksidan av högtalaren inte kan nå framsidan för då tappar du jävligt mycket bas!

Jag satte i ett par 5.25" i en 740 för några veckor sen, dämpade ytterplåten med dubbla lager sen körde jag ett lager på mellanplåten, dörrsidan samt att jag la igen alla hål.
Fick bra med klös ur dom då!


2 035 Inlägg
7 november 2010
#4288
Dörrsidan får man väl dämpa och stadga upp med dämpmatta.

Men det du skriver om att luften från baksidan inte får träffa framsidan fattar jag inte.
Hur ska man motverka det? Du får gärna förklara igen. Är lite seg idag.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
7 november 2010
#4289
Tänk dig hur en bas sitter monterad i en sluten låda.
Dvs all luft från baksidan av högtalaren kan inte nå framsidan.

Tar du högtalaren och lägger den helt öppen så får du ingen nämnvärd kick ur den alls.
Monterar du sedan in den i en liten låda så blir det en enorm skillnad.

Förstår du hur jag menar?


2 656 Inlägg
7 november 2010
#4290
bosabengt skrev:
Dörrsidan får man väl dämpa och stadga upp med dämpmatta.

Men det du skriver om att luften från baksidan inte får träffa framsidan fattar jag inte.
Hur ska man motverka det? Du får gärna förklara igen. Är lite seg idag.

annars blir de "open air" och all midbas du vill ha tappar du då om de inte just är ett oa element


2 035 Inlägg
7 november 2010
#4291
Men om jag monterar midden i dörrsidan. helt tätt och stabilt osv. då kan väl bara luften bakifrån sippra ut mellan dörrsidan och plåten.  För det går väl knappt att få det helt lufttätt på baksidan?

För om basen spelar i hela dörren kommer ju det ut någonstans ändå.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
7 november 2010
#4292
Det är väl lite det som är utmaningen med dörrhögtalare att lyckas få det så tätt som möjligt.
Ett tips är att kika in på bilstereoforum.se så finns det många BRA projekttrådar att kika igenom och stjäla tips ifrån.


2 035 Inlägg
7 november 2010
#4293
Ok men då är jag med.

Ska kika där.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
7 november 2010
#4294
ekelund88 skrev:
annars blir de "open air" och all midbas du vill ha tappar du då om de inte just är ett oa element

Nja, inte riktigt så. Open air är när det inte finns någon bestämd låda, fortfarande gäller dock att luften från konens baksida helst inte ska "läcka" fram till konens framsida. Dörrhögtalare och 6x9" är ofta avsedda för open air. smile

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 november 2010
#4295
vad är det för skillnad mellan att ha elementet i baslådan och utåt (konen in i lådan)?


stRaend
13 november 2010
#4296
turbo_shit skrev:
vad är det för skillnad mellan att ha elementet i baslådan och utåt (konen in i lådan)?

detta går bara göra med basar och midbasar, annars blir det knas smile Men då måste man tänka på att fasvända + och -. Inget speciellt händer egentligen , volymen på lådan ifall du har det ökar någon liter bara.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 november 2010
#4297
okej så det är lättast att bara köra på med konerna inått smile såg ditt projekt mkt fint:)


stRaend
13 november 2010
#4298
turbo_shit skrev:
okej så det är lättast att bara köra på med konerna inått smile såg ditt projekt mkt fint:)

konerna in i lådan? spelar ju ingen större roll bara du fasvänder tongue

Tack smile

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 november 2010
#4299
såg ut som din "kopplins dosa" är en gammal spacer wink


379 Inlägg
14 november 2010
#4300
En liten fråga... smile

Kopplade ur stereon i min nya bil och såg att jordkabeln inte var kopplad till något... Vad påverkar det? Vilka konsekvenser kan det få? (Bilstereon funkar förövrigt)

Mvh
Senast redigerat av maximal_boost (14 november 2010)


Sök