Rigan skrev:
Deception skrev:
Då har jag en snabb fråga:
Om man vill göra en helt fyrkantig baslåda, en kub, till en 10" bas, hur stor tror ni den skulle behöva vara på ett ungefär?
Jag har ingen bas än men det är ett litet projekt och jag vill veta hur pass stort det skulle bli i bilen innan
Jag har tyvärr inget snabbt svar!
Det skiljer sig ganska kraftigt från bas till bas.
Har inte högtalartillverkaren angivit någon rek. lådvolym så använder du folmeln
(formler från Högtalarbyggarens formelsamling av Harald Karlsson(HIFI kit))
V(baslåda)=Vas/xdär
x=(Qtc/Qts)^2 -1
Dessa parametrar bör* finnas i basens manual eller på tillverkarens hemsida.
Värdet på Qts bör vara > 0.35 d.v.s. elementet måste vara ganska effektivt, d.v.s. inte ha för styv upphängning då detta ger dålig djupbasåtergivning > 0.8 är inte bra, för då har inte elementet någon kontroll över konrörelserna.
Vas=Volymen av luften som ger samma kompilans som elementets
Qts=elementets totala Q-värde
Qtc=Totala Q-värdet för det slutna systemet vid fc
fc=den slutna lådans resonansfrekvens
Exempel:
Kicker SoloClassic 10"
Rek. lådvolym 19L (Källa: dBakuten)
Lådvolym enligt formel: (Variabler tagna från Kickers hemsida)
Vas=48.20 L
Qts=0.368
Qtc=0.7 Obs! antaget värde, beror sig helt på hur lådan är byggd!!
(Använt
http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=30 för beräkning av Qtc, finns många andra sätt)
Dessa parametrar ger:
x=2.618
V(baslåda)=18.4 literSo there you have it!
Edit:
En kubisk baslåda är den sämsta baslådan man kan bygga, någonsin.
"Rektangulära" lådor är inte heller att föredra p.g.a. stående vågor. Minst en vägg bör vara vinklad. Ett annat sätt är att man kan minimera effekten med att höjd/bredd/djup förhåller sig till varandra som t.ex. 2.6/1.6/1 eller 2/1.44/1 eller 1.59/1.26/1. Ett tredje sätt är att bygga en väldämpad baslåda (mycket dämpull)