2906
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

stRaend
5 januari 2011
jockmokk skrev:
Har ett problem men min stereo när jag sätter på den.
När jag sätter på den så startar den precis som den ska och så mne sen efter 5 sekunder så står det "Waiting" på displayen på stereon.

När jag byter kanal så visas den nya kanalens info, lr va man ska säga, i ca 5 sekunder sen kommer "waiting" upp igen.
Jag har kollat inställningar och sånt men hittar inget konstigt.

Någon som kan ha en anning om vad som är fel?
Jag har en Kenwood KDC-4547 om jag inte minns helt fel :S

typ samma fel som på min bt60u. står readning hela tiden när jag ska spela skiva eller usb, jag ska skicka min till kenwood sa återförsäljaren. får väl se vad som händer sen.

230 Inlägg
5 januari 2011
stRaend skrev:
jockmokk skrev:
När jag sätter på den så startar den precis som den ska och så mne sen efter 5 sekunder så står det "Waiting" på displayen på stereon.

När jag byter kanal så visas den nya kanalens info, lr va man ska säga, i ca 5 sekunder sen kommer "waiting" upp igen.

typ samma fel som på min bt60u. står readning hela tiden när jag ska spela skiva eller usb, jag ska skicka min till kenwood sa återförsäljaren. får väl se vad som händer sen.

Va surt, de orkar man ju inte göra, jag fattar inte varför det har blivit så på min, har funkat utmärkt hela tiden fram till någon vecka tillbaka.
Får prova att återställa den nåndag och se om det funkar

stRaend
5 januari 2011
jockmokk skrev:
stRaend skrev:
jockmokk skrev:

Va surt, de orkar man ju inte göra, jag fattar inte varför det har blivit så på min, har funkat utmärkt hela tiden fram till någon vecka tillbaka.
Får prova att återställa den nåndag och se om det funkar

min funkade nog i 4-5 dagar också innan skivspelaren och usb'n sa upp sig. som tur är funkar radion fortfarande tongue

1 224 Inlägg
7 januari 2011
Tja!
Har kopplat in nya högtalare och huvudenhet i bilen. När jag kopplade in allt så lät det klockrent.
Men nu när bilen stått ute i två dagar utan att startas så lät det krassligt när man höjde.
Vad kan det bero på? Kan det bero på kylan? Har fortfarande inte värmt upp bilen och så..
Tacksam för svar!

i-vtec Do you?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2011
Kylan, tveklöst! Prova värma bilen en stund så du når normal temperatur i kupén så ska du se att det låter bra igen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 224 Inlägg
7 januari 2011
ChriZtoffer skrev:
Kylan, tveklöst! Prova värma bilen en stund så du når normal temperatur i kupén så ska du se att det låter bra igen. smile

Okej nice, skulle vara surt att ha fixat nya grejer som ska strula. tack för svaret smile

i-vtec Do you?

49 Inlägg
7 januari 2011
Nu drar jag i med en annan fråga tänkte jag!
Jag o polaren skulle byta stereo i min bil, jag hade nån gammal philips typ rc760(?) o ja skulle få låna en kenwood av han, serie eller sånt där nummer har jag ingen riktig koll på vilket det var.
Det skumma var att en säkring gick när vi skulle koppla i kenwood stereon så innerbelysningen och sånt gick. Vi fixade med en ny säkring o belysning funkar nu. Men varför gick en säkring? Vad kan ha varit fel? Olika kopplingar i kontakten i bilen respektive stereon så dom ej passar eller varför blev det så? Vad kan ha hänt??
Hjälp?!

2 035 Inlägg
7 januari 2011
men har du satt in den andra stereon och fått den att fungera??

fungerar innerbelysningen och stereon funkar är det ingen fara om en säkring gått sönder.

du/ni måste kommit i kontakt med plus och jord på nåt sätt kanske.

Biljudsveteran sen 1984!

49 Inlägg
7 januari 2011
Misstänkte typ nåt sånt också, ska koppla in min nya idag som kom nyss. Det är ju två kontakter (va dom nu heter?) med piggar o dom har ju inte lika många ba o sätta i med matchande kontakt som e i bilen visst?

1 224 Inlägg
7 januari 2011
Mazda6sex skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej nice, skulle vara surt att ha fixat nya grejer som ska strula. tack för svaret smile

Tja! Körde bilen idag och efter en kvart så lät allt bra. men ska det verkligen vara så? Jag menar.. det är ju bara nollgradigt ute? Förra stereon jag hade pallade 20 minus lätt.
Vad tycker ni jag ska göra? Jag misstänker att det bara är huvudenheten

i-vtec Do you?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2011
Fille9111111 skrev:
Misstänkte typ nåt sånt också, ska koppla in min nya idag som kom nyss. Det är ju två kontakter (va dom nu heter?) med piggar o dom har ju inte lika många ba o sätta i med matchande kontakt som e i bilen visst?

ISO-kontakterna, som dom heter, ska bara passa på ett sätt. Vist med våld går det väl att koppla dom fel men då har du nog stekt huvudenhetens inbyggda förstärkare om du lyckas koppla bilens strömkontakt på huvudenhetens högtalarkontakt.

Mazda6sex skrev:
Mazda6sex skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tja! Körde bilen idag och efter en kvart så lät allt bra. men ska det verkligen vara så? Jag menar.. det är ju bara nollgradigt ute? Förra stereon jag hade pallade 20 minus lätt.

Har du testat med både radio och CD? Om det inte gör nån skillnad så är det det vanliga problemet, högtalarn är kalla. Upphängningen blir styv och inget funkar riktigt som det ska. En kvart lät visserligen som väldigt lång tid men om högtalarna sitter dumt till så kan det ta en bra stund för dom att bli varma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

287 Inlägg
7 januari 2011
skall kopla ihop en Orion HCCA 15,2 med hcca d5000
slutsteget har 2 högtalar + och 2 -
hur ska jag koppla kablarna ? då tidigare ägare pratade om att han använt alla 4 utgångar...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2011
Utgångarna är parallellkopplade, båda + sitter alltså ihop på insidan och lika med båda -. Så det spelar ingen roll hur du kopplar in dig på dom, men använd alla utgångarna om du vill det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

287 Inlägg
7 januari 2011
hur ska jag koppla då ? + slutsteg till + bas och - bas till - slutsteg på varje spole ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2011
Om steget är stabilt i 1Ohm, ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

287 Inlägg
7 januari 2011
är följande : http://www.ljudstudion.se/orion-hccad50 … c-559.aspx
så det ska väll inte vara någon fara och köra i 1 ohm ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2011
Inga problem, upp till 2500Wrms får du ut då till din HCCA. Förutsatt att steget får nog med ström såklart. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 januari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

287 Inlägg
7 januari 2011
kör med med 2 st optima 4,2 liters yellow top + ett ifram.

1 224 Inlägg
8 januari 2011
ChriZtoffer skrev:
Fille9111111 skrev:

ISO-kontakterna, som dom heter, ska bara passa på ett sätt. Vist med våld går det väl att koppla dom fel men då har du nog stekt huvudenhetens inbyggda förstärkare om du lyckas koppla bilens strömkontakt på huvudenhetens högtalarkontakt.

Mazda6sex skrev:
Mazda6sex skrev:

Har du testat med både radio och CD? Om det inte gör nån skillnad så är det det vanliga problemet, högtalarn är kalla. Upphängningen blir styv och inget funkar riktigt som det ska. En kvart lät visserligen som väldigt lång tid men om högtalarna sitter dumt till så kan det ta en bra stund för dom att bli varma.

Jo precis, har varit med om att högtalarna är kalla men i det här fallet krasslar det verkligen. Min gamla huvudenhet fungerar klockrent (har switchat mellan huvudenheterna) Och då låter högtalarna som de ska. Så jag drar och lämnar tillbaka den nya huvudenheten nu! :p

i-vtec Do you?

Thedriftking
8 januari 2011
har en fråga om billjud/tävlings ljud

för 20.000 vad ska man köpa då för att spela så högt som möjligt -men även kunna spel välljud när man bara vill lyssna på musik på väg till skolan osv.
(i priset är det allt förutom byggmaterial, dämpmaterial o kablar)

Sök