Hittade flera hundra trådar ang. kondensatorer.. Det jag undrar över, är om jag ska koppla minus på stegen till jord eller till minus på kondensatorn..
Då kan man ju lika gärna skippa kondensatorn. Om den ska göra någon som helst nytta så ska kablarna till steget vara jättekorta, att då köra separata jordkablar där man dessutom får ännu en anslutningspunkt (ännu mer resistans) är ingen bra idé.
Har en fråga ang basportar, har sett många som har vanlig baslåda i skuffen, sen kanske nå 6*9 i hatthyllan, Sen har dom gjort en ett hål i hatthyllan och bara satt dit en basport, det kan väl inte gör nån skillnad eller ? Tänkte bara eftersom basporten inte har nå rör till lådan eller nå.
Nej det gör ingen skillnad, det är bara för syns skull. För funktionen kan man lika gärna ha ett hål bara. Men har man en sedan så finns det bättre lösningar.
Nej det gör ingen skillnad, det är bara för syns skull. För funktionen kan man lika gärna ha ett hål bara. Men har man en sedan så finns det bättre lösningar.
Aa försod nästan att det bara var för syns skull. Vad menar du med bättre lösningar?
På nåt sätt bör man få basen att spela in i kupén ifall man vill få någorlunda kvalité på ljudet. Har man ingen skidlucka att spela basen igenom så är det vettigaste att bygga en bandpasslåda och dra upp portarna genom hatthyllan.
På nåt sätt bör man få basen att spela in i kupén ifall man vill få någorlunda kvalité på ljudet. Har man ingen skidlucka att spela basen igenom så är det vettigaste att bygga en bandpasslåda och dra upp portarna genom hatthyllan.
Har ju skidlucka, men hade tänkt göra precis som du sa 2 portar till hatthyllan. Tror du det funkar med att bygga en stor låda under hatthyllan som är delad med en vägg så att det blir som 2lådor med varsin bas och varsin port?. Tack för svar
Har ju skidlucka, men hade tänkt göra precis som du sa 2 portar till hatthyllan. Tror du det funkar med att bygga en stor låda under hatthyllan som är delad med en vägg så att det blir som 2lådor med varsin bas och varsin port?. Tack för svar
Det fungerar, om du spelar basarna framåt genom skidluckan och tätar bakåt. Kör själv en sån lösning med singelbas och är rätt nöjd.
uvdaniel skrev:
okej. jag har tyvärr ingen kupévärmare. vet du ungefär vart det uttaget sitter? vill helst inte borra förrän jag vet vart man kan och inta kan borra
Ta lös handskfacket och vik ner golvmattan så kommer du se ett par markeringar där du kan borra. Kom ihåg gummikqbelgenomföring och lägg gärna lite färg på kanten i borrhålet!
men om man vill skjutsa folk så sitter dom ju för skidluckan, kan man inte kapa i hatthyllan ändå man får väl in basen ändå?
Så sant så, men jag har sällan folk i mitten bak så mig gör det inget. Om du ska kapa hål i hatthyllan för att få in basen så bör du även montera basen under hålet samt täta runtom så du tvingar in trycket i kupén den vägen. Om du bara göra ett hål utan att täta så kommet bakluckan leva f-n och basljudet blir sådär.
Så sant så, men jag har sällan folk i mitten bak så mig gör det inget. Om du ska kapa hål i hatthyllan för att få in basen så bör du även montera basen under hålet samt täta runtom så du tvingar in trycket i kupén den vägen. Om du bara göra ett hål utan att täta så kommet bakluckan leva f-n och basljudet blir sådär.
bygga typ en strut runt basen o leda upp trycket genom hatthyllan? eller leda basporten upp genom hatthyllan så man förlänger den fast då blir det väl annan avstämning på lådan