2939
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

451 Inlägg
20 maj 2011
#6401
Jeqpe skrev:
Rigan skrev:
Jeqpe skrev:
okej då blev frågan svår tongue en annan fråga har någon nån erfarenhet eller hört nåt om såna här basar http://www.autohifi.se/?category_id=168 … id=H017012 är dom bra instegsbasar, och ja jag vet det är helt beroende på vilken bil o vilken musik ja lyssnar på o vikket steg o sånt men bara undrar om dom är bra wink

q-värdet pekar mot att basen passar i portad låda. Känsligheten samt effekttåligheten pekar mot att elementet passar till "små" slutsteg. Med andra ord: Det bör låta ganska bullrigt (släpigt, dålig dämpning i spindeln + billigt slutsteg i 2 Ohm för 2 basar) men ändå aningen högt med tanke på den portade lådans hyffsade verkningsgrad + basens höga verkningsgrad.

För att tala i klartext: det kommer att låta billigt och kan låta högt.

okej tack big_smile någon som kan rekommendera några bra 12" basar i under 1000krs klassen?

Kicker comp 12" i en liten, sluten låda lät väldigt bra för dem pengarna i en halvkombi (mitzubitchy Galant)

451 Inlägg
20 maj 2011
#6402
Niklas1983 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Niklas1983 skrev:
Jahopp idag klantade en kompis till det när vi skulle motera loss basarna menbranet sprack så nu får det bli en ny bas till min kommande låda sad

Funderar på denna:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 0-tum.html

Har dock frågor kring detta =?
Funkar en låda på 40 x 40 x40cm till denna basen eller behövs det större låda?

Är dom måtten på utsidan eller insidan av låda? Om det är utsidan och lådan är bygd med 20mm material så blir volymen ca 46L, om det däremot är innermåtten så är lådan på 64L. Hur som helst så är det på tok för stort till den basen då rekommenderad volym är 20-25L.

Det är yttermåtten =?
Okej då får jag planera om lite då asså smile
Men hur ska jag göra för att få den bästa eftekten på lådan ska spela genom skidluckan tänkte jag smile
Och känns som att det kommer att bli en väldigt liten låda =?

Kan man bygga lådan med basen som slår uppåt och bygga en tunnel konstruktion som tvingar ljudet in i skidluckan, eller blir det sämmre ljud då?

Du får ett fasfel mellan port&bas att ta hänsyn till som kan leda till minskat ljudtryck.

147 Inlägg
20 maj 2011
#6403
Rigan skrev:
Niklas1983 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Är dom måtten på utsidan eller insidan av låda? Om det är utsidan och lådan är bygd med 20mm material så blir volymen ca 46L, om det däremot är innermåtten så är lådan på 64L. Hur som helst så är det på tok för stort till den basen då rekommenderad volym är 20-25L.

Det är yttermåtten =?
Okej då får jag planera om lite då asså smile
Men hur ska jag göra för att få den bästa eftekten på lådan ska spela genom skidluckan tänkte jag smile
Och känns som att det kommer att bli en väldigt liten låda =?

Kan man bygga lådan med basen som slår uppåt och bygga en tunnel konstruktion som tvingar ljudet in i skidluckan, eller blir det sämmre ljud då?

Du får ett fasfel mellan port&bas att ta hänsyn till som kan leda till minskat ljudtryck.

Okej men hur ska jag göra för att bygga lådan för den kan väl inte bli för smal heller =?
Den måste bli minst 40cm hög men sen vilka mått behövs ?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
#6404
Varför måste lådan vara 40cm hög? Så länge som basen får plats i den så är det okej. Bygg inga rör och sånt mot skidluckan, då blir det en outräknad bandpasslåda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 400 Inlägg
20 maj 2011
#6405
Jeqpe skrev:
Rigan skrev:
Jeqpe skrev:
okej då blev frågan svår tongue en annan fråga har någon nån erfarenhet eller hört nåt om såna här basar http://www.autohifi.se/?category_id=168 … id=H017012 är dom bra instegsbasar, och ja jag vet det är helt beroende på vilken bil o vilken musik ja lyssnar på o vikket steg o sånt men bara undrar om dom är bra wink

q-värdet pekar mot att basen passar i portad låda. Känsligheten samt effekttåligheten pekar mot att elementet passar till "små" slutsteg. Med andra ord: Det bör låta ganska bullrigt (släpigt, dålig dämpning i spindeln + billigt slutsteg i 2 Ohm för 2 basar) men ändå aningen högt med tanke på den portade lådans hyffsade verkningsgrad + basens höga verkningsgrad.

För att tala i klartext: det kommer att låta billigt och kan låta högt.

okej tack big_smile någon som kan rekommendera några bra 12" basar i under 1000krs klassen?

Hertz Energy Es300 kan kanke vara något för dig.

www.blekingebilradio.se/product.html/he … gory_id=20

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

147 Inlägg
20 maj 2011
#6406
ChriZtoffer skrev:
Varför måste lådan vara 40cm hög? Så länge som basen får plats i den så är det okej. Bygg inga rör och sånt mot skidluckan, då blir det en outräknad bandpasslåda.

För att täcka hela skid luckan så måste den vara minst 40cm hög och 35 ->40cm bred smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
#6407
Aha okej, men om du då gör den 40cm hög och 35cm bred, bygger med 19mm material, då kan du göra lådan 25cm djup så får du lagom volym till den basen. Men tänk på att fronten ska vara lutad för att passa mot ryggstödet, och ramen mot ryggstödet kan du bygga in i låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

147 Inlägg
20 maj 2011
#6408
ChriZtoffer skrev:
Aha okej, men om du då gör den 40cm hög och 35cm bred, bygger med 19mm material, då kan du göra lådan 25cm djup så får du lagom volym till den basen. Men tänk på att fronten ska vara lutad för att passa mot ryggstödet, och ramen mot ryggstödet kan du bygga in i låda.

hur menar du med det sista som du skrev "ramen mot ryggstödet kan du bygga in i lådan"?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
#6409
Ja alltså, för att du ska kunna tvina in trycker genom skidluckan så måste du ju bygga en ram mellan låda och ryggstöd, om du bara ställer en låda bakom skidluckan så blir det inte så kul. Men den ramen behöver du inte göra lös utan du kan bygga in den i lådan, har tyvärr ingen bra bild på det just nu men kan fixa i morgon när jag bygt klart en låda som fungerar på det sättet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

147 Inlägg
20 maj 2011
#6410
ChriZtoffer skrev:
Ja alltså, för att du ska kunna tvina in trycker genom skidluckan så måste du ju bygga en ram mellan låda och ryggstöd, om du bara ställer en låda bakom skidluckan så blir det inte så kul. Men den ramen behöver du inte göra lös utan du kan bygga in den i lådan, har tyvärr ingen bra bild på det just nu men kan fixa i morgon när jag bygt klart en låda som fungerar på det sättet.

Okej jag förstår hur du menar men en bild hade varit jätte kul så jag får SE vad du menar oxå =P


908 Inlägg
21 maj 2011
#6411
kommer 2 aero 6 portar räcka till 4st SPL V300S4 12 basar i en 300L låda? smile
Rören görs 6cm långa och sedan trattar på. (=35HZ)


FOX Galning!
313 Inlägg
21 maj 2011
#6412
Tja, har en kicker L7 12" på 1500w - 750Rms.

Har byggt en låda på ca 82,7L med 2st 4" Aero portar..

Portarna är just nu 38cm långa, inkl en tratt i varje ände...

FRÅGA 1: Hur många Hz ligger lådan på nu med dom portarna?

FRÅGA 2: Hur många Hz skulle ni rekomendera, och hur långa skall portarna vara för att det skall bli så?..

FÅRGA 3: Det finns ju en ratt på steget med 50-250Hz..hur bör denna stå?

(Kan tilllägga att jag spelar i 4Ohm just nu men tänkte ev ändra till 1Ohm om det har någon betydelse? och det är min saab 9-3 cupé lådan är i. steget är ett Gas silver C1 monoblock på 1500rms @ 1Ohm & 550rms @ 4Ohm) (är ute efter djup och kraftfull bas)

Tacksam för svar

//krille


Dope MF
213 Inlägg
21 maj 2011
#6413
Eftersom ingen direkt svarade på min fråga på föregående sida så skriver jag den här igen..

Fram i bilen har jag ett Hertz kitsystem som drivs av ett litet GAS alpha x2 (skitsteg jag vet)
men nu är det så att jag bränt totalt 4st tweeters inom loppet av 1 månad? VAD FASEN ÄR FEL?
Första uppsättningen var Hertzdiskanterna som tillhör kittet, där den ena dog. Nästa uppsättning bestog av någon billigare variant som köptes på BlekingeBilradios 20kronors rea.

Varför slutar de spela? Blir tokig :S


Kablar är dragna av nån billjudsfirma i Växjö (Minns inte namnet), men när jag köpte bilen fick förra ägaren plocka ur HU, baslåda, monoblock samt 4-kanalssteget då jag hade eget ljud liggandes. Allt ljud som satt i bilen installerades år 2008 och har fungerat felfritt sen dess.. Ja, tills att jag stoppade in mitt ljud sad

Strömmen går till ett kopplingsblock, där jag sedan dragit 25mm2 kabel till båda stegen, jorden sitter skruvad i en balk (plåtrent under såklart). Steget till framsystemet delar jag på ungefär 50hz, står på High, gain på kanske 10%. Brukar lira på 47 av 62 i volym för högre än det så distar det som fasen. Vet att batteriet börjat bli trött nu så har endel strömdippar.. Bidrar kanske till problemet? Ska stoppa i ett nytt batteri idag dock.


1 400 Inlägg
21 maj 2011
#6414
Gnomen skrev:
Eftersom ingen direkt svarade på min fråga på föregående sida så skriver jag den här igen..

Fram i bilen har jag ett Hertz kitsystem som drivs av ett litet GAS alpha x2 (skitsteg jag vet)
men nu är det så att jag bränt totalt 4st tweeters inom loppet av 1 månad? VAD FASEN ÄR FEL?
Första uppsättningen var Hertzdiskanterna som tillhör kittet, där den ena dog. Nästa uppsättning bestog av någon billigare variant som köptes på BlekingeBilradios 20kronors rea.

Varför slutar de spela? Blir tokig :S


Kablar är dragna av nån billjudsfirma i Växjö (Minns inte namnet), men när jag köpte bilen fick förra ägaren plocka ur HU, baslåda, monoblock samt 4-kanalssteget då jag hade eget ljud liggandes. Allt ljud som satt i bilen installerades år 2008 och har fungerat felfritt sen dess.. Ja, tills att jag stoppade in mitt ljud sad

Strömmen går till ett kopplingsblock, där jag sedan dragit 25mm2 kabel till båda stegen, jorden sitter skruvad i en balk (plåtrent under såklart). Steget till framsystemet delar jag på ungefär 50hz, står på High, gain på kanske 10%. Brukar lira på 47 av 62 i volym för högre än det så distar det som fasen. Vet att batteriet börjat bli trött nu så har en del strömdippar.. Bidrar kanske till problemet? Ska stoppa i ett nytt batteri idag dock.

Slutar diskanterna att spela helt, Eller låter dom illa.

Du skriver att alla kablar är dragna av en firma ? Har du kontrollerat så att dom är okej.
Använder du det medföljande delningsfiltret till ditt kitt,

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
21 maj 2011
#6415
Krille_Fox skrev:
Tja, har en kicker L7 12" på 1500w - 750Rms.

Har byggt en låda på ca 82,7L med 2st 4" Aero portar..

Portarna är just nu 38cm långa, inkl en tratt i varje ände...

FRÅGA 1: Hur många Hz ligger lådan på nu med dom portarna?

FRÅGA 2: Hur många Hz skulle ni rekomendera, och hur långa skall portarna vara för att det skall bli så?..

FÅRGA 3: Det finns ju en ratt på steget med 50-250Hz..hur bör denna stå?

(Kan tilllägga att jag spelar i 4Ohm just nu men tänkte ev ändra till 1Ohm om det har någon betydelse? och det är min saab 9-3 cupé lådan är i. steget är ett Gas silver C1 monoblock på 1500rms @ 1Ohm & 550rms @ 4Ohm) (är ute efter djup och kraftfull bas)

Tacksam för svar

//krille

Runt 37-38 Hz verkar lådan vara avstämd till med dessa portar. I ett beräkningsprogram ser lådan ut att spela ganska högt, inte utpräglat "allround" iaf. Fast teorin och praktiken stämmer ju inte alltid överens.

Frekvensratten är väl lågpassfiltret. Lämplig inställning beror bla på hur djupt framhögtalarna klarar av att spela, men du kan testa med 70-80 Hz och lyssna hur det låter. smile

Dope MF
213 Inlägg
21 maj 2011
#6416
micke7406 skrev:
Gnomen skrev:
Eftersom ingen direkt svarade på min fråga på föregående sida så skriver jag den här igen..

Fram i bilen har jag ett Hertz kitsystem som drivs av ett litet GAS alpha x2 (skitsteg jag vet)
men nu är det så att jag bränt totalt 4st tweeters inom loppet av 1 månad? VAD FASEN ÄR FEL?
Första uppsättningen var Hertzdiskanterna som tillhör kittet, där den ena dog. Nästa uppsättning bestog av någon billigare variant som köptes på BlekingeBilradios 20kronors rea.

Varför slutar de spela? Blir tokig :S


Kablar är dragna av nån billjudsfirma i Växjö (Minns inte namnet), men när jag köpte bilen fick förra ägaren plocka ur HU, baslåda, monoblock samt 4-kanalssteget då jag hade eget ljud liggandes. Allt ljud som satt i bilen installerades år 2008 och har fungerat felfritt sen dess.. Ja, tills att jag stoppade in mitt ljud sad

Strömmen går till ett kopplingsblock, där jag sedan dragit 25mm2 kabel till båda stegen, jorden sitter skruvad i en balk (plåtrent under såklart). Steget till framsystemet delar jag på ungefär 50hz, står på High, gain på kanske 10%. Brukar lira på 47 av 62 i volym för högre än det så distar det som fasen. Vet att batteriet börjat bli trött nu så har en del strömdippar.. Bidrar kanske till problemet? Ska stoppa i ett nytt batteri idag dock.

Slutar diskanterna att spela helt, Eller låter dom illa.

Du skriver att alla kablar är dragna av en firma ? Har du kontrollerat så att dom är okej.
Använder du det medföljande delningsfiltret till ditt kitt,

De slutar spela helt.. De är stendöda i bilen nu..

Jag har kollat kablarna och kan inte se att de skulle kunna vara något fel på dem alls.. Yes, använder de medföljande delningsfiltren och de är ställda på 0db (mittenläget alltså),.


5 852 Inlägg
21 maj 2011
#6417
Dåligt med ström kan verkligen vara en bidragande sak till detta.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

16 197 Inlägg
21 maj 2011
#6418
Gnomen skrev:
micke7406 skrev:
Gnomen skrev:
Eftersom ingen direkt svarade på min fråga på föregående sida så skriver jag den här igen..

Fram i bilen har jag ett Hertz kitsystem som drivs av ett litet GAS alpha x2 (skitsteg jag vet)
men nu är det så att jag bränt totalt 4st tweeters inom loppet av 1 månad? VAD FASEN ÄR FEL?
Första uppsättningen var Hertzdiskanterna som tillhör kittet, där den ena dog. Nästa uppsättning bestog av någon billigare variant som köptes på BlekingeBilradios 20kronors rea.

Varför slutar de spela? Blir tokig :S


Kablar är dragna av nån billjudsfirma i Växjö (Minns inte namnet), men när jag köpte bilen fick förra ägaren plocka ur HU, baslåda, monoblock samt 4-kanalssteget då jag hade eget ljud liggandes. Allt ljud som satt i bilen installerades år 2008 och har fungerat felfritt sen dess.. Ja, tills att jag stoppade in mitt ljud sad

Strömmen går till ett kopplingsblock, där jag sedan dragit 25mm2 kabel till båda stegen, jorden sitter skruvad i en balk (plåtrent under såklart). Steget till framsystemet delar jag på ungefär 50hz, står på High, gain på kanske 10%. Brukar lira på 47 av 62 i volym för högre än det så distar det som fasen. Vet att batteriet börjat bli trött nu så har en del strömdippar.. Bidrar kanske till problemet? Ska stoppa i ett nytt batteri idag dock.

Slutar diskanterna att spela helt, Eller låter dom illa.

Du skriver att alla kablar är dragna av en firma ? Har du kontrollerat så att dom är okej.
Använder du det medföljande delningsfiltret till ditt kitt,

De slutar spela helt.. De är stendöda i bilen nu..

Jag har kollat kablarna och kan inte se att de skulle kunna vara något fel på dem alls.. Yes, använder de medföljande delningsfiltren och de är ställda på 0db (mittenläget alltså),.

va e de för diskanter samt va har du för huvudenhet/stereo?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

164 Inlägg
21 maj 2011
#6419
Har en fråga. Har ett bra slutsteg, basar, högtalare och stereo som spelar på fint men det jag funderar på är vad får man ut av att koppla högtalarna till ett slutsteg? Har aldrig gjort det och undrar helt enkelt, vad får man ut av det, hur man kopplar det och om man behöver ett speciellt slutsteg till det?


451 Inlägg
21 maj 2011
#6420
Rake skrev:
Har en fråga. Har ett bra slutsteg, basar, högtalare och stereo som spelar på fint men det jag funderar på är vad får man ut av att koppla högtalarna till ett slutsteg? Har aldrig gjort det och undrar helt enkelt, vad får man ut av det, hur man kopplar det och om man behöver ett speciellt slutsteg till det?

Du får ut ren effekt till dörrhögtalarne = det viktigaste i hela installationen.
Ut ur huvudenheten får du ut cirka 10 watt RMS och detta räcker inte till att driva "bra högtalare" på ett tillfredställande vis.

Man kopplar det till lågnivåkablarna ur stereon eller gör en kompromiss med högnivåkablarna. Slutsteget bör vara ett fullregisters 2/4-kanal steg.


Sök