2940
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

438 Inlägg
19 september 2011
Hej! Ny bil, ny utrustning, nya frågor!

Har en bashögtalare som är JBL GTO120D2. Men inte fan vet jag vilken liter den baslådan bör ha! Eller om den bör ha en port, hur stor porten bör vara etc! Skulle vara jättetacksam om någon vet det! Bilen är en porsche 928 cupe. Alltså kommer basen ligga ner och ljudet riktas uppåt.

Tacksam för svar!

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

438 Inlägg
19 september 2011
Tillägga att jag hittade dessa specifikationer hos brc: http://www.brc.se/baselement/jbl/jbl-gt … hogtalare/

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
19 september 2011
Jeqpe skrev:
Mazda6sex skrev:
Jag har en Gas 2x12 låda sluten, kan man få samma låda att spela bättre om man gör den portad?

nej köp nya basar o bygg egen låda smile dom basarna gillar nog inte portade lådor sen smälla i port i en sluten låda e inte så smart tongue
eller köp ny låda me basar o port inbyggt smile

hur kan du svara utan att veta vilka basar det är? finns olika gas 12" element, är det den nya serien gas har så passar dessa i portat, är det den den äldre serien (den orangea) så passar den inte i portat vad jag hört.

438 Inlägg
19 september 2011
Hej! Om jag har förstått det rätt av den här guiden

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _1202D.pdf

så behöver jag en låda på ca 50 liter ink basen monterad med ett 4 tums rör? Eller är jag ute å cyklar? tongue

BMW 740i e38 1995

21 761 Inlägg
19 september 2011
Du kan prova med 50 liter och 4" port, röret görs 27 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Lyssna hur det låter, spelar det för mycket djupbas så kortar du av röret några cm i taget och lyssnar dig fram. smile

438 Inlägg
19 september 2011
tack för tipset båda! Nja jag gör nog det själv, dels för jag vill lära mig, dels för jag är astaggad till det och dels för det är billigare smile

Drönirettab. Tack för hjälpen! Men är inte djupbas bara bra? tongue (undrar nooben) Problemet blir dock volymen ändå då jag kommer använda försänkningen som finns i bagageutrymmet ner till batteriboxen tongue Det är rundade hörn. Men går nog att lösa. Jag kommer att använda dämpmaterial där i. Har en halvdålig bild på utrymmet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-16eb55a9033e4dbf8215fafd40b75c45.jpg
Senast redigerat av Louca (19 september 2011)

BMW 740i e38 1995

21 761 Inlägg
19 september 2011
Det beror ju på dels hur bilens kupe förstärker frekvenserna och dels vilken musik du brukar spela, därför kan du nog få prova med olika längd på rören. Alternativt gör du en sluten låda på tex 30 liter, ungefär som JBL:s eget förslag alltså. smile

BagarN
1 179 Inlägg
19 september 2011
Drönirettab skrev:
Det beror ju på dels hur bilens kupe förstärker frekvenserna och dels vilken musik du brukar spela, därför kan du nog få prova med olika längd på rören. Alternativt gör du en sluten låda på tex 30 liter, ungefär som JBL:s eget förslag alltså. smile

Om jag inte är helt ute o cyklar... Så tror jag att en polare gjorde en låda på typ 30l och la ner den i försänkningen.. Blev riktigt bra! smile

3 466 Inlägg
19 september 2011
Lonefox skrev:
dolphincat skrev:
Tja!

Jag köpte en DLS MW10D för någon vecka sedan och skulle behöva ett slutsteg till den.
Jag är inte så jättekunnig inom ämnet, så jag frågar därför er om ni har några tips på ett hyfsat steg.
Min budget är inte så stor så slutsteget får kosta max 2000kr.

Jag har kollat lite på ett Zachry K1200D men jag vet inte hur det spelar tillsammans med basen. Ni kanske har några andra förslag?

Jag kommer mestadels att spela dubstep och hardstyle.

Effektmässigt ja.....men sen då?
Jag skulle satsat på ett ngt dyrare steg för att få ut kontrollen och den definitionen basen har att ge.
En generell tumregel (som jag anser stämmer ganska bra) är ett förhållande på 1:2 (en krona högtalare : två kronor steg). Så ett steg för runt 4K eller mer (DLS riktpris är 2195:- för basen ) för att få ut vad basen har att ge både i tryck och musikalitét (främst musikalitét då det inte är en SPL-bas direkt)

jag skulle satsat på antingen ett DLS CAD11, CAD15 eller om man vill ha riktigt bra ljud, A6 till den basen.

Korde själv en MW12 på ett CAD15 och det lät förbannat bra! Dessutom spelade de förvånansvärt högt också..!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

438 Inlägg
19 september 2011
Drönirettab skrev:

Ja asså försänkningen känns perfekt! Men vad är skillnaden mellan portad och sluten låda? Är det ljudkvaliten eller dylikt? Jag spelar blandat med musik, men mest dubstep och tunga baslåtar smile

BMW 740i e38 1995

438 Inlägg
19 september 2011
tror ni detta slusteg är bra att ha? ska endast koppla basen till det

http://www.brc.se/slutsteg-jbl-gto-2060/
Senast redigerat av Louca (19 september 2011)

BMW 740i e38 1995

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
19 september 2011
Louca skrev:
tror ni detta slusteg är bra att ha? ska endast koppla basen till det

http://www.brc.se/slutsteg-jbl-gto-2060/

Inte prövat steget som du nämner men jag skulle nog kollat efter ett dls ca12 steg istället för det där.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 september 2011
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:
Mazda6sex skrev:
Jag har en Gas 2x12 låda sluten, kan man få samma låda att spela bättre om man gör den portad?

nej köp nya basar o bygg egen låda smile dom basarna gillar nog inte portade lådor sen smälla i port i en sluten låda e inte så smart tongue

hur kan du svara utan att veta vilka basar det är? finns olika gas 12" element, är det den nya serien gas har så passar dessa i portat, är det den den äldre serien (den orangea) så passar den inte i portat vad jag hört.

jag gissade på dom orangea för dom brukar vara dom vanligaste tongue men vad jag menade egentligen så vare att man kan inte slänga i en port i en sluten låda tongue

Lobster knife fight

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 september 2011
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
dolphincat skrev:
Tja!

Jag köpte en DLS MW10D för någon vecka sedan och skulle behöva ett slutsteg till den.
Jag är inte så jättekunnig inom ämnet, så jag frågar därför er om ni har några tips på ett hyfsat steg.
Min budget är inte så stor så slutsteget får kosta max 2000kr.

Jag har kollat lite på ett Zachry K1200D men jag vet inte hur det spelar tillsammans med basen. Ni kanske har några andra förslag?

Jag kommer mestadels att spela dubstep och hardstyle.

Jag skulle satsat på ett ngt dyrare steg för att få ut kontrollen och den definitionen basen har att ge.
En generell tumregel (som jag anser stämmer ganska bra) är ett förhållande på 1:2 (en krona högtalare : två kronor steg). Så ett steg för runt 4K eller mer (DLS riktpris är 2195:- för basen ) för att få ut vad basen har att ge både i tryck och musikalitét (främst musikalitét då det inte är en SPL-bas direkt)

jag skulle satsat på antingen ett DLS CAD11, CAD15 eller om man vill ha riktigt bra ljud, A6 till den basen.

Korde själv en MW12 på ett CAD15 och det lät förbannat bra! Dessutom spelade de förvånansvärt högt också..!

*Hålla med*
VIlket gör att vi rör oss runt de summorna jag nämnt....ge o ta lite wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

155 Inlägg
20 september 2011
Jeqpe skrev:
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:

jag gissade på dom orangea för dom brukar vara dom vanligaste tongue men vad jag menade egentligen så vare att man kan inte slänga i en port i en sluten låda tongue

Kan ju då säga att man gissar INTE när man ger någon råd om billjud då de inte är saker som är gratis!  och man förklarar så exakt som man kan för att undvika missförstånd.   

Annars "leker" man med någon annans pengar och de är inte okej.

3 Inlägg
21 september 2011
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:

*Hålla med*
VIlket gör att vi rör oss runt de summorna jag nämnt....ge o ta lite wink

Okej, Tack för svaren! Får kanske leta reda på något begagnat smile.

535 Inlägg
21 september 2011
Skulle någon vilja hjälpa mig att räkna på en sluten eller portad låda till en engage 10" bas? Den ska vara i en caddy pickup, så cupen är väldigt liten. Kommer spela all möjlig musik, ska inte passa till något särskilt så.

Max Power (Watts) 400
RMS Power (Watts) 200
Impedance (Ohms) 4
Frequency Response (Hz) 36 - 2500
Magnet Size (oz) 40
Voice coil diameter (inches) 2
Sensitivity (dB) dB (1W/1M)  84.7
Resonant Frequency (Hz) fs  35.359
Mechanical Q Factor Qms  9.912
Electrical Q Factor Qes  0.746
Total Q Factor Qts  0.69
Equivalent Volume (Ltr) Vas  32.621
DC Resistance (ohms) Re  3.2
Linear Excursion X-Max  13.5
Effective Piston Area (mm2) Sd  363.05
Mechanical Mass (g) Mms  116.245
Mechanical Compliance (mm) Cms  174.292
Force Factor ™ Bl  10.522
Reference Effiecency (%) No  0.187
Diaphragm Mass (g) Mmd 112. 267

Non Linear  Parameters
Krm (m ohm)  7. 897 
Kxm  21.518
Erm  0.789
Exm  0.782

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
21 september 2011
Sluten låda: 30 liter netto. Testa med dämpull, sedan kan du plocka ur delvis eller helt om du vill. Volymen kan minskas med träklossar.

Portad låda: 35 liter netto med 4" port, röret görs 30 cm och sedan trattar. Röret kan kortas av ifall det spelar för mycket djupbas eller låter mer med en dörr öppen.

Har inte testat den basen, förslagen är teoretiskt uträknade. smile

535 Inlägg
21 september 2011
Tusen tack ska du ha Drönirettab!!!

Motorer utan turbo.....suger!

247 Inlägg
21 september 2011
En snabb fråga:
Vissa tabeller anger att 33mm^2 får säkras av till 150A, andra anger endast 100A.. Vad är det som egentligen gäller?

Sök