Jag är också grön på det här... frågan är också hur petig man ska vara, om man hamnar 0,2 grader fel på camber & caster, hur mycket gör det egentligen?
Man är ute på djupt vatten när man börjar prata hjulvinklar och hur dom påverkar varann Vad man har lärt sig till av att läsa på rejsa så verkar många rata lösningar där man justerar 2 vinklar samtidigt (dock inte hittat en vettig förklaring) Har försökt hitta info om camber caster och det kan nog finnas sanning e det du säger. Modell 2 av tornen går ju montera snett så när man ökar camber så ökar även caster linjärt istället för exponetiellt som den gör med modell 1.
Jo, att påverka 2 vinklar samtidigt skapar ju vissa problem men det gör man nästan alltid när man har McPerson-ben På en hel del bilar brukar man ju justera camber uppe & caster med Uniballs på bärarmen om man inte ska vrida på hela topplagringen men då är vi tillbaka på ruta 1.
Det är min morbror som ordnar det, dom har laser på jobbet så skär dom i tex en 5mm plåt så brukar det rymmas mindre detaljer i hålrummen som blir efter dom produkter som ska skäras. Det är smidigt och blir väldigt bra.
Inte dumt att ha tillgång till sådant, då kan man göra mycket fina saker.
Bäst är ju att fösöka bygga in så stora och steglösa justeringar man kan när man ändå är i farten, men man bör ju ändå ha några värden att utgå från. Sitter och funderar lite på hur man kan göra för att få separat camber/caster i topplagringen på ett smidigt sätt utan att köpa nya. Att justera caster med länkarmen funkar väldigt dåligt på en mcP framvagn då man måster flytta hjulet längsled ganska mycket för att få en liten vinkeländring. Funkar bättre med dubbla A-armar.
Bäst är ju att fösöka bygga in så stora och steglösa justeringar man kan när man ändå är i farten, men man bör ju ändå ha några värden att utgå från. Sitter och funderar lite på hur man kan göra för att få separat camber/caster i topplagringen på ett smidigt sätt utan att köpa nya. Att justera caster med länkarmen funkar väldigt dåligt på en mcP framvagn då man måster flytta hjulet längsled ganska mycket för att få en liten vinkeländring. Funkar bättre med dubbla A-armar.
Det är ju iofs. rätt att man måste flytta hjulet i längsled men man brukar ju inte ha så många grader att justera på när det gäller caster. Lämpligt är väl att börja på 4 grader och sen ha möjlighet upp till ca 6 -7 grader och då handlar det inte om så jättestor justering längsled. På rallybilen (Volvo 240) är original 3,6 grader caster och där har jag excentrisk topplagring som klarade av att justera till ca 4,2 grader och sen justerade jag fram ytterligare 1 grad på bärarmen och när man som du bygger allt nytt så kan man ju börja så nära den vinkeln man vill ha från början.
Dubba A-bärarmar är ju bättre än McPersson men man får ju göra det bästa med dom grejorna man har.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Bäst är ju att fösöka bygga in så stora och steglösa justeringar man kan när man ändå är i farten, men man bör ju ändå ha några värden att utgå från. Sitter och funderar lite på hur man kan göra för att få separat camber/caster i topplagringen på ett smidigt sätt utan att köpa nya. Att justera caster med länkarmen funkar väldigt dåligt på en mcP framvagn då man måster flytta hjulet längsled ganska mycket för att få en liten vinkeländring. Funkar bättre med dubbla A-armar.
Det är ju iofs. rätt att man måste flytta hjulet i längsled men man brukar ju inte ha så många grader att justera på när det gäller caster. Lämpligt är väl att börja på 4 grader och sen ha möjlighet upp till ca 6 -7 grader och då handlar det inte om så jättestor justering längsled. På rallybilen (Volvo 240) är original 3,6 grader caster och där har jag excentrisk topplagring som klarade av att justera till ca 4,2 grader och sen justerade jag fram ytterligare 1 grad på bärarmen och när man som du bygger allt nytt så kan man ju börja så nära den vinkeln man vill ha från början.
Dubba A-bärarmar är ju bättre än McPersson men man får ju göra det bästa med dom grejorna man har.
Liten tankevurpa om casterjusteringen, gradtalet ändras ju lika mycket om man justerar tex 10mm vid topplagringen eller nera vid spindeln, har dock liten koll på hur ändrad ackerman påverkar bilens uppförande, däremot är plastkitet gjort för at flytta tram framaxeln lite så man har mer att läsa in sig på.
Med fjäderbenets totala längd inkl spindel på 690mm kommer camber och caster att ändras med 1 grad för varje 12mm jag flyttar topplagringen.
Vettigt är väl kanske att lägga sig på camber -1 till -6 grader och camber mellan typ 3 och 8. Hur mycket justermån man rymmer får ju storleken på tornen bestämma.
Bäst är ju att fösöka bygga in så stora och steglösa justeringar man kan när man ändå är i farten, men man bör ju ändå ha några värden att utgå från. Sitter och funderar lite på hur man kan göra för att få separat camber/caster i topplagringen på ett smidigt sätt utan att köpa nya. Att justera caster med länkarmen funkar väldigt dåligt på en mcP framvagn då man måster flytta hjulet längsled ganska mycket för att få en liten vinkeländring. Funkar bättre med dubbla A-armar.
Det är ju iofs. rätt att man måste flytta hjulet i längsled men man brukar ju inte ha så många grader att justera på när det gäller caster. Lämpligt är väl att börja på 4 grader och sen ha möjlighet upp till ca 6 -7 grader och då handlar det inte om så jättestor justering längsled. På rallybilen (Volvo 240) är original 3,6 grader caster och där har jag excentrisk topplagring som klarade av att justera till ca 4,2 grader och sen justerade jag fram ytterligare 1 grad på bärarmen och när man som du bygger allt nytt så kan man ju börja så nära den vinkeln man vill ha från början.
Dubba A-bärarmar är ju bättre än McPersson men man får ju göra det bästa med dom grejorna man har.
Liten tankevurpa om casterjusteringen, gradtalet ändras ju lika mycket om man justerar tex 10mm vid topplagringen eller nera vid spindeln, har dock liten koll på hur ändrad ackerman påverkar bilens uppförande, däremot är plastkitet gjort för at flytta tram framaxeln lite så man har mer att läsa in sig på.
Med fjäderbenets totala längd inkl spindel på 690mm kommer camber och caster att ändras med 1 grad för varje 12mm jag flyttar topplagringen.
Vettigt är väl kanske att lägga sig på camber -1 till -6 grader och camber mellan typ 3 och 8. Hur mycket justermån man rymmer får ju storleken på tornen bestämma.
Vettigt är väl kanske att lägga sig på camber -1 till -6 grader och caster mellan typ 3 och 8 Så menar du va?
Ackerman är saker man inte grejar med så mycket Men om man nu som du håller på att bygga nästan allt själv så får man nog fila lite på det där, det är ju inte hur enkelt som helst att komma fram till vad som kommer att funka... men det som funkar på din rallycrossbil borde ju funka ganska hyfsat till denna bilen också. Jag har provkört en Ascona B som hade fullständigt fel Ackerman & ca 30-35mm bumpsteer, den var inte speciellt rolig men efter lite tänkande och ombyggnationer av styrväxelinfästningen så blev det tillräckligt bra för att kunna åka rally med iaf.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Vettigt är väl kanske att lägga sig på camber -1 till -6 grader och caster mellan typ 3 och 8 Så menar du va?
Ackerman är saker man inte grejar med så mycket Men om man nu som du håller på att bygga nästan allt själv så får man nog fila lite på det där, det är ju inte hur enkelt som helst att komma fram till vad som kommer att funka... men det som funkar på din rallycrossbil borde ju funka ganska hyfsat till denna bilen också. Jag har provkört en Ascona B som hade fullständigt fel Ackerman & ca 30-35mm bumpsteer, den var inte speciellt rolig men efter lite tänkande och ombyggnationer av styrväxelinfästningen så blev det tillräckligt bra för att kunna åka rally med iaf.
Att lägga justermånen till nånting i stil med det. Alltså camber justerbart med mellan -1 och -6 grader och caster mellan 3 och 8 grader. Det är mitt resonemang. Fixerar man spindeln ordentligt mot fjäderbenet borde man då enkelt kunna justera cambern ganska exakt utan hjälpmedel mer än graderingar på tornen.
Ackerman påverkas direkt av att flytta spindeln längsled med bilen, jag som har styrväxeln bakom axeln får mer och mer ackerman ju mer jag flyttar fram hjulen. Därför vill jag få både camber och caster justeringen till topplagringen.
På rallycrossbilen har jag väldigt neutrala vinklar då det inte går göra så mycket pga reglementet, viktigast att hålla koll på där är toe.
Kul att höra Har varit i garaget hela helgen nu men knappt hunnit pilla nåt med projektet, tagit lite mått och klurat på framvagnen men tror jag börjar ha koll på vad som gäller nu.
Ris eller ros? justerbar camer ~6grader och caster ~7grader
Har istället ställt iordning RC-corsan så den är klar för fösäljning.
Kul att höra Har varit i garaget hela helgen nu men knappt hunnit pilla nåt med projektet, tagit lite mått och klurat på framvagnen men tror jag börjar ha koll på vad som gäller nu.
Det finns många anledningar till det lägre tempot, kan bara jobba på helgerna nu tex. Sen blir det inte några upphetsande updateringar av att passa in plastkitet men även det måste göras.