4413
Sök

b230a topp byte

14 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
kan man byta till en 530 topp utan att modifiera nått?

1 800 Inlägg
21 december 2008
#2
530 är ju originaltopp till B230A.


14 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#3
asså en som har varit insprutare

1 800 Inlägg
21 december 2008
#4
Det är ju ursprungligen samma topp, men det gäller ju att täta spridarhålen.
Det finns pluggar avsedda för ändamålet, men det går även bra att låta spridarna sitta kvar.


204 Inlägg
21 december 2008
#5
Hilmer skrev:
Det är ju ursprungligen samma topp, men det gäller ju att täta spridarhålen.
Det finns pluggar avsedda för ändamålet, men det går även bra att låta spridarna sitta kvar.

men spridarhålen sitter väl i insuget eller?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 december 2008
#6
Ja, de gör dom. Så det behövs inte tätas något wink


14 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#7
okej men jag funderar på att ta en sån topp och porta den lite

4 001 Inlägg
22 december 2008
#8
viktoreklund skrev:
okej men jag funderar på att ta en sån topp och porta den lite

en 530 är ett bra projekt att börja på om man inte portat innan, då gör det inte så mycket att man misslyckas.
Försök att få tag i en topp som något proffs portat som du vet funkar och prova att göra likadant i din topp.
Annars så är det att prova sig fram, läs mycket, det finns mängder av material där det är bra beskrivet hur man ska gå till väga för att få ett bra resultat.

Tänk på att det är inte ett sätt som är det rätta utan det finns massvis med olika tekniker för att uppnå detsamma, men stort innebär inte alltid bra. T.ex så är det många som frångått 48/40 ventiler för att det är större risk för sprickor. Använder man 46/38 så passar dom i originalsätena.

Ta ett snack med Topper här på Gorg så kan du kanske få några tips, men läs på innan och ta en funderare på vad du har för mål med din motor (att porta en topp och behålla allt annat original är ganska meninslöst).

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 800 Inlägg
22 december 2008
#9
Fr3ddan skrev:
Hilmer skrev:
Det är ju ursprungligen samma topp, men det gäller ju att täta spridarhålen.
Det finns pluggar avsedda för ändamålet, men det går även bra att låta spridarna sitta kvar.

men spridarhålen sitter väl i insuget eller?

Marcus_89 skrev:
Ja, de gör dom. Så det behövs inte tätas något wink

Beror ju på vilken insprutning det handlar om, i det fall det handlar om k-jet (mekaniskt insprut) så måste man plugga spridarhålen i toppen innan man kan använda den på en förgasarmotor.
Då vi inte fick mer information än vad vi fick från början så tog jag även upp detta för att du inte skulle behöva sitta på pottan för den sakens skull.



Sök