3494
Sök

Krocka med en bil som har körförbud?

123 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
Ska fatta mig kort.

Om man backar på en bil på parkeringen och ens egen bil har körförbud. Skattad och försäkrad dock. Men förmodligen avställd pga att den inte gick igenom bes. (otillräcklig bromsverkan).

Gäller ens försäkring även då? Dvs att man bara betalar självrisken sen är man klar?

Om inte. Är det lugnt att komma överens med bilägaren och säga till försäkringsbolaget att man backade på den med en annan bil?

Alltså, man säger till försäkringsbolaget. Ja, jag körde på han med morsans bil, inte med min (till hennes försäkringsbolag ofc).

Och hur stor är risken att detta skulle upptäckas? En ny front behöver den andra bilen iaf..

1 570 Inlägg
24 december 2008
Nej det blir dyyyyyyrt. Försäkringen gäller inte efter du ställer av bilen. Bilen är helt oförsäkrad. Själv tar jag ut sommarbilen ibland och kör varm men det är ju lite riskabelt egentligen.

48 Inlägg
24 december 2008
du kan ju alltid hävda att du var på väg till besiktningen för ombesiktning.

123 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
mike_h_gbg skrev:

Det kan jag göra, om man kommer överens med ägaren om detta..

Men va säger ni om att säga att jag backade på den med en annan bil ist för min?

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
24 december 2008
henrikh skrev:
Nej det blir dyyyyyyrt. Försäkringen gäller inte efter du ställer av bilen. Bilen är helt oförsäkrad. Själv tar jag ut sommarbilen ibland och kör varm men det är ju lite riskabelt egentligen.

Försäkringen gäller även vid Körförbud, Men då bara vid transport mellan verkstad eller Bilprovningen!
Så då kan alltså killen flytta sin bil eller prova den inför ombesktingen!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
24 december 2008
mike_h_gbg skrev:

då går dom bara in å kollar om han har en tid bokad hos SBP. å har inte de så får han ännu mer skit.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

★★★★★
455 Inlägg
24 december 2008
Ablazed skrev:
mike_h_gbg skrev:

då går dom bara in å kollar om han har en tid bokad hos SBP. å har inte de så får han ännu mer skit.

jepp eller säger man at tman var på väg till en verkstad istället då.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
24 december 2008
ozzy skrev:
Ablazed skrev:
mike_h_gbg skrev:

jepp eller säger man at tman var på väg till en verkstad istället då.

men det med " på väg till verkstad " Funkar inte längre.
En bil som har körförbud får endast brukas till och från SBP. Ring till ditt försökrings bolag och fråga vad som gäller vid krock med körförbud
Och om du inte vill säga att du har krockat så kan du ju säga att du och några polare satt och hade en diskussion om saken och du vill bara veta vad som gäller

Mvh ToBe

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

906 Inlägg
24 december 2008
Vad jag vet så läser folket på försäkringsbolagen på sådana hära sidor med, så tänker du blåsa ett statligt företag så gör det diskrét:)

=)

1 798 Inlägg
24 december 2008
Är bilen avställd så får man om man har en gällande trafikförsäkring ta sig kortast väg till och från bilprovningen.
Är bilen påställd men belagd med körförbud får bilen köras kortast väg till verkstad och sedan direkt till bilprovningen.
I ditt fall (oavsett om den är påställd eller ej) så har ju bilen brukats otillåtet pga körförbud, om försäkringen täcker de skador som uppstår då man kört olovandes kan bara ditt försäkringsbolag tala om för dig i ditt specifika fall.
Att försöka övertala motparten att göra en anmälan kring ett fordon som inte ens varit i närheten ter sig löjligt och otroligt korkat för denne då ersättning kan utebliva om sanningen kommer till ytan, och det är väl få som skulle vilja riskera detta och inte få nån ersättning för skadorna på den egna bil som någon annan åstadkommit.

Så håll dig till sanningen och ta konsekvenserna, premierna är dyra nog ändå utan att även du ska bidra med att öka dessa ytterligare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2008
Du KAN ju alltid säga att du bara skulle titta inom BP på drop in för att låta dem kolla upp den roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 december 2008
vad är de med folk att slingra sig från saningen???
varför äns köra en bil som man vet har körförbud ???
och är den försäkrad så har du alltid trafikföräskingen men försäkrings bolaget lär ju olla din preime 1antal gånger för kommnde betalningar

108 Inlägg
25 december 2008
Ablazed skrev:
mike_h_gbg skrev:

ombesiktning behöver man väl inte boka? eller?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 december 2008
TeamFlash skrev:
Ablazed skrev:
mike_h_gbg skrev:

nej, man kan göra en dropp in, då tar dom de när dom hinner, så man kan få vänta lite

Jonas

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 december 2008
Vad är det för bil du backade på? Om personen i fråga är av snällare slag så kan ni göra upp själva och du fixxar en bra och billig metod att få bilen i fråga återställd till ursprungligt skick. Att blanda in försäkringsbolaget för mindre kostsamma skador är sjukt korkat då du först skall betala självrisk och sen får förhöjd premie m.m vilket om du har otur kommer kosta dig en hel del.

Om du skall blanda in försäkringsbolaget endå, dra inga rövare. Försköna sanningen en aning är en sak men att blåljuga dem rakt i fejjan kommer bara sluta i skandal.

Rock'n Roll

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
25 december 2008
alseryd skrev:
RomyMontana skrev:
Ska fatta mig kort.

Om man backar på en bil på parkeringen och ens egen bil har körförbud. Skattad och försäkrad dock. Men förmodligen avställd pga att den inte gick igenom bes. (otillräcklig bromsverkan).

Gäller ens försäkring även då? Dvs att man bara betalar självrisken sen är man klar?

Om inte. Är det lugnt att komma överens med bilägaren och säga till försäkringsbolaget att man backade på den med en annan bil?

Alltså, man säger till försäkringsbolaget. Ja, jag körde på han med morsans bil, inte med min (till hennes försäkringsbolag ofc).

Och hur stor är risken att detta skulle upptäckas? En ny front behöver den andra bilen iaf..

Är nog bättre att göra upp i godo. Blir nog billigare.
Mvh Eva.

Min polare backade på en bil med min bil.
Självrisk 2000:- självklart, sen kunde jag betala 7400:- för att inte få höjd premie eller vad det kallas.
Min kompis fick ju betala båda dom räkningarna annars hade jag fått betala nästan 8000:- mer / år...
Det jag vill ha sagt är att det är billigare att göra upp i godo precis som Eva sade.

MVH. Alex

108 Inlägg
25 december 2008
Volvo__Mannen skrev:
TeamFlash skrev:
Ablazed skrev:

nej, man kan göra en dropp in, då tar dom de när dom hinner, så man kan få vänta lite

jaa? då kan dom ju inte kolla om man bokat?

586 Inlägg
25 december 2008
Man behöver inte boka tid för ombesiktning, så smile Det kan dom inte kolla.

På min obesiktningslapp jag har här står det:

"Efterkontroll utan tidsbokning:
Måndag, onsdag, torsdag, fredag 7.30-12.00 / 13.10 - 15.00
Tisdag: 7.30 - 12-00
Övrig tid tidsbeställning, väntetid kan förekomma"

Så du var ju påväg för ombesiktning eller hur? tongue

1 798 Inlägg
25 december 2008
SpotniX skrev:
Man behöver inte boka tid för ombesiktning, så smile Det kan dom inte kolla.

På min obesiktningslapp jag har här står det:

"Efterkontroll utan tidsbokning:
Måndag, onsdag, torsdag, fredag 7.30-12.00 / 13.10 - 15.00
Tisdag: 7.30 - 12-00
Övrig tid tidsbeställning, väntetid kan förekomma"

Så du var ju påväg för ombesiktning eller hur? tongue

Likväl får man inte köra några omvägar innan man besökt bilprovningen, så den förklaringen kommer man inte långt med.

Personligen hade jag aldrig rekommenderat att göra upp i godo, det kan tyckas vara lite skador på bilen vid första anblick, men ingen kan säga hur kostsamt skadan blir förrän man demonterat bilen för inspektion.
Det kan bli en rejäl smäll för den egna plånboken...

1 893 Inlägg
25 december 2008
Bil med körförbud får du köra till SBP och verkstad, samt provkörning.
Men den får ju inte vara avstäld. Avstäld bil har ingen traffikförs. Man kan ha den garrage försäkrad, men då får man inte rulla en cm.

Om din bil har orsakat en skada på parkerings grannens bil, skall du nog försöka göra upp i godo, för du åker på det ur egen ficka oavset. Förs.bolaget betalar inte ut på en försäkring som inte gäller, vilket den inte gör om bilen var avstäld.

Sök