2841
Sök

Digital System kamera Tips

70 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Olympusen är säkert bra men det finns så mycket mera möjligheter med en systemkamera med inställningar och olika objektiv. (inte inställningar på de billigaste som D40/60) troligen inte på canon 1000D, vet ej men något måste de ju banta bort för att sänka priset.

Visa din tjej fotosidan.se o se vad hon säger. Berätta för henne att det finns en fotoskola på sajten så hon kan lära sig allt om fotografering.
Säger hon att det var den bästa sajten hon sett på länge och undrar hur hon har missat den o blir sittande i timmar och tittar på bilder eller läser i de olika forumen om kameror o bilddteknik mm.
(det läggs in en ny bild nästan varje minut)

Då ska du undvika de enklaste system kamerorna. Det tyder på ett riktigt (blivande) fotointresse.

Var den måttligt intressant kanske en enklare systemkamera räcker.

okej men den jag pastea är ju inte en system kamera så det är ej nått du rekomenderar då för mer vardags bruk + lite extra piff kanske?

Pain is temporary glory last forever

2 665 Inlägg
27 december 2008
Ni blir säkert nöjda med olympusen så länge ingen bekant har en system kamera o visar vad den går för.

"bara ska fota på semestern djurparker och lite på grabben i naturen osv" De bilderna är minne för livet som han kanske vill se när han blir gammal.

Det är väl inte bara, det är det jag har min D80 till, men någon liten har jag inte än (kommer i februari, då ska jag köpa en bra video kamera)

Känner du att olumpusen duger, köp den!
Duger den inte så sälj den. Men då förlorar man tusenlappar.

Fin ådi du har!
En D80 är som en audi a6
En D40 som en A4
En Olympus som en octavia
En D300 som en S6a
Senast redigerat av Rickard-v (27 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 december 2008
Rickard-v skrev:
Hexenhammer det är ju precis tvärtom. Canon känns väldigt plastiga och nikon har en skön gummerad yta.

Om du går och samtidigt håller kameran i höger handen i greppet du ska hålla den i,
o ser något att fotta, då slår jag ingång min nikon med pekfingret samtidigt som jag lyfter upp kameran till ögot. När kameran är framme vid ögat är den påslagen o klar att börja fota med. Det gör du inte med canon. Jag har provat 450D och då upptäckte jag vad konstigt on/offknappen satt.

Hm. Då är du inte helt insatt i Canon. Jag kan inte säga att Nikon är "dåligt". Dock började jag med Canon och därför är det svårt att släppa. Jag har samtidigt en vän som också pysslar mycket med foto som är helt tvärt om. Hans första systemkamera delade han med sin flickvän och det var en Nikon. Han pallar inte Canon.

Knappen sitter inte konstigt på Canon? Har du ens provat? Jag kan då slå igång en 400D/450D med en och samma hand som jag sedan fotar med, i ett och samma steg. Det enda jag kan klaga på hos 400D/450D är att det inte finns någon separat ISO-knapp, vilket alltså innebär att man måste in i menyerna och härja. Samt att man, för att ställa bländarvärde måste trycka på flera knappar på samma gång.

Men sådana "småsaker" finns oftast, eftersom att det handlar om en så pass billig kamera. På min EOS 5D så slår jag dock igång kameran med tummen, justerar bländare med tummen, slutare med pekfingret, ISO med pekfingret, o.s.v. o.s.v. Och kameran är startklar för att fota mindre än en sekund efter att man drar igång den. Samma sak gäller 400D/450D. Det enda är ju det där med bländare och ISO.

1 874 Inlägg
27 december 2008
Urkas skrev:
Och själ tycker jag helt tvärt om. Canons kameror känns så grymt plastiga och knapparna sitter ganska flummigt. Allt är så mycket mer logiskt på Nikons kameror. Men såklart, det var ju en smaksak. tongue

Ja, självklart är det en smaksak. Och å andra sidan måste man ju jämföra en likvärdig kamera i samma prisklass, och inte ta en 400D och jämföra med Nikons dyrare modeller. Jag jämför t.ex inte min Canon EOS 5D med Nikon i stort. För ja.. det går inte att jämföra så. Men en billigare Nikon känns mer... "budget" än en 400D, om jag får säga det själv. Fast å andra sidan känns inte en 400D "dyr" heller...

Kanon..
1 473 Inlägg
27 december 2008
Va finns de för skit under 4000 då?

70 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
av dessa kameror vilken är bäst rangordna vore jättesnällt..

http://www.pricerunner.se/pe/29-1155190 … ecensioner

http://www.ephotozine.com/article/Olympus-SP-570UZ

http://www.pricerunner.se/pl/29-1116270 … Kit-priser

eller denna d40 med 55-200 kit

http://www.pricerunner.se/pl/29-925767/ … Kit-priser

annars har man ju ev tankar på en d60 eller d80 köpa bara kameran sen köpa till objektiv senare....

Kanon..
1 473 Inlägg
28 december 2008
Ja kan någon rangordna nu tack, också sugen på ny kamera ju big_smile

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
nån mer får gärna säga sin sak big_smile men va det inte a200 och a300 som inte hade nån sak minns ej va det va nu men vet jag läst nått om dom 2 big_smile

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
om man kollar här hur kommer det sig att obejktivet i mitten  70-300 är så billigt? om man jämför med 55-200 osv?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … rrnavi=%26

och om man nu vill köpa en d40 på elgiganten vilket objektiv skulle vara bäst köpa till?

MVH Dan

Kanon..
1 473 Inlägg
29 december 2008
Försökte köpa en kamera idag... verkligen kämpade..
Butikerna var lika ovilliga att sälja nåt som sist när vi skulle köpa mp3spelare i butik te tjejen.

Jag fortsätter nog med min e-handel.

OnOff fick jag tag på en lycklig säljare som ställde sig o plippa i datorn tills han tillslut fick ur sig nåt i stil med "ja sådär, då kan du betala nu om du vill så kan du hämta den på tisdag..." WHAT!? På tisdag kan jag få en snubbe från posten att plinga på min dörr med kameran i handen för samma pris så nej tack.
Samma sak sist, mitt i nån månad, inge julhysteri ingenting, tittar ut en mp3spelare i hyllan. "Vi kan få hem den om en vecka"

BLahhhh

70 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
tjena Leksak va in jag oxå han stod och yra och yra och knappa på datorn iaf 15 mins innan jag kunde få en prisuppgift på ett d80 kit för 7500 hahaha nej nu har jag snackat med lite folk och för min del blir det en SONY a300 deras minneskort osv är lite dyrare för dom är ej lika vanliga som nikon och canon men iaf så har denna kamera liveview som är riktigt fett och inbyggd stabilisator i kamerahuset vilket är SJUKT bra andra ombjektiv du köper med VR dom har stabilisator i sig men är skit dyra men det är MYCKET bättre ha stabilisator i kamera huset och inte i objektivet för vart är det bilden ska nånstans? just det förbi kamerahuset big_smile och på denna kamera har man upp till 70mm och inte bara 55 som alla andra så man klarar sig på den ett tag sen kan man köpa ett objektiv UTAN VR billigt då huset har stabben big_smile sen har denna kamera ej SD minnen utan den nya sorten compact flash.. jag köper den imorgon så kan ge dig lite info om ett par dagar men träffa en kompis idag som har en polare som nyss köpt en och han är sjukt nöjd.. det som är nice med denna kamera är att den autofocusar hela tiden när du kollar runt med den och du behöver ej hålla ner knappen halvvägs som du lär göra på andra big_smile aja hoppas det va till nån hjälp fast jag ej kunde ett skit för ett par dagar sen nu kan man iaf en prick av inte ett skit HAHA ;big_smile

Kanon..
1 473 Inlägg
29 december 2008
Hehe, ja jag funderade också på A300an.
Ska svänga förbi netonnet imorrn o se ifall de fått in någon sån eller EOS 1000D, då kan de bli nån av dem.
Men det blir antagligen en 450D för mig.
Jättemycket dyrare än vad jag tänkt mig o jag kommer ändå inte lyckas ta nå bättre kort än me min kompaktkamera men ändå big_smile...

70 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
köpte en sony a300 med 4gb minne och fick med 18-70 objektiv för 4995kronor på elgiganten prutade 400 big_smile

2 665 Inlägg
29 december 2008
Ja det låter som en bra affär.
Tur att du prutade för det är ordinarie pris hos dustinhome.se

Om du har stabilisering i huset så skakar fortfarande bilden när du tittar i sökaren, det gör det inte om du har stabiliseringen i objektivet. Så du vet inte när du skakar för mycket.

Nikon och canon hävdar att det går bättre att bygga en bra stabilisering i objetivet. Anpassas efter brännvidden på objektivet.
För med 30mm eller 300mm brännvid är skakningarna ganska olika.

Men om man märker skillnad vete fan.

Nikon finns också med 18-70 men det blir dyrare. Eftersom den är av finare kvalitet än de som brukar följa med i paket. De är ju ganska enkla o billiga objektiv tyvärr.

Hoppas din tjej blir riktigt nöjd!
Vi måste få veta hennes reaktion sen....

Glöm inte att berätta om fotosidan.se
Senast redigerat av Rickard-v (29 december 2008)

Kanon..
1 473 Inlägg
29 december 2008
Själv köpte man nåt alldeles för dyrt, blev en 450D ....

Bara börja leta objektiv för lika mkt pengar som kameran kosta då hmm

2 665 Inlägg
29 december 2008
äh 450D är väl inte så dyr.
Vilket objektiv köpte du med, eller bara huset?

För 4-5år sedan fanns det inte en system kamera under 10000kr
Nikon D70 var väl den första för konsumenter för runt 12000kr om jag inte minns fel.

Kanon..
1 473 Inlägg
29 december 2008
Rickard-v skrev:
äh 450D är väl inte så dyr.
Vilket objektiv köpte du med, eller bara huset?

För 4-5år sedan fanns det inte en system kamera under 10000kr
Nikon D70 var väl den första för konsumenter för runt 12000kr om jag inte minns fel.

Nae allt är såklart relativt.
Den är inte dyr för min plånbok, men för vad jag ska göra me skiten så är den dyr.

Köpte me kit-objektivet bara 18-55.
Så nu e de la dags att börja leta objektiv till vettig summa.

1 874 Inlägg
30 december 2008
leksak skrev:
Butikerna var lika ovilliga att sälja nåt som sist när vi skulle köpa mp3spelare i butik te tjejen.

OnOff fick jag tag på en lycklig säljare som ställde sig o plippa i datorn tills han tillslut fick ur sig nåt i stil med "ja sådär, då kan du betala nu om du vill så kan du hämta den på tisdag..." WHAT!? På tisdag kan jag få en snubbe från posten att plinga på min dörr med kameran i handen för samma pris så nej tack.
Samma sak sist, mitt i nån månad, inge julhysteri ingenting, tittar ut en mp3spelare i hyllan. "Vi kan få hem den om en vecka"

BLahhhh

Haha. Så jävla bra. Det är verkligen OnOff eller Elgiganten upp i dagen. Varje gång jag har varit där
för att köpa något så har dom ALDRIG haft det hemma, även om dom annonserar för varan, samt
har exemplar i butiken. Så jävla dåligt. big_smile

Kanon..
1 473 Inlägg
30 december 2008
Hexenhammer skrev:
leksak skrev:

BLahhhh

Haha. Så jävla bra. Det är verkligen OnOff eller Elgiganten upp i dagen. Varje gång jag har varit där
för att köpa något så har dom ALDRIG haft det hemma, även om dom annonserar för varan, samt
har exemplar i butiken. Så jävla dåligt. big_smile

Ja man börjar ju bli lite trött på det.
När man ibland faktiskt kan tänka sig att betala lite extra för att få grejjen direkt så har de ändå inget hemma.
Så, vart kan man beställa objektiv, för ja lär ju inte gå till butik o leta sånt iaf.

2 665 Inlägg
30 december 2008
En affär som har lite sortiment hemma är media markt tycker jag. Har köpt 2objektiv och extra kamerabatteri där till mkt bra priser.

Elgiganten har ju bara volymprodukterna. Köper du ett paket med en NikonD60 som säljer mycket, D80 är dyrare så det säljer de inte lika många av då har de inte den hemma.
Men vill du köpa ett extra batteri till D60, finns inte hemma kan beställa, skylightfilter nej tyvärr jag kan beställa, minneskort Oj förra årets priser svindyra. Lägg ner elgiganten!!!

Annars kan ni beställa på dustinhome.se där finns det mycket grejer till bra priser. Även bra avbetalning.

Sök