3839
Sök

Nyligen fått körkort - använda familjens bil eller köpa nytt?

9 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Tog körkortet för nästa exakt tre veckor sedan, och har sedan dess åkt mycket med familjens Volvo S80 (årsmodell 2006, mycket PEDANT skött). Vilken FRIHET det är att ha tillgång till en bil - nästan, men bara nästan, bättre än att ha sex! Men jag har ett litet dilemma som jag hoppas ni kan ge mig VÄGledning i. Grejen är att denna S80 är den enda bilen familjen har, och jag gillar den skarpt - men hur gjorde ni med valet av er första bil? Tog ni familjens bil eller köpte ni en ny?

Är det rätt att använda en liten dyrare och finare bil som sin förstabil precis när man har tagit det efterlängtade körkortet? Fördelarna är många: mor min (än så länge iaf) betalar helförsäkring och allt annat, vilket är grymt bra och skönt, då behöver jag icke tänka på alla extrakostnader som tillkommer - vi delar förvisso på bilen, men hon åker nada. Undertecknad kör typ överallt dit vi åker, så det börja kännas som att bilen mer och mer går år mitt håll. Dessutom har jag en typ av känsla att jag tar det betydligt försiktigare med denna bil ute i den vilda trafiken, än om jag exempelvis skulle rulla iväg med med en lite sämre bil - man vill ju inte krocka eller så, och om det händer något så finns ju alltid helförsäkringen där. En annan nackdel är väl att många tjuvar osv vill åt dessa bilar (speciellt när vi har extrautrustning för typ 30-40k i bilen), men så kan man ju icke tänka hela tiden - då skulle man aldrig sluta att vara orolig.

Men är detta rätt väg att vandra? Hur gjorde ni när ni tog körkortet - köpte ni en gammal bil för några tusenlappar som ni brukade tills prövotiden tog slut, och därefter köpa något mer häftigare eller så, för att klättra upp till en högre nivå - eller stannade ni kvar med familjens bil? Grejen är att jag icke har (inte än iaf) några som helst kunskaper om hur man meckar och dular med bilar - just nu vill jag helt enkelt bara koncentrera mig på att köra bilen och skaffa mig erfarenhet som hjälper mig i livets alla stora frågor.

Ett litet dilemma detta (iaf för mig), men jag är nog ganska klar på vad jag vill - men hur/vad skulle ni göra? Är det enbart meck-killar på det här forumet som köper billiga bilar och byggar sedan upp dessa bilar till något utöver det vanliga? Eller finns det vanligt (ursäkta!) folk som köper en bil och använder den som den är, utan att ändra något?

Trevlig fortsättning på den kalla julen, och god fortsättning (snart så) på 2009.
Senast redigerat av joakim11 (30 december 2008)

Muttley
30 december 2008
om de funkar bra så kör med familjens, men om de strular med vem som behöver bilen köp en billigare slitbil?.
jag köpte min långt innan jag fick körkort

9 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:
om de funkar bra så kör med familjens, men om de strular med vem som behöver bilen köp en billigare slitbil?.
jag köpte min långt innan jag fick körkort

jo, det skulle jag iofs kunna göra - det är ju alltid skönt att det finns en bild om det krockar med något. Men jag har ingen som helst koll på denna bilmarknad (typ Blocket), och vet inte riktigt vad jag skulle köpa, hur mycket det skulle få kosta osv.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
30 december 2008
Om du inte har problem med att ni ofta vill ha bilen samtidigt hade jag lätt kört med din mors bil. Billigare på alla sätt, skulle du krocka sitter du säkrare än i nån gammal härk för 10 000. Oh som sagt ni har ju försäkring.
Köper du en gammal bil kommer du garanterat behöva mecka med den, alltid nåt som inte fungerar.
Bättre då att köra s80n och som du säger, köra lugnare med den och lära dig köra bil. Sen när du har sparat ihop mer pengar köper du en bättre bil själv. Så hade jag lätt gjort.

961 Inlägg
30 december 2008
köpte en audi för 10 tusen när ja va 16 så jag kunde övningsköra och pyssla som jag vela på .. kändes riktigt bra att ha en egen bil när man fick kortet ..

Pure DieselPower

2 337 Inlägg
30 december 2008
Jag köpte en 10 år gammal bil när jag tog körkortet. Den var tillräckligt ny för att inte vara en skrothög, men tillräckligt gammal för man skulle slippa känna den oron som du beskriver att skrota en fin bil. För det går åt helvete förr eller senare när lappen är ny, det är i stort sett oundvikligt. Jag gjorde inte speciellt mycket med första bilen - smällde på ett par lm-fälgar, bytte till sportsystem när originalsystemet rasade och satte i stereo + högtalare. Så man behöver ju inte modda bilen till tusen, de går alldeles utmärkt att använda bilar som de köps wink Sen bytte jag upp mig ett par år senare (i årsmodeller) när jag kände att min ekonomi pallade det.

Personligen tycker jag att det är en helt annan känsla att ha en egen bil, som man köpt och som man står för själv. Visst är det bättre ekonomiskt att låta päronen betala kalaset, men jag tycker inte att det är samma känsla. Men det är mina två cent.

5 089 Inlägg
30 december 2008
jag skulle ju göra en bättre rubrik för det första iaf.

\Lindgren

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
30 december 2008
oundvikligt att krocka tycker jag är synd att säga, jag har inte smällt eller ens kört på nått under mina tre år med körkort. Vet inte hur stor del det är som det händer nått för men det kan väl knappast vara över 50% iallafall.

Fattig student
1 282 Inlägg
30 december 2008
Alltid skönare med egen bil.. Då kan man göra vad man vill med den utan gnäll wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 december 2008
Det verkar som att du har tillgång till en finare bil än vad du skulle kunna köpa själv.
På ett sett är det bra på grund att du kör den försiktig och är mycket noga med den i traffiken, du är mer uppmärksam med allting runt omkring dig, på det visset blir du en bättre traffikförare.
Om dina föräldrar tillåter dig att köra den när du vill det är också för att dom litar på dig och du kan spara mer pengar till en bättre bil än vad du kan köpa dig idag så varför inte göra det så änsålänge.
Grattis för körkortet!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

529 Inlägg
30 december 2008
som sagt körde i början med föräldrarnas bil men som sagt när fler polare fick körkort o köpte sina billiga första bilar. Blev man själv sugen på ha en egen o köra göra va man vill med. Köp en runt 10-20tusen funkar kanon om du har budget för det.

Volvo fore life :)

9 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Mrc30 skrev:
som sagt körde i början med föräldrarnas bil men som sagt när fler polare fick körkort o köpte sina billiga första bilar. Blev man själv sugen på ha en egen o köra göra va man vill med. Köp en runt 10-20tusen funkar kanon om du har budget för det.

jo, jag har en ganska stor budget att röra mig med, men jag använder nog S80 tillsvidare så köper jag en ny bil om två år eller så - det känns mer på riktigt när prövotiden har gått ur - men det kanske bara jag som känner så? ;D

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
30 december 2008
joakim11 skrev:
jo, jag har en ganska stor budget att röra mig med, men jag använder nog S80 tillsvidare så köper jag en ny bil om två år eller så - det känns mer på riktigt när prövotiden har gått ur - men det kanske bara jag som känner så? ;D

Det låter för mig som om du inte fått körkortet ännu.
Jag kan inte tänka mig vad jag skulle gjort om jag varit tvungen att dela bil med någon när jag just tagit körkort.
Köp en egen bil då blir det mer på riktigt.
Sen tror jag man måste ha fyllt iaf 40 för att få köra S80 smile

3 650 Inlägg
30 december 2008
joakim11 skrev:
Mrc30 skrev:

Prövotiden behöver man inte änns tänka på..Vrf ska du köpa egen bil om just 2 år..din prövotid ligger ju ändå på 5år (nya regler) Men visst, smart att köra päronens bil ifall de ändå inte använder den så mkt, men så småningom blir man sugen på en egen bil när man ska på roadtrip med polare osv ^^

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
30 december 2008
Kesler skrev:
joakim11 skrev:
Mrc30 skrev:

Prövotiden behöver man inte änns tänka på..Vrf ska du köpa egen bil om just 2 år..din prövotid ligger ju ändå på 5år (nya regler) Men visst, smart att köra päronens bil ifall de ändå inte använder den så mkt, men så småningom blir man sugen på en egen bil när man ska på roadtrip med polare osv ^^

Sedan när är det 5 års prövotid?
Jag tog iaf i september och har 2 år...

3 650 Inlägg
30 december 2008
alexbenhard skrev:
Kesler skrev:
joakim11 skrev:

Oj, Tänkte lite för snabbt där tongue Tänkte om han är född 1990 (-90 fyller 18 i år) Folk födda 1990 och yngre har 5års prövotid

Men trådskaparen kanske är-90:a?
Senast redigerat av Kesler (30 december 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2008
Klart du ska ha en egen bil. Min första var skabbig, ful, obeväm och långsam. Men jag älskade den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
30 december 2008
Kesler skrev:
alexbenhard skrev:
Kesler skrev:

Oj, Tänkte lite för snabbt där tongue Tänkte om han är född 1990 (-90 fyller 18 i år) Folk födda 1990 och yngre har 5års prövotid

Nej. Jag är född -90, tog kortet i augusti och har 2 års prövotid.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

168 Inlägg
30 december 2008
Lite Ot,  vad är prövotid(ej ironi)? Sen så skulle jag med dina pengar vänta och vara uppdaterad på Bil marknaden för att sedan göra ett kap, billig bil som är rolig att köra(För att du blir kanske less efter att ha rullat volvo i ett par år, i framtiden)  Så länge inte dina pengar blir mindre lär det vara ok att vänta ett par år som sagt. cool

3 650 Inlägg
30 december 2008
Mäki skrev:
Kesler skrev:
alexbenhard skrev:

Nej. Jag är född -90, tog kortet i augusti och har 2 års prövotid.

Låter skumt, då jag hört att prövotidstiden ändrats till 5år..89:erna va sista genarationen med 2 år..de vad jag hört

EDIT Läste lite på nätet ang prövotiden..såg i flera forum att den ska ändras men att det har sagt nu i över 10 år..
Senast redigerat av Kesler (30 december 2008)

Sök