30 december 2008
Trådstartare
Tog körkortet för nästa exakt tre veckor sedan, och har sedan dess åkt mycket med familjens Volvo S80 (årsmodell 2006, mycket PEDANT skött). Vilken FRIHET det är att ha tillgång till en bil - nästan, men bara nästan, bättre än att ha sex! Men jag har ett litet dilemma som jag hoppas ni kan ge mig VÄGledning i. Grejen är att denna S80 är den enda bilen familjen har, och jag gillar den skarpt - men hur gjorde ni med valet av er första bil? Tog ni familjens bil eller köpte ni en ny?
Är det rätt att använda en liten dyrare och finare bil som sin förstabil precis när man har tagit det efterlängtade körkortet? Fördelarna är många: mor min (än så länge iaf) betalar helförsäkring och allt annat, vilket är grymt bra och skönt, då behöver jag icke tänka på alla extrakostnader som tillkommer - vi delar förvisso på bilen, men hon åker nada. Undertecknad kör typ överallt dit vi åker, så det börja kännas som att bilen mer och mer går år mitt håll. Dessutom har jag en typ av känsla att jag tar det betydligt försiktigare med denna bil ute i den vilda trafiken, än om jag exempelvis skulle rulla iväg med med en lite sämre bil - man vill ju inte krocka eller så, och om det händer något så finns ju alltid helförsäkringen där. En annan nackdel är väl att många tjuvar osv vill åt dessa bilar (speciellt när vi har extrautrustning för typ 30-40k i bilen), men så kan man ju icke tänka hela tiden - då skulle man aldrig sluta att vara orolig.
Men är detta rätt väg att vandra? Hur gjorde ni när ni tog körkortet - köpte ni en gammal bil för några tusenlappar som ni brukade tills prövotiden tog slut, och därefter köpa något mer häftigare eller så, för att klättra upp till en högre nivå - eller stannade ni kvar med familjens bil? Grejen är att jag icke har (inte än iaf) några som helst kunskaper om hur man meckar och dular med bilar - just nu vill jag helt enkelt bara koncentrera mig på att köra bilen och skaffa mig erfarenhet som hjälper mig i livets alla stora frågor.
Ett litet dilemma detta (iaf för mig), men jag är nog ganska klar på vad jag vill - men hur/vad skulle ni göra? Är det enbart meck-killar på det här forumet som köper billiga bilar och byggar sedan upp dessa bilar till något utöver det vanliga? Eller finns det vanligt (ursäkta!) folk som köper en bil och använder den som den är, utan att ändra något?
Trevlig fortsättning på den kalla julen, och god fortsättning (snart så) på 2009.
Senast redigerat av joakim11 (30 december 2008)