3952
Sök

Att felsöka installationen av baslåda samt slutsteg?

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
Ifall basen spelar på som den ska, startar och stängs av utan missljud, och om steget stängs av och på när det ska, finns det någonting annat man bör oroa sig över? Tänker på saker som överhettning t.ex.

603 Inlägg
31 december 2008
#2
Mer info ifall vi ska kunna ge ordentlig hjälp! För oss som inte är insatta i ditt bygge känns det som att vi kom in mitt i en mening.

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#3
polomononen skrev:
Mer info ifall vi ska kunna ge ordentlig hjälp! För oss som inte är insatta i ditt bygge känns det som att vi kom in mitt i en mening.

Tänkte mest allmänt. Men om du vill ha reda på lite info så ska du få det wink

Bil: Volvo s60, 2004, original stereo
Slutsteg: http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … specs.html
Baslåda: http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

603 Inlägg
31 december 2008
#4
Var inte riktigt så jag menade. Billjud är ju väldigt varierande. Vi vet ju ingenting om ditt bygge och vet därför inte några speciella risker.

Saker som jag varit med om och som är ren allmän information:

Tänk på var du drar strömkablar. Har varit med om folk som dragit sladdar i cabutrymmet på en bil. Rörliga delar och strömkablar går inte ihop. Samma sak gäller om man drar högtalarkabel in i dörrarna.

Du bör tänka på att inte göra utrymmet för steget för litet. Annars blir det lätt för varmt. (det är sånt som är svårt att veta för just din bil. För vi vet ju inte hur det ser ut)

Att ha en extra säkring innom 30 cm från batteriet är att föredra. För att brandförsäkring ska gälla.

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#5
Jaha du menar så. Jag har inte påbörjat bygget än, tar reda på hur bygget bör gå till innan! Är det lätt att stoppa in en säkring? Om man inte ska dra någon kabel genom bilen, utan endast koppla om lite i hatthyllan (högnivåkablar och inkoppling av remoten till baklysen), vad bör man se upp med då? Kanske lägga till en försäkring på remoten?
På vilken strömkabel från batteriet bör man ansluta säkringen till - plus eller minus?
Vad händer med strömtillförsen till originalbasarna när man drar ur högnivåkablarna och sätter in dem i det nya slutsteget?

603 Inlägg
31 december 2008
#6
Säkringen ska sitta på plus och max 30 cm från batteriet. Det sabbar nog din plan om att koppla lite i hatthyllan. Men om du vill vara ordentlig så rekomenderar jag att du drar en ordentlig pluskabel bak till steget. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med remote? När jag tänker på remote så är det plussignalen som huvudenheten skickar för att steget ska starta.

Har inte hållt på med högnivåkablar men skulle tro att orginalbasarna inte får någon ström då.

Håller själv på med ett bygge. Du får gärna kolla in min tråd efter tipps.

Tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113027

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#7
polomononen skrev:
Säkringen ska sitta på plus och max 30 cm från batteriet. Det sabbar nog din plan om att koppla lite i hatthyllan. Men om du vill vara ordentlig så rekomenderar jag att du drar en ordentlig pluskabel bak till steget. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med remote? När jag tänker på remote så är det plussignalen som huvudenheten skickar för att steget ska starta.

Har inte hållt på med högnivåkablar men skulle tro att orginalbasarna inte får någon ström då.

Håller själv på med ett bygge. Du får gärna kolla in min tråd efter tipps.

Tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113027

Kollade precis igenom din tråd lite snabbt smile
På vilket sätt skulle det sabba planen? Om du trode att jag menade "lite" som i att lägga ner lite tid så är inte det så. Jag vill göra det ordentligt. Så vad menar du med en ordentlig kabel? Extra stor eller med en säkring? Är du 100% säker på att det är + kabeln man kopplar till?

603 Inlägg
31 december 2008
#8
Okej då missupfattade jag dig. För det finns många som vill göra snabba installationer och då blir det inte alltid så bra.

Jag körde på plus och det tror jag man gör överallt. Hus, bilar, automatskåp och allting. Du bör nog ha en ganska grov kabel om du har batteriet framme vid motorn. För då ska ju strömen gå en bit. På den så sätter du en säkring max 30 cm fårn batteriet. Jorden tar du sedan mot kaross eller liknande i bagaget, se till att du hittar/ gör en bra jordpunkt.

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#9
polomononen skrev:
Okej då missupfattade jag dig. För det finns många som vill göra snabba installationer och då blir det inte alltid så bra.

Jag körde på plus och det tror jag man gör överallt. Hus, bilar, automatskåp och allting. Du bör nog ha en ganska grov kabel om du har batteriet framme vid motorn. För då ska ju strömen gå en bit. På den så sätter du en säkring max 30 cm fårn batteriet. Jorden tar du sedan mot kaross eller liknande i bagaget, se till att du hittar/ gör en bra jordpunkt.

Batteriet sitter där bak, betyder det att man inte behöver en tjockare kabel än 16mm2?
Har hört att man ska placera högnivåkablarna och elkablarna så långt ifrån varandra som möjligt, men gäller det också jordkabeln? Ska man placera den så långt bort från de andra kablarna som möjligt också?

7 277 Inlägg
31 december 2008
#10
Traz skrev:
polomononen skrev:
Okej då missupfattade jag dig. För det finns många som vill göra snabba installationer och då blir det inte alltid så bra.

Jag körde på plus och det tror jag man gör överallt. Hus, bilar, automatskåp och allting. Du bör nog ha en ganska grov kabel om du har batteriet framme vid motorn. För då ska ju strömen gå en bit. På den så sätter du en säkring max 30 cm fårn batteriet. Jorden tar du sedan mot kaross eller liknande i bagaget, se till att du hittar/ gör en bra jordpunkt.

Batteriet sitter där bak, betyder det att man inte behöver en tjockare kabel än 16mm2?
Har hört att man ska placera högnivåkablarna och elkablarna så långt ifrån varandra som möjligt, men gäller det också jordkabeln? Ska man placera den så långt bort från de andra kablarna som möjligt också?

Strömkablarna, jord och plus kan du dra brevid varandra.
Högnivå kablarna ska inte vara lika känsliga som lågnivån sägs det, varför vet jag däremot inte.


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Traz skrev:
polomononen skrev:
Okej då missupfattade jag dig. För det finns många som vill göra snabba installationer och då blir det inte alltid så bra.

Jag körde på plus och det tror jag man gör överallt. Hus, bilar, automatskåp och allting. Du bör nog ha en ganska grov kabel om du har batteriet framme vid motorn. För då ska ju strömen gå en bit. På den så sätter du en säkring max 30 cm fårn batteriet. Jorden tar du sedan mot kaross eller liknande i bagaget, se till att du hittar/ gör en bra jordpunkt.

Batteriet sitter där bak, betyder det att man inte behöver en tjockare kabel än 16mm2?
Har hört att man ska placera högnivåkablarna och elkablarna så långt ifrån varandra som möjligt, men gäller det också jordkabeln? Ska man placera den så långt bort från de andra kablarna som möjligt också?

Strömkablarna, jord och plus kan du dra brevid varandra.

Ingår inte plus i strömkablarna?

7 277 Inlägg
31 december 2008
#12
Traz skrev:
Brains skrev:
Traz skrev:

Batteriet sitter där bak, betyder det att man inte behöver en tjockare kabel än 16mm2?
Har hört att man ska placera högnivåkablarna och elkablarna så långt ifrån varandra som möjligt, men gäller det också jordkabeln? Ska man placera den så långt bort från de andra kablarna som möjligt också?

Strömkablarna, jord och plus kan du dra brevid varandra.

Ingår inte plus i strömkablarna?

Strömkablarna = jord och plus.


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#13
Brains skrev:
Traz skrev:
Brains skrev:

Strömkablarna, jord och plus kan du dra brevid varandra.

Ingår inte plus i strömkablarna?

Strömkablarna = jord och plus.

Minus då?

7 277 Inlägg
31 december 2008
#14
Traz skrev:
Brains skrev:
Traz skrev:

Ingår inte plus i strömkablarna?

Strömkablarna = jord och plus.

Minus då?

Jord är minus.


181 Inlägg
31 december 2008
#15
När jag läser igenom din tråd förstår jag inte riktigt vad du behöver hjälp med? Kan du skriva lite mer specefikt vad du behöver hjälp med. Snabb guid för installation av slutsteg/bas m.m

Beroende på vad du ska ha för bas och slutsteg varierar det lite på hur grova strömkablar du behöver (plus och minus). Jag skulle rekoemendera att du åtminståne har 25mm2 eller 35mm2 ström och jordkabel. Strömkabeln drar du på den sidan av bilen där du har batteriet, gömmer den på fint sätt och bak till skuffen (på strömkabeln ska du skära av en bit av kabel på batteriet och montera en hängsäkring som det kallas på cirka 105 eller 150 amp som ska vara MAX 30cm ifrån batteriet.) Jordkabeln ska du dra ifrån lämplig chassidel bak där det jordar bra, jordkabeln ska ALLTID vara minst lika grov som strömkabeln, och den behöver inte vara längre än 1-1½ meter lång, skrapa och slipa upp färden ordentligt så det jordar bra där du fäster den, Sedan ska du montera dom i slutsteget vilket jag hoppas du vet hur man gör. Plus på plus och minus/jord på minus på slutsteget.

Sedan om du ska ha högnivå eller lågnivå avgör du själv beroende på vad du har för utgång på stereon, Lågnivå är att lättare och finns på nästan alla slutsteg, när du drar dom kablarna bak till skuffen ska du dra dom på motsatt sida av bilen där du drog strömkablarna för att minska strörnings risk mellan kablarna.

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#16
Brains skrev:
Traz skrev:
Brains skrev:

Strömkablarna = jord och plus.

Minus då?

Jord är minus.

Om jord är minus, och ska kopplas till karossen, ska inte steget ha både plus och minus från batteriet? Förstår inte riktigt hur du menar där.

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#17
Perrrra_ skrev:
Plus på plus och minus/jord på minus på slutsteget.

Samma sak där. Hur ska slutsteget få minus om den sladden kopplas till batteriet och sedan jordas? Ska man ansluta en till kabel till den eller?

21 761 Inlägg
31 december 2008
#18
Jord är alltså samma sak som minus, fast det är egentligen mer korrekt att säga minus. Bilbatteriets minuspol är kopplat till bilens kaross, alltså fungerar hela bilens kaross som en enda stor minuspol kan man säga. På så sätt slipper man dra en massa långa minuskablar till batteriet, men sätter istället minuskabeln i en renslipad och kraftig karossdel.

Slutsteget behöver en plus och en minus, pluskabeln dras till batteriet men minuskabeln dras ner till en kraftig och renslipad karossdel istället för att dras ända fram till batteriet. Då får alltså slutsteget minus via karossen. smile

Det är viktigt att plåtytan (som minuskabeln sätts fast i) är kraftig och renslipad från färg och smuts, annars blir det dålig kontakt. När det handlar om en stereoanläggning så kan dålig minuskontakt innebära störningar och andra konstigheter, därför är det extra viktigt att få bra minuskontakt till en strömkrävande sak som ett slutsteg.

hellaflush!
1 266 Inlägg
31 december 2008
#19
Traz skrev:
Brains skrev:
Traz skrev:

Minus då?

Jord är minus.

Om jord är minus, och ska kopplas till karossen, ska inte steget ha både plus och minus från batteriet? Förstår inte riktigt hur du menar där.

Nej, du ska inte ha både plus o minus från batteriet. Plus tar du bara ut från batteriet, sen verkar jord punkten på karossen som minus.


136 Inlägg
31 december 2008
#20
Kopplade in min sub häromdagen och det var knäpptyst... tyckte jag kollade allt och höll på ett bra tag.. sen såg jag att bägge RCA kontakterna hade röda ringar på steget och vita på stereon.. = jag hade kopplat samma 3m kabel mellan ingångarna på steget och den andra kabeln mellan utgångarna på stereon,dom låg i ett ormbo i mitten så det syndes inte vid första anblick.. gissa om jag kände mig dum i huvet efter det.. smile)


Sök