3532
Sök

företag som byger plenium insug ??

321 Inlägg
5 januari 2009
#22
En plenumkammare kan man bygga av metall. Plenum kan man bara bygga med en turbo då plenum betyder just övertryck. Motsatsen till vaacum med andra ord.

EViLution!

Power by Cosworth
8 Inlägg
5 januari 2009
#23
Allx skrev:
En plenumkammare kan man bygga av metall. Plenum kan man bara bygga med en turbo då plenum betyder just övertryck. Motsatsen till vaacum med andra ord.

Ordet plenum kommer från det latinska "plenus" och betyder "Full"!
Det är inte helt sant att bara överladdade bilar använder plenum kammare, titta på en bmw e36 325, där har du 6 st insugningsrör kopplade till en plenumkammare där också spjällhuset sitter. Sugtrimmade tävlingsbilar brukar ha fina stora kolfiber plenum!
Senast redigerat av Montecarlo140 (5 januari 2009)

/Stefan

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2009
#24
Alla mpi motorer har plenumkammare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Galen
849 Inlägg
5 januari 2009
#25
x-ride skrev:
tack målet är 450 -500 kr och den är orginal enda jag har gjort är att byta topplocvks packning till en 1mm titian vad menar du med att shima ventilerna ?? ic röret är så dumt konstruerat på mk3 skulle vikja ha som på mk4

Jo du tar bort ventilen där oljefiltret sitter så sätter du ditt 3 mm bricka så öppnar den först vid 2.8 bar  i stället för 2 bar.

Jo men det är onödigt att bygga om dem om du inte siktar på skit mycket och sen så behöver du byta rätt mycket för att komma över 400. 

Du måste ha ett annat styrsystem antingen standalone eller Piggyback som Map ecu osv.
Sen måste du byta till större spridare, bygga om bränslesystemet, toppen måste fixas osv....
Den är mycket som behövs!
Satsa på 300hk först....

/
Bergkuist på Frippes konto

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

49 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#26
okej men vad ska göras då ??? 3 tum eller ????

varför åka snabbt när man kan åka brett

677 Inlägg
6 januari 2009
#27
x-ride skrev:
okej men vad ska göras då ??? 3 tum eller ????

För 300 hk?

I sånt fall läs min tidigare post

/
Bergkuist

49 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#28
vad ska jag göra för att få 300hk ????

varför åka snabbt när man kan åka brett

12 086 Inlägg
6 januari 2009
#29
Du ska inte lägga ner flera tusen på ett nytt plenum iaf. 300hk de borde väl räcka med ett chip och annat avgassystem.

677 Inlägg
6 januari 2009
#30
x-ride skrev:
vad ska jag göra för att få 300hk ????

kopierar mitt tidigare inlägg:
För moderat trimning hade jag fixat 3 tums system från turbon o ner (dp+catback) öppetluftfilter,linjär btr,pysventil och sen shimsa oljeventilen och skaffa större oljekylare. Ladda sen upp til FCD och sen skaffa en  FCD och höj en til så du ligger runt 0.9-1 bar då borde du ligga på runt 300 hk. ett tips är dock att skaffa Lmbda mätare så du kan hålla koll på förbränningen.

JapMax skrev:
Du ska inte lägga ner flera tusen på ett nytt plenum iaf. 300hk de borde väl räcka med ett chip och annat avgassystem.

Chips finns inte till supran, det är att byta ut saker på den. Problemet med 7m-gte motorn är deras idiotiska lösningar på allt som sabbar flödet och att den älskar värme.

/Bergkuist

49 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#31
3 frågor   1 ska jag ta ur fjädrana vid oljefiltret eller ??? 2 hur ska jag göra med fcd förstår inte vad den gör sickar den en fel singnaler till styrboxen eller??? om att den ska ge mer soppa eller ??? 3 kan jag köra med dubbla återcirkulerande bocsh dumar ??? eller kommer llm mätaren få frispel ??? har hört att man får bätter respons vid växling sant eller??

varför åka snabbt när man kan åka brett


Sök