2983
Sök

95 eller 98 oktanig bensin med trimmad bil??

86 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Jag har en V70 2.5T BSR steg 2 chippad med ca 250 hk. Fick höra för några dagar sedan att när man kör chippat skall man tanka 98 oktan. Varför skall man göra det? Märker man någon skillnad på förbrukning och effekt?


131 Inlägg
5 januari 2009
#2
Med 98oktaning bensin får du en bättre kontrollerad förbränning. Annars kan du drabbas av spikning på grund av för lågt oktantal. Kortfattat är en spikning en okontrollerad förbränning vid fel "tidpunkt" som skadar motorn. Vid normal körning så kan bilen dra mindre bränsle. Och jag kan tänka mig att din bil är programerad för 98oktaning bensin så låt det gå på det smile
Senast redigerat av Speed_Advanced (5 januari 2009)

I drive I laugh and I Conquer

IT-samordnare
43 Inlägg
5 januari 2009
#3
Det märks också effektmässigt när du kör med 95 istället för 98. Jag funderade en dag varför bilen inte gick lika bra som vanligt, men det visade sig att frugan hade tankat 95 istället.

Some are wise - some are othewise.

86 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#4
Ok.. så med andra ord är det bäst att börja tanka 98 fr o m nu..


86 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#5
Ok, men då vet jag har det ligger till. Är ju klart att man vill ha ut max effekt. Om den sedan dricker lite mer är ju inte hela världen. wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
#6
Fifth gear hade ju jämfört 3 bilar på olika bensiner.

Renault Clio, Golf GTI och Subaru Impreza.

Clion och Golfen märkte ingen skillnad på typ Shell V-Power dvs 99oktan, och vanlig 95-oktan.

Men Subarun, som är liite vassare, fick höjd effekt från 235hk till 249hk.
Man bänkade bilarna samtidigt som man testade. tongue
Vridmomentet ökade också från 235 till 258 Ft Lbf.

Omräknat blir det väl 350Nm. tongue

Senast redigerat av TurbOla (5 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
#7
Tobbe1977 skrev:
Ok, men då vet jag har det ligger till. Är ju klart att man vill ha ut max effekt. Om den sedan dricker lite mer är ju inte hela världen. wink
Den drar mindre på 98 oktan. Bilen justerar automatiskt tändläget högre och motorn blir effektivare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

86 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#8
Ok.. så den kommer att dricka mindre.. Då är det ju ännu bättre. Högre effekt och lägre bränsleförbrukning. smile Sedan kostar iofs 98 lite mer än 95, men det får man leva med. Då är det bara till att köra tom på tanken och sedan se om man märker någon skillnad med 98.


982 Inlägg
5 januari 2009
#9
alla som chippar säger väl att de är optimerat för 98 oktan

ja har hört att den kan i princip gå som utan chip med 95 oktan..inge ja tror på men de gör märkbar skillnad i min v70r iaf

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
#10
Tobbe1977 skrev:
Sedan kostar iofs 98 lite mer än 95, men det får man leva med..
Totalkostnaden kommer ju att gå ner, det är en klart märkbar förminskning av förbrukningen på 98oktan jämfört med 95oktan.

Sen kommer förbrukningen självklart följa gaspedalen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

86 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#11
Jo så är det alltid.. Men desto mer effekt man har i kärran desto tyngre brukar höger foten bli.. Eller det är kanske bara jag?? smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
#12
Dansken- skrev:
torpis skrev:
Tobbe1977 skrev:
Sedan kostar iofs 98 lite mer än 95, men det får man leva med..
Totalkostnaden kommer ju att gå ner, det är en klart märkbar förminskning av förbrukningen på 98oktan jämfört med 95oktan.

Sen kommer förbrukningen självklart följa gaspedalen...
Är tveksam till om kostnaden kommer att gå ner vid vanlig körning. Om man kör på landsvägen är tändningen samma på 95 och 98 oktan, för att motorn går på optimal tändning i båda fall, för att knack inte är något problem. Förbrukningen på 98 oktan är lägre, för att energiinnehållet i 98 oktan är högre än i 95 oktan, men skillnaden är inte så stor att den kommer att motsvara merkostnaden vid 98 oktan jämfört med 95 oktan.
Alltså mer mos i 98 oktan, lägre förbrukning, men högre bränslekostnad.
Jag tittade iof på färddatorn när jag "mätte" förbrukningen, där syntes tydligt att den drog mindre. Så pass att det lönade sig med 98 oktan, sen är det ju självklart inga vinster på 25% vi snackar  :p
Senast redigerat av torpis (5 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
#13
Dansken- skrev:
torpis skrev:
Dansken- skrev:

Är tveksam till om kostnaden kommer att gå ner vid vanlig körning. Om man kör på landsvägen är tändningen samma på 95 och 98 oktan, för att motorn går på optimal tändning i båda fall, för att knack inte är något problem. Förbrukningen på 98 oktan är lägre, för att energiinnehållet i 98 oktan är högre än i 95 oktan, men skillnaden är inte så stor att den kommer att motsvara merkostnaden vid 98 oktan jämfört med 95 oktan.
Alltså mer mos i 98 oktan, lägre förbrukning, men högre bränslekostnad.
Jag tittade iof på färddatorn när jag "mätte" förbrukningen, där syntes tydligt att den drog mindre. Så pass att det lönade sig med 98 oktan, sen är det ju självklart inga vinster på 25% vi snackar  :p
Ja, men det är ju inget säkert sätt att mäta förbrukning på.
När man kör fram tändningen i motorprovbänk, för de låga laster som man hamnar på vid vanlig körning, är optimal tändning samma för 95 och 98 oktan. (Faktisk är det så att man kan öka tändningen en del utan att momentet ändrar sig och alltså verkningsgraden)
Jag har kollat lite på energiinnehållet och där är skillnaden bara 2% till 98 oktans fördel, så förbrukningen borde bli typ 2 procent bättre och prisskillnaden är 4%.
felmarginalen är förmodligen mer än 2% på färddatorn, det förklarar förmodligen fenomenet då

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
5 januari 2009
#14
95-oktan på en trimmad bil kommer inte få trimmet att funka. asså den kommer o kännas helt original.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2009
#15
zijaa skrev:
95-oktan på en trimmad bil kommer inte få trimmet att funka. asså den kommer o kännas helt original.
lol chippen fungerar utmärkt på 95-oktan...


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 januari 2009
#16
MeloveGolf skrev:
zijaa skrev:
95-oktan på en trimmad bil kommer inte få trimmet att funka. asså den kommer o kännas helt original.
lol chippen fungerar utmärkt på 95-oktan...
Nu menade han ju inte ordagrant att det inte kommer funka utan att bilen kommer gå lika slött som den gjorde innan chippningen.

Och det är något jag kan instämma med, min 9-5:a går märkbart sämre på 95 oktan mot hur den går på V-Power.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2009
#17
TBOC_Razor skrev:
MeloveGolf skrev:
zijaa skrev:
95-oktan på en trimmad bil kommer inte få trimmet att funka. asså den kommer o kännas helt original.
lol chippen fungerar utmärkt på 95-oktan...
Nu menade han ju inte ordagrant att det inte kommer funka utan att bilen kommer gå lika slött som den gjorde innan chippningen.
tekniskt omöjligt när du chippar en turbo-bil, högre laddtryck ger mer effekt oavsett om du kör 95-98-99-106oktan effekthöjningen finns där än om inte lika stor men oavsett bränsle får du en ökning...

på en sugmotor däremot kan jag hålla med om att det kan bli 0-0 om man inte höjer oktan talet...


alexander_e_b
9 september 2009
#18
Hur funkar det med att köra 95 på trimmad saab 9-5 ??
Fixar knackningsregleringen så att de inte blir skadligt för motorn ??
Eller det skadar motorn i det långa loppet ???
Antar att det är 98 oktan eller v-power som gäller ??

Smålänning
7 882 Inlägg
9 september 2009
#19
alexander_e_b skrev:
Hur funkar det med att köra 95 på trimmad saab 9-5 ??
Fixar knackningsregleringen så att de inte blir skadligt för motorn ??
Eller det skadar motorn i det långa loppet ???
Antar att det är 98 oktan eller v-power som gäller ??
Vet itne vad som gäller 9-5 eller vilken trimningsgrad du har, men i polarens 9000 med steg tre funkade 95 utmärkt.

Vore ganska dåligt om itne ett företag som BSR gör så att 95 funkar i bilen även efter trimning...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

67 Inlägg
9 september 2009
#20
twin_cam skrev:
Vore ganska dåligt om itne ett företag som BSR gör så att 95 funkar i bilen även efter trimning...
Givetvis går bilar att köra på 95-oktan även med BSR-trim, men frågan är väl snarare varför man snålar 20 öre per liter med bensinen efter att ha lagt sjutusen kronor på en trimsats? Känns inte det lite bakvänt?
Som att köpa nya stötdämpare, fjädrar fälgar och däck till bilen för väghållningens skull men sedan inte orka pumpa däcken till korrekt tryck...

Sedan skall man i ärlighetens namn erkänna att det inte är många mackar som kan garantera att den bensin som säljs som "98 oktan" verkligen håller det i realiteten...


Sök