3824
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#341
Där släpper vi Saabsnackaet tack.
Senast redigerat av torpis (8 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#342
Sen behöver vi inte jämföra mot racerbilar, de har i regel sugmotorer med ett väldigt smalt användbart register och behöver således många växlar. En Gallardo E-gear växlar en faslig massa gånger medans en S40 bara växlar en gång tex.

Har ägnat förmiddagen åt att montera polyuretanbussningar i bakvagnen. Det satt hyffsat fast, men det gick tillslut iaf.

Undrar just varför S40 i folkmun har värdelös väghållning när alla bussningar från Mitshbishi EVO passar... upphängningen borde vara snarlik kan tyckas...   a ja vi får se hur det blir med alla infästningar i hårdare material samt coilovers.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#343
torpis skrev:
Sen behöver vi inte jämföra mot racerbilar, de har i regel sugmotorer med ett väldigt smalt användbart register och behöver således många växlar. En Gallardo E-gear växlar en faslig massa gånger medans en S40 bara växlar en gång tex.

Har ägnat förmiddagen åt att montera polyuretanbussningar i bakvagnen. Det satt hyffsat fast, men det gick tillslut iaf.

Undrar just varför S40 i folkmun har värdelös väghållning när alla bussningar från Mitshbishi EVO passar... upphängningen borde vara snarlik kan tyckas...   a ja vi får se hur det blir med alla infästningar i hårdare material samt coilovers.

Ja men din S40 har inte en supersnabb "smg"låda som växlar på millisekunder låda som Lambon har smile
Att en bustning passar säger inget, ungefär som en lastbilsturbo passar på tex saabar, säger ju inte att bilen måste gå som ett svin för det.
Senast redigerat av Hammarslag (8 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#344
Hammarslag skrev:
torpis skrev:
Sen behöver vi inte jämföra mot racerbilar, de har i regel sugmotorer med ett väldigt smalt användbart register och behöver således många växlar. En Gallardo E-gear växlar en faslig massa gånger medans en S40 bara växlar en gång tex.

Har ägnat förmiddagen åt att montera polyuretanbussningar i bakvagnen. Det satt hyffsat fast, men det gick tillslut iaf.

Undrar just varför S40 i folkmun har värdelös väghållning när alla bussningar från Mitshbishi EVO passar... upphängningen borde vara snarlik kan tyckas...   a ja vi får se hur det blir med alla infästningar i hårdare material samt coilovers.

Ja men din S40 har inte en supersnabb "smg"låda som växlar på millisekunder låda som Lambon har smile
Att en bustning passar säger inget, ungefär som en lastbilsturbo passar på tex saabar, säger ju inte att bilen måste gå som ett svin för det.

Du ge dig inte du...

Evo
http://www.camskill.co.uk/smsimg/17/115 … 233-17.jpg

kryp under en S40 och slå ett öga och du finner att det är samma exakt...
Senast redigerat av torpis (8 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

STI TypeR Driver
191 Inlägg
8 februari 2009
#345
Hammarslag skrev:
Ja men din S40 har inte en supersnabb "smg"låda som växlar på millisekunder låda som Lambon har smile
Att en bustning passar säger inget, ungefär som en lastbilsturbo passar på tex saabar, säger ju inte att bilen måste gå som ett svin för det.

Vet inte om ja tycker att lastbilar går som svin iofs. Att sen bussningarna från evo passar på S40 kan ju ha nåt att göra men att de i princip e samma grejjer som Mitsubishi. Så går de att få väghållning i en mitsubishi så borde de rimligtvis gå att få i en S40 oxå.

Men nog snackat om hur grejjer passar eller inte, eller vilka prylar du ist valt till din SAAB (som säkert e välbyggd å funkar utmärkt för de syfte du vill).
Tråden handlar ju trots allt om Torpis väg mot mycket effekt i just S40.
Senast redigerat av vettvilling (8 februari 2009)

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#346
vettvilling skrev:
Hammarslag skrev:
Ja men din S40 har inte en supersnabb "smg"låda som växlar på millisekunder låda som Lambon har smile
Att en bustning passar säger inget, ungefär som en lastbilsturbo passar på tex saabar, säger ju inte att bilen måste gå som ett svin för det.

Vet inte om ja tycker att lastbilar går som svin iofs. Att sen bussningarna från evo passar på S40 kan ju ha nåt att göra men att de i princip e samma grejjer som Mitsubishi. Så går de att få väghållning i en mitsubishi så borde de rimligtvis gå att få i en S40 oxå.

Men nog snackat om hur grejjer passar eller inte nu tycker ja.
Tråden handlar ju trots allt om Torpis väg mot mycket effekt i just S40.

Att en rund jäkla hylsa i polytheran passar säger väl inget.
Och varför ska du få sista ordet ? roll smile

Nåja tropis, vad är det för turbo du använder ? storlek osv
Senast redigerat av Hammarslag (8 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

67 Inlägg
8 februari 2009
#347
Hammarslag skrev:
Nåja tropis, vad är det för turbo du använder ? storlek osv

Finns detaljer om det tidigare i tråden... Turbonetics GT-K 650.


http://www.turbochargers.com/store/images/turbo_matrix/gtk.gif


P.S. Tänk på att denna beskriver kompressorns inducer och inte exducerstorleken som t.ex. Garret använder i sina modellbeteckningar. D.S.
Senast redigerat av Jompa (8 februari 2009)

8 Inlägg
8 februari 2009
#348
En spontan tanke är att i hastigheter uppåt 250+ borde aerodynamik ha ganska stor betydelse.
Görs nånting sådant åt bilen?

Fint bygge och lycka till..


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#349
Woohoo skrev:
En spontan tanke är att i hastigheter uppåt 250+ borde aerodynamik ha ganska stor betydelse.
Görs nånting sådant åt bilen?

Fint bygge och lycka till..

Inte direkt, den sänks ungefär 60mm mot original, jag har monterat mindre backspeglar och filurar på vingens vara eller icke vara. Eventuellt får Adrian snida till en variant som blir lite mer funktionell. Det är väl egentligen bara sänkningen som minskar frontarean på bilen. Det blir till att skruva turbotryck istället smile

PS. en S40 har faktiskt hyffsad aerodynamik, lägre Cv-vädre än en Gallardo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
8 februari 2009
#350
för att förbättra aerodynamiken så brukar många hänga på vingar och annat skit istället för att titta på hur luften under bilen ska tas om hand på bästa sätt.

Likaså luften som kommer in i motorrummet brukar ska tas om hand på nåt vis

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 661 Inlägg
9 februari 2009
#351
kolvas skrev:
för att förbättra aerodynamiken så brukar många hänga på vingar och annat skit istället för att titta på hur luften under bilen ska tas om hand på bästa sätt.

Likaså luften som kommer in i motorrummet brukar ska tas om hand på nåt vis

Hmm, ifall man skruvar på vingar försämrar man aerodynamiken.
Jo, alla sidor av bilen är ju naturligtvis viktiga, helst ska bilen se ut som en syl som är vässad i båda ändarna. smile

Torpis, jag som trodde lambo satsade på aerodynamik. smile coolt.
Vad har s40 för aero drag värde?

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 februari 2009
#352
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Nåja tropis, vad är det för turbo du använder ? storlek osv

Finns detaljer om det tidigare i tråden... Turbonetics GT-K 650.


http://www.turbochargers.com/store/imag … ix/gtk.gif


P.S. Tänk på att denna beskriver kompressorns inducer och inte exducerstorleken som t.ex. Garret använder i sina modellbeteckningar. D.S.

Okej då är turbon ganska exakt lika stor som min, något större avgashus.
Att en S40 har bättre aerodynamik än en gallardo det vill jag gärna se tester på smile
Ifs S40 är ju som en liten nissan micra, men gallardon är ju låg som fan den måste ju fan ha bättre värden annars blir ja mäkta förvånad.
Nån som vet vad saab 9000 aero har för CV? värde

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#353
Hammarslag skrev:
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Nåja tropis, vad är det för turbo du använder ? storlek osv

Finns detaljer om det tidigare i tråden... Turbonetics GT-K 650.


http://www.turbochargers.com/store/imag … ix/gtk.gif


P.S. Tänk på att denna beskriver kompressorns inducer och inte exducerstorleken som t.ex. Garret använder i sina modellbeteckningar. D.S.

Okej då är turbon ganska exakt lika stor som min, något större avgashus.

Turbon levererar... http://www.garaget.org/?car=18545
med pulssplit och egenkomponerat avgashus så tror jag på tidigt laddtryck som sagt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#354
Hardjim skrev:
Torpis, jag som trodde lambo satsade på aerodynamik. smile coolt.
Vad har s40 för aero drag värde?

Jag får återkomma med det, vågar inte använda minnet här.

Aerodynamik är ju inte bara en hal bil utan även downforce. Jag tror en Gallardo har en del hemliga kanaler udner bilen som skapar downforce och drag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
9 februari 2009
#355
Hardjim skrev:
kolvas skrev:
för att förbättra aerodynamiken så brukar många hänga på vingar och annat skit istället för att titta på hur luften under bilen ska tas om hand på bästa sätt.

Likaså luften som kommer in i motorrummet brukar ska tas om hand på nåt vis

Hmm, ifall man skruvar på vingar försämrar man aerodynamiken.
Jo, alla sidor av bilen är ju naturligtvis viktiga, helst ska bilen se ut som en syl som är vässad i båda ändarna. smile

Torpis, jag som trodde lambo satsade på aerodynamik. smile coolt.
Vad har s40 för aero drag värde?

Det beror lite på vad man vill åstadkomma, ifall man ska köra fort rakt fram behövs inte så mycket downforce och då är den optimala formen som en vattendroppe, men ifall man vill behålla lite kontroll så kan det vara bra med balanserad downforce.
Det jag åsyftade med mitt inlägg var att Torpis vill inte göra några större ingrepp exteriört (om jag förstått honom rätt), då är det bäst att titta på underredet eftersom det oftast finns mycket att förbättra där och luften i hjulhus/motorrum, det kan göra mer än alla vingar & läppar som går att få dit på en vardagsbil.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#356
Insuget är färdigsvetsat nu. Det blev som förväntat, så kompakt som möjligt och former som är självbärande eller hur man skall säga, ni vet det går inte att krossa ett ägg i knytnäven, samma princip här smile

Insuget kommer rakt från svetsen på bilderna, vi pratade om att tummla det för att få en snygg rå metall finnish. Polera kommer inte på fråga, faller helt enkelt inte i min smak. En polerad del och resten lagom oljigt... näääe  wink

Plenumkammaren klar med runners, skall nu anpassas och svetsas fast mot flänsen.
http://x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh22.jpg

Martin Nyman svetsar. Mycket trevlig prick som förklarar och visar hur det går till.
http://x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh33.jpg

Provmonterat på en reservmotor i garaget, ser ju helt okej ut smile Gassplället hålls på plats, jag kommer borra och gänga senare i veckan.
http://x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh6.jpg

Från andra hållet. Passar kanon, tror till och med att jag fortfarande kan stänga motorhuven
http://x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh4.jpg

Får slipa nån millimeter på servopumpens skruvar... synd att inte använda den plats som finns wink
http://x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh5.jpg

Om intresse finns så kan jag bygga fler insug för 4-5cyl vitmotorer, bara att höra av sig.
Senast redigerat av torpis (10 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 februari 2009
#357
torpis skrev:
Hammarslag skrev:
Jompa skrev:
Finns detaljer om det tidigare i tråden... Turbonetics GT-K 650.


http://www.turbochargers.com/store/imag … ix/gtk.gif


P.S. Tänk på att denna beskriver kompressorns inducer och inte exducerstorleken som t.ex. Garret använder i sina modellbeteckningar. D.S.

Okej då är turbon ganska exakt lika stor som min, något större avgashus.

Turbon levererar... http://www.garaget.org/?car=18545
med pulssplit och egenkomponerat avgashus så tror jag på tidigt laddtryck som sagt...

Varför länka du till en RS2a med större cylvol, och 5cyl. ?
Kan vi inte slå ett vad ? du kommer få ladd sent, men iofs är turbonetics aggen lite snabbare spoolup på än Holset tex. (holset kostar ochså 3ggr mindre o håller bättre, men till priset att man får sämre spoolup
Ja skulle tippa på fullt ladd vid så sent som 4500 kanske, hoppas jag har fel.

Ps. Insuget blev väldigt mycket racing big_smile
Senast redigerat av Hammarslag (10 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#358
Hammarslag skrev:
Kan vi inte slå ett vad ? du kommer få ladd sent, men iofs är turbonetics aggen lite snabbare spoolup på än Holset tex. (holset kostar ochså 3ggr mindre o håller bättre, men till priset att man får sämre spoolup
Ja skulle tippa på fullt ladd vid så sent som 4500 kanske, hoppas jag har fel.

Jag förstår inte, så jag släpper det där. Jag tycker vi säger att vi helt enkelt märker vilken bil som är snabbast så fort vi syns på vägen, så slipper vi fördjupa oss i gissningar om vem som betalt vad för sina bildelar osv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 februari 2009
#359
torpis skrev:
Hammarslag skrev:
Kan vi inte slå ett vad ? du kommer få ladd sent, men iofs är turbonetics aggen lite snabbare spoolup på än Holset tex. (holset kostar ochså 3ggr mindre o håller bättre, men till priset att man får sämre spoolup
Ja skulle tippa på fullt ladd vid så sent som 4500 kanske, hoppas jag har fel.

Jag förstår inte, så jag släpper det där. Jag tycker vi säger att vi helt enkelt märker vilken bil som är snabbast så fort vi syns på vägen, så slipper vi fördjupa oss i gissningar om vem som betalt vad för sina bildelar osv.

Snabbast är nog du pga av en orginallåda, jag har ban/rallycross quaife låda vetu. (255km/h max)
Skulle jag haft orginal 45 låda i saaben så är den teoretiska toppfarten 344km/h innan varvstoppet går i 7400rpm. Din varva väl 9500rpm ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
10 februari 2009
#360
insuget va riktigt nice:) vill ha suget e stort!


Sök