Ja skulle tippa på fullt ladd vid så sent som 4500 kanske, hoppas jag har fel.
Märkligt antagande om man inte vet vad "fullt ladd" ska vara? Ska det vara 0.1 bar tippar jag att det kommer tidigare... *Humor*
Sedan spelar det ingen större roll (i min mening) eftersom det dynamiska intervallet kan bli riktigt långt ändå. Varvar man 9.500 rpm så har man likt förbannat 5.000 rpm med bra ös. Jämför det med original 2.0T som bara har 2.500-3.000 rpm i vettigt intervall...
Hammarslag skrev:
Varför länka du till en RS2a med större cylvol, och 5cyl. ?
Skulle tippa på att det är p.g.a. att uftåtgången (d.v.s. kompressorns kapacitet) är snarlik oavsett vilken motor den sitter på. Länken var nog avsedd bara för att åskådliggöra kapaciteten i agget, inte exakt hur den skulle bete sig på en annan motor...
Hammarslag skrev:
Snabbast är nog du pga av en orginallåda, jag har ban/rallycross quaife låda vetu. (255km/h max)
Med "snabbast" innebär inte endast toppfart, utan kanske snabbast i ett intervall? Ni får'la rejsa mellan 130-230 km/h?
Förstår inte varför du ska hacka på hans turbo innan motorn ens är ihopsatt. Varvar hans motor 9500rpm och har maxladd vid 4500 rpm så har han för fan 5000 varv på sig att köra fort innan han måste i med nästa växel. Har du ditt varvstopp vid 7400rpm så måste du ju ha fullt ladd vid 2400 rpm för att kunna matcha hans intervall vilket jag betvivlar starkt att du har. Ta ett race när hans bil är klar istället för att tjafsa så jävla mycket.
Ta ett race när hans bil är klar istället för att tjafsa så jävla mycket.
Håller med. Så får vi se om Torpis lille har tänkt och räknat rätt.
Man får gärna ha synpunker, men jag vill fan inte bli trackad för att S40 är dåliga bilar, turbon är kass min växellåda är orignal och dålig osv. Jag ber därför Hammarslag att tagga ner och sluta upp mer tramset.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Man får gärna ha synpunker, men jag vill fan inte bli trackad för att S40 är dåliga bilar, turbon är kass min växellåda är orignal och dålig osv. Jag ber därför Hammarslag att tagga ner och sluta upp mer tramset.
Nej, vem vill bli trackad för sitt bilval? Jag får förstås mycket skit genom 1or på bilen, men det är ju en annan sak.
Men Hammarslag får säga vad han vill, jag tror att du har tänkt och räknat mycket på detta, och framför allt planerat, innan du satt igång och börjat bygga, så du har nog koll på vart laddtrycket hamnar, hur snabbt turbon når maxladd, o.s.v. Så det lär ju visa sig när bilen är färdig.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Ta ett race när hans bil är klar istället för att tjafsa så jävla mycket.
Håller med. Så får vi se om Torpis lille har tänkt och räknat rätt.
Grattis och välkommen till gänget, många har just synpunkter på SMÅ motorer. Som i mitt fall då jag endast har 1,8l. Samt mitt bilval från -91 Men segla med och ge ett vackert flin tillbaka när allt lirar och bilen funkar utöver förväntan. Då vänder kaxigheten till ödmjukhet.
På 80talet tog dom ut ca 1000 hk i en 1,5 liters F1 motor med dåtidens teknik, du kommer fixa dina 650 hk med din kunskap och vilja kämpa på och lycka till.
På 80talet tog dom ut ca 1000 hk i en 1,5 liters F1 motor med dåtidens teknik, du kommer fixa dina 650 hk med din kunskap och vilja kämpa på och lycka till.
Du får gärna utveckla vad du menar. Jag käftar gärna, men jag säger inte att någon är idiot för att denne kör det bilmärket eller den bilen. Men vi kan ta det via PM för att inte förstöra för Torpis.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Mvh
Kanske dock inte gjord för att hålla sådär länge
OCH vid lite högre varvtal än 9500
Faktiskt inte sådär jättemycket högre varvtal men snacka om död innan 8000rpm
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ska bli kul att se när du får allt att lira Angående insug, hur lång hänger orginal insuget med på en T4:a motor ? innan någon modifikation behövs göras så att säja ? eller man rent av ber dig bygga ett?!
Ska bli kul att se när du får allt att lira Angående insug, hur lång hänger orginal insuget med på en T4:a motor ? innan någon modifikation behövs göras så att säja ? eller man rent av ber dig bygga ett?!
Mvh Tommy
Man vet inte riktigt hur långt det hänger med. Det kan ju flöda bra men fördela luften fel. Man kan få spikningar pga det eller andra fenomen. Spjällhuset är pyttelitet, jag har sett 275kW på hjulen som mest med orört original insug.
Jag kan bygga fler insug likt mitt, hör av dig via PM om du är intresserad.
Nu är alla bussningar på plats. Det tog sin tid både att demontera de gammla och att pressa i de nya. Inte helt självklart, snacka om våt tvål när man ballancerar den smorda polybussningen i hydraulpressen.
Volvo och jag har lite olika syn på hur stor en Downpipe behöver vara. Hoppas jag slipper bygga större, då blir det tight Ajden snidar mitt grenrör just i skrivande stund, spännande som tusan