3851
Sök

Bmw 320/325 turbo. T70turbo + MS3. 8,711@201m

262 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, tänkte göra en tråd om vad som händer med min bil:) Jag började för en tid sedan att få suget av E30 igen, mitt första bygge vart en E30 som ni kan se på min sida, men nu vart det något mer som skulle in i bilden. Närmare bestämt Överladd!
Det kommer ta sin tid med bygget då jag bara är 16år och har ju ekonomi där efter.

Ja... jag kan börja med att berätta att jag ska turbo konvertera min bmw 320ik -87, och den ska förhoppningsvis vara klar till sommaren 2009. Och köra dragrace/strippen med den nere på Meca Raceway i Malmö.

Japp så här ser setupen ut för tillfället:

Gamla Motorn (RIP 2009/07):
Block: M20B20 (2,0L) (kat motorn) oöppnad
Vevstakar: Orginal
Kolvar: original
Toppen: M20B20 (o-ringad) Elring topp packning +0,3mm
Kamaxel: Orginal
Oljekylare: Lite större än 325 oljekylare (setrab)

Bränsle/luft/tändning:
Insug: Orginal 325 (matchas med toppen)
Spridare: 680cc (PPF)
Bränsle pump:Walbro pump (extern montering)
Ic: 600X300X76 /3" sid anslutningar.
Styrsystem: Megasquirt I v3.0
Bredbands lambda: AEM Kit
Grenrör: KL-Racing
Turbo: T70
Bränsle: E85

Drivlina :
V-låda: orginal 320
Koppling: 618 tryckplatta och 4puckad zinter lamell (detta koncept är gott för 700nm+)
Bakaxel: Original 320 (delrin bussningar)
Drivaxlar: Original.

Inget speciellt alls igentligen.

Så ser det som sagt ut, ändringar kommer eventuellt ske.

Nu lite bilder på bygget.

Så här började det en fin höst dag 2008:
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010285.jpg

Maskin rummet vid inköpet:
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010288.jpg

Bilder på delar som ska i:
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010327.jpg

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010497.jpg

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010551.jpg

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010489.jpg

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010509.jpg

och nu lite vad som har hänt:

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010621.jpg
Min egen byggda mätar hållare.

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010553.jpg
Motorn åkte ut samt elen till motorn, nu ska det tvättas lite...

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010556.jpg
Usch

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010562.jpg
Jodå efter lite avfettning och gnuggande så blev det fint... nästan.

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010560.jpg

ochså liten turbo tittut:
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010512.jpg


Ja mer har jag tyvärr inte nu. Hoppas verkligen att detta kan vara intressant, annars så säg till så tar jag bort tråden. Samt om något är fel så säg till.

/// Micke
Senast redigerat av 323micke (10 maj 2010)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

4 670 Inlägg
5 januari 2009
#2
Kommer följas smile kul med ungdomar som bygger smile

Lycka till


262 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#3
mickius skrev:
Kommer följas :) kul med ungdomar som bygger :)

Lycka till

Tack :)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

63 Inlägg
6 januari 2009
#4
Detta kommer helt klart följas smile

Kolla gärna in mitt bmw e30 turbo projekt smile


262 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#5
Tack för kommentarerna. Roligt att det finns intresse:)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

262 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#6
Hejsan, här kommer en liten uppdate, fick ett litet paket ifrån motornord idag :)
Det innehöll silentblock, fläktrem & urtrampningslager.
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010631.jpg

Sedan en bild på spridarna (680cc)
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010623.jpg

Min koppling (618 t-platta)
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010628.jpg

Zinterlamell 4-puckad.
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010625.jpg

Japp det var allt för idag, ska till garaget på fredag så får se, kommer kanske en liten uppdate då :)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

262 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#7
En väldigt liten update, och nästan inga bilder sad
Ja... hände inte så mycket idag som jag hoppats på, tyvärr, stod bara och gjorde mest ingenting i garaget idag hmm har börjat pilla på för många ställen på bilen roll känns det som.
Så nu får jag börja organisera hur jag ska gå till väga med bygget.
Först på prio listan just nu är att få målat blocket och motorrummet.
Sedan blir det montera ihop motorn, koppla sprutet.
Och sen  byta bussningar.
Och väldigt senare så blir det koppla mätare m.m inne i bilen.

Glömde nästa berätta att jag fick ett litet paket ifrån Millway Motorsport idag:) Och det innehöll 1st Delrin Diffbussning smile Stumt och skönt cool

Aja en lite bild kan jag bjuda på. Hur bilen ser ut för tillfället, ska lacka motorrummet så börjat rensa lite front delar.

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010644.jpg


Så det var allt för idag, updaterar när det hänt lite med bilen smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

440 Inlägg
10 januari 2009
#8
här händer det lite grand juh:d kul och se:D hehe_P

jim ..

1 Inlägg
14 januari 2009
#9
Tjenare kusin:) Tror jag skickar ner min bil också så kan du börja bygga o polera på den också:) Lycka till med bygget så får vi se om jag får se den till sommaren:)


262 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#10
crx_jim: Jovisst händer det grejor smile

Lilleman23: Hej på dig kusinen smile Visst skicka du ner 740:in till mig tongue så ska vi nog kunna fixa och trixa med den big_smile Ja klart du får komma hit ner till sommaren och testa den, när den är klar dvsa.


Och en upplysning till alla er som läser och följer projektet:
Det har inte hänt mycket med bilen, tyvärr. Har varit sjuk så jag har inte orkat vara i garaget sad Har tagit bort hela fronten samt alla kablar m.m i motorrummet. Håller på att slippa för att det ska lackas smile Färg: det blir avslöjat när färgen är lagd cool
Motorblocket är färdigt för lack.

Det var allt för denna gången.
Senast redigerat av 323micke (15 januari 2009)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

187 Inlägg
15 januari 2009
#11
Ser nice ut smile
Men ska du inte köra med en 325 bak axel?  Starkare drivaxlar och skivbromsar ju tongue


262 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#12
Jublub: Jo det är tanken men jag ska först och främst bygga klart motorn och få i den i karossen innan jag börjar tänka på att bytta klump m.m. Jag har ju bara 1050kr/ Månaden att röra mig på för tillfället roll
Men hur är det om jag tar en sådan axel, vad mer behövs merän klumpen och drivaxlarna? är det hela bakvagnen som behövs då det blir skivor bak eller?

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

187 Inlägg
17 januari 2009
#13
323micke skrev:
Jublub: Jo det är tanken men jag ska först och främst bygga klart motorn och få i den i karossen innan jag börjar tänka på att bytta klump m.m. Jag har ju bara 1050kr/ Månaden att röra mig på för tillfället roll
Men hur är det om jag tar en sådan axel, vad mer behövs merän klumpen och drivaxlarna? är det hela bakvagnen som behövs då det blir skivor bak eller?

asså det blir lättast att ta en hel 325 bakvagn, allt alltså.
Och helst också köra med en 325 motor, m20b25,  håller mycket bättre än 320 grejorna.
Smakar det så kostar det! smile


262 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#14
Jublub skrev:
323micke skrev:
Jublub: Jo det är tanken men jag ska först och främst bygga klart motorn och få i den i karossen innan jag börjar tänka på att bytta klump m.m. Jag har ju bara 1050kr/ Månaden att röra mig på för tillfället roll
Men hur är det om jag tar en sådan axel, vad mer behövs merän klumpen och drivaxlarna? är det hela bakvagnen som behövs då det blir skivor bak eller?

asså det blir lättast att ta en hel 325 bakvagn, allt alltså.
Och helst också köra med en 325 motor, m20b25,  håller mycket bättre än 320 grejorna.
Smakar det så kostar det! smile

Ok, får man leta efter en sådan när man har lite kullor över smile
En M20B25 har jag smile Dock är den ner plockad. Det är tänkt att jag ska bygga på den motorn till nästa år. Men en 320 håller ju ändå ganska skapligt wink toppen är ju tjockare i godset på en B20 än en B25 original. Det spelar ju stor roll om vem som mappar bilen också.

Jo tyvärr är det så att det kostar skjortan när det är roligt.

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

262 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#15
En liten update smile  Håller fortfarande på att slipa motorrummet sad Drygt att det är fullt med rostskydds-gegga överallt. Men förhoppningsviss är det snart slut på skiten så man kan svetsa igen lite håll och spackla smile
Lite bilder:

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010651.jpg

http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010649.jpg
Lmm fästet ska bort också.
http://i319.photobucket.com/albums/mm466/mickehr/P1010650.jpg
Det var allt för denna gången sad
Skriv nu vad ni tycker och tänker om det så här långt hmm Var inte rädda.

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Med.lem
3 759 Inlägg
17 januari 2009
#16
Det här vill jag följa smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

262 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#17
Så ja... varit tyst ett tag nu. Men det har hänt lite med bilen.
Bl.a har motorblocket blivit målat cool samt att motorrummet är 98% klart för lack big_smile så nu kan man börja sätta ihop allt snart igen.
Ska tvätta toppen lite innan jag monterar den.
Bilder på motorn kommer imorgon när jag orkar ladda upp dom.

/// Micke HR

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

718 Inlägg
27 januari 2009
#18
kul tråd:) verkar lovande:)

skall föjlas:)

kika gärna in min tråd;)

mvh henke


3 059 Inlägg
27 januari 2009
#19
Kan nog bli riktigt bra det dära..
Alltid kul med dessa E30 turbo projekten..

Bonusbild på "paradiset"
http://i49.photobucket.com/albums/f292/chronicsinners/04-09-08%20-%20shizz/84db9c56.gif
Senast redigerat av Smajly (27 januari 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
27 januari 2009
#20
Fysatan va många yikes big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök