3625
Sök

har ett problem med att frakta bil,

465 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
har ett litet problem.. ska förmodligen hämmta en nya bil idag.. den står på sommarfälgar! & avställd.. frågan till er är.. är det värt att köra 23mil  på sommardäck& avställd bil.. lr ska man hyra ett släp?? dock får jag inte dra släpet med vanligt körkort heller... gränsen på ''dragbilen''  går vid 1400.. ngn som har ngn ide? lr vilket av dom 2 alternativen är bäst??

7 100 Inlägg
7 januari 2009
då hyr ja hellre ett släp än att leka med andras trafikanters liv!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

465 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
bmx skrev:

jag hadde den tanken jag med! hur stora problem kan man få av polisen, om man kör med släp utan E behöverighet.. jämförtmed att köra en bil som är avställd& sommardäck??

Försöker iaf
1 998 Inlägg
7 januari 2009
Du får inte fortsätta å köra. Men samma sak om du kör bilen.

Åker man inte dit för olovlig körning om man kör en kärra som kräver be eller blir de överlast?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

7 100 Inlägg
7 januari 2009
laaantz skrev:
bmx skrev:

jag hadde den tanken jag med! hur stora problem kan man få av polisen, om man kör med släp utan E behöverighet.. jämförtmed att köra en bil som är avställd& sommardäck??

ja antar att du får böter,men ja är inte säker!
jag har kört med trailer och mött polisen mm,men dom har inte stoppat mej!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

12 086 Inlägg
7 januari 2009
Sommardäck och avställd låter ju inte kul..
Antar att den är oförsäkrad då med? Åker du fast får du räkna med säkert 4K, det är 1500 för skatten iaf.
Och försäkringen är hårdare.

Jag körde hem en avställd bil 19 mil för en månad sen tongue så de är inte de, men den va de fina vinterdäck på iaf wink

Om vi ska va relalistiska så känns sommardäcken inte som en dödssynd såvida det inte är blixthalka hos dig?
Böterna för bilen och att köra på släp kan jag tänka mig är ungefär lika, och risken att bli upptäckt är nog lika stor. Jag hade försökt skaffa vinterdäck till bilen, lr så hade jag nog kört ändå.

blacken
7 januari 2009
laaantz skrev:
har ett litet problem.. ska förmodligen hämmta en nya bil idag.. den står på sommarfälgar! & avställd.. frågan till er är.. är det värt att köra 23mil  på sommardäck& avställd bil.. lr ska man hyra ett släp?? dock får jag inte dra släpet med vanligt körkort heller... gränsen på ''dragbilen''  går vid 1400.. ngn som har ngn ide? lr vilket av dom 2 alternativen är bäst??

Inget av alternativen är speciellt "lyckade" om du vill vara laglig. Hyr ett bilsläp som är godkänt för den lasten, låna en polare som har både rätt dragbil samt rätt lapp.  Är nog smärtfriast om det skulle tjorva till sig..

45 Inlägg
7 januari 2009
Om du nu tänker köra bilen hem kan du väl ställa på den via internet och sen ställa av den igen dagen efter om du nu inte tänkte ha den i trafik? Kostar inte många spänn att ha den påställd ett dygn.

Då slipper du ena problemet iallafall.

"Gas, Grass or Ass
No One Rides For Free"

465 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
jo kan ju ställa på den över dagen bara.. men känns endå lättare å ta den på kärra.. dock får jag ju somsakt bara dra 1400 .. & känner ingen som har E kort. käran få dra drygt 2500kg om jag hadde E kort.

underordnad allfixare
696 Inlägg
7 januari 2009
ställ på den o försök fåtag på vinterdäck till bilen du ska hämta sen slänger du på dom på plats

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

669 Inlägg
7 januari 2009
åk inte utan vinter däck!!! livs farligt gjorde det idag. 740. fan gled ju över hela vägen .men här är det 17 minus å så.. vet inte hur väglaget är där du bor..

Byggare Behm
562 Inlägg
7 januari 2009
Olagligt och böter hur du än bär dig åt.
23 mil verkar i hårdaste laget att köra med överlass, det syns ju.
Byt hjul på plats om du vet att du ska ha bilen.
Som sagt ställ på bilen och se till att den är försäkrad från och med dagen du hämtar den.
Annars kommer det en fin avgift från TrafikFörsäkringsFöreningen ,TFF.
Brukar kosta runt 150 kr dygnet för en påställd men oförsäkrad bil.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Datsunfrälst
65 Inlägg
7 januari 2009
Sen är det ju den lilla detaljen om man kör på nån eller så (visst inte så stor risk men den finns ju) med oförsäkrad bil, då blir det ju inte särskilt roligt. det är väl de i första hand jag brukar oroa mig för... stoppad blir man ju ganska sällan.

Sök