3609
Sök

BTR B230Fk

245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Om man ska montera ställbar BTR på en B230Fk, vilken sorts BTR ska man ha då? Finns ju olika som fyller lite olika funktioner..


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
8 januari 2009
#2
hört att progressiv ska va bättre än linjär för att när du gasar mer och laddtrycket går upp får du mer bränsle. medans linjär har samma tryck hela tiden.

-den satt som en fläskläpp-

245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#3
Men hur är det med spridare osv, bör det bytas eller?


★★★★★
455 Inlägg
8 januari 2009
#4
husmus skrev:
hört att progressiv ska va bättre än linjär för att när du gasar mer och laddtrycket går upp får du mer bränsle. medans linjär har samma tryck hela tiden.

en linjär ökar också soppa trycket i samma linje som laddtrycket..
en prog ökar däremot mer än laddtrycket beroende på vad den har för beteckning 1:2 elelr 1:4 osv..

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
8 januari 2009
#5
En progressiv använder man bara vid fultrimning med omappat sprut.
Om man kan mappa bränslekurvan så ställer en progressiv BTR oftast bara till det och gör mappningen svårare.


245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#6
Så med andra ord är en linjär bättre för min del?


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
8 januari 2009
#7
Ja..

245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#8
Okej, jag tackar å bockar för det!! Vilket tryck är lämpligt att köra på? Har steg II chip i från Hi-Tuning, sen så laddar den 0,9 bar nu.. Ska även montera ett 3 tums system med sportkatt vilken dag som helst nu..


★★★★★
455 Inlägg
8 januari 2009
#9
rockabillyshoes skrev:
Okej, jag tackar å bockar för det!! Vilket tryck är lämpligt att köra på? Har steg II chip i från Hi-Tuning, sen så laddar den 0,9 bar nu.. Ska även montera ett 3 tums system med sportkatt vilken dag som helst nu..

du ska köra på original trycket 3,0bar så länge du inte bytt turbo, för då behöver du större LMM o spridare o där med en BTR för o ställa in spridarna.

245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#10
Så med andra ord är det onödigt att byta till en ställbar sålänge jag iinte byter turbo?
ozzy skrev:
rockabillyshoes skrev:
Okej, jag tackar å bockar för det!! Vilket tryck är lämpligt att köra på? Har steg II chip i från Hi-Tuning, sen så laddar den 0,9 bar nu.. Ska även montera ett 3 tums system med sportkatt vilken dag som helst nu..

du ska köra på original trycket 3,0bar så länge du inte bytt turbo, för då behöver du större LMM o spridare o där med en BTR för o ställa in spridarna.


★★★★★
455 Inlägg
8 januari 2009
#11
rockabillyshoes skrev:
Så med andra ord är det onödigt att byta till en ställbar sålänge jag iinte byter turbo?
ozzy skrev:
rockabillyshoes skrev:
Okej, jag tackar å bockar för det!! Vilket tryck är lämpligt att köra på? Har steg II chip i från Hi-Tuning, sen så laddar den 0,9 bar nu.. Ska även montera ett 3 tums system med sportkatt vilken dag som helst nu..

du ska köra på original trycket 3,0bar så länge du inte bytt turbo, för då behöver du större LMM o spridare o där med en BTR för o ställa in spridarna.


nja de e ju alltid bra o ha en till fortsatt trimmning. men känns som att köpa en BTR är att börja i fel ände.
för BTR:en ställer spridarna. Tex kör många på Rspidare i 940 o dom jobbar på 3,8bar istället för 940ins som är på 3,0 därför har man ställbar btr. eftersom original inte går o ställa upp till 3,8 som exempel då..

245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#12
ozzy skrev:
rockabillyshoes skrev:
Så med andra ord är det onödigt att byta till en ställbar sålänge jag iinte byter turbo?
ozzy skrev:

du ska köra på original trycket 3,0bar så länge du inte bytt turbo, för då behöver du större LMM o spridare o där med en BTR för o ställa in spridarna.


nja de e ju alltid bra o ha en till fortsatt trimmning. men känns som att köpa en BTR är att börja i fel ände.
för BTR:en ställer spridarna. Tex kör många på Rspidare i 940 o dom jobbar på 3,8bar istället för 940ins som är på 3,0 därför har man ställbar btr. eftersom original inte går o ställa upp till 3,8 som exempel då..

Jaha okej, men då förstår jag, så om jag fixar R-spridare till att börja med så lär det göra bättre nytta tillsammans med BTR:en sen;)


★★★★★
455 Inlägg
8 januari 2009
#13
rockabillyshoes skrev:
ozzy skrev:
rockabillyshoes skrev:
Så med andra ord är det onödigt att byta till en ställbar sålänge jag iinte byter turbo?

nja de e ju alltid bra o ha en till fortsatt trimmning. men känns som att köpa en BTR är att börja i fel ände.
för BTR:en ställer spridarna. Tex kör många på Rspidare i 940 o dom jobbar på 3,8bar istället för 940ins som är på 3,0 därför har man ställbar btr. eftersom original inte går o ställa upp till 3,8 som exempel då..

Jaha okej, men då förstår jag, så om jag fixar R-spridare till att börja med så lär det göra bättre nytta tillsammans med BTR:en sen;)

japp precis wink men glömm inte LMM ska öka diametern på med i såfall, inte bara soppan luften med annars blir de bara en massa soppa hehe tongue
en 3"Lmm från 960 brukar gå ihop sej med Rspridarna,

245 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#14
ozzy skrev:
rockabillyshoes skrev:
ozzy skrev:

nja de e ju alltid bra o ha en till fortsatt trimmning. men känns som att köpa en BTR är att börja i fel ände.
för BTR:en ställer spridarna. Tex kör många på Rspidare i 940 o dom jobbar på 3,8bar istället för 940ins som är på 3,0 därför har man ställbar btr. eftersom original inte går o ställa upp till 3,8 som exempel då..

Jaha okej, men då förstår jag, så om jag fixar R-spridare till att börja med så lär det göra bättre nytta tillsammans med BTR:en sen;)

japp precis wink men glömm inte LMM ska öka diametern på med i såfall, inte bara soppan luften med annars blir de bara en massa soppa hehe tongue
en 3"Lmm från 960 brukar gå ihop sej med Rspridarna,

Hehe nejdå, det har jag redan tänkt på, å jag satt just å fundera på om inte en 960 LMM borde va perfekt, men där fick jag ju svaret på det oxå, hehe:P



Sök