3893
Sök

Avgasrör som tryckrör?

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
Hur fungerar det om man erstätter orignal insugsröret och tryckröret från turbon mot 3" avgasrör istället och bockar till snyggt. har problem med att svetsa i aluminium och tänkte sätta dumpen på insugsröret och sedan skippa dumphålet som sitter orignal. och jag jobbar på en verkstad som tillverkar avgasrör så har ju tillgång till att bocka och allting. hur tror ni att det blir? tänkte slänga på nån ful färg på rören också tongue

Volvo 745 tic
Senast redigerat av husmus (9 januari 2009)

-den satt som en fläskläpp-

2 021 Inlägg
9 januari 2009
#2
blir tyngre än med alu/gummi men de ska väll inte vara några problem, finns rätt många som bygger tryckrör av det


1 062 Inlägg
9 januari 2009
#3
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

Team Björkeryd

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#4
wildboy_87_ skrev:
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

grymt. då fixar jag till det riktigt snyggt på måndag då smile
men klarar sig gummina då?

-den satt som en fläskläpp-

Badass
89 Inlägg
9 januari 2009
#5
wildboy_87_ skrev:
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

Signaturtext..

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#6
Ottosson skrev:
wildboy_87_ skrev:
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

okej. a det är ju en idé. har ju sån där värmetålig svart färg som man sprayar på efter svetsning. så blir nog till att bocka till alla rör och svesta dit anslutning på insugsröret och sånt och sedan spraya rören utvändigt/invändigt. dock tråkigt med svart färg igen tongue

-den satt som en fläskläpp-

1 062 Inlägg
9 januari 2009
#7
husmus skrev:
Ottosson skrev:
wildboy_87_ skrev:
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

okej. a det är ju en idé. har ju sån där värmetålig svart färg som man sprayar på efter svetsning. så blir nog till att bocka till alla rör och svesta dit anslutning på insugsröret och sånt och sedan spraya rören utvändigt/invändigt. dock tråkigt med svart färg igen tongue

köp rostfritt då och polera upp big_smile cool

mvh

Team Björkeryd

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#8
wildboy_87_ skrev:
husmus skrev:
Ottosson skrev:

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

okej. a det är ju en idé. har ju sån där värmetålig svart färg som man sprayar på efter svetsning. så blir nog till att bocka till alla rör och svesta dit anslutning på insugsröret och sånt och sedan spraya rören utvändigt/invändigt. dock tråkigt med svart färg igen tongue

köp rostfritt då och polera upp big_smile cool

mvh

kan va en idé också.
men tar jag rostfritt från jobbet måste jag pröjsa. får gratis om jag tar vanliga rör tongue

-den satt som en fläskläpp-

371 Inlägg
9 januari 2009
#9
Ottosson skrev:
wildboy_87_ skrev:
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

Vete fan om jag skulle vilja måla invändigt..
Blir ju oljedimma i rören osv.
Och jag vet inte många färger som gillar det, utan kommer att lukras upp och följa med in i spisen...


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#10
need_4_boost skrev:
Ottosson skrev:
wildboy_87_ skrev:
jag har det funkar kanon jag kan inte komma på ngra nackdelar med det iaf big_smile

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

Vete fan om jag skulle vilja måla invändigt..
Blir ju oljedimma i rören osv.
Och jag vet inte många färger som gillar det, utan kommer att lukras upp och följa med in i spisen...

men värmefärgen borde väl klara av sånt med tanke på att man sprayar svetsfogar på avgassystem med den färgen? tål ju 600+ grader C

-den satt som en fläskläpp-

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 januari 2009
#11
husmus skrev:
need_4_boost skrev:
Ottosson skrev:

En nackdel är att om man har vanliga avgasrör efter IC t ex, så kan rören börja att rosta invändigt...
Gjorde det på en golf gti jag hade. Men måla invändigt så är dt inga problem sen

Vete fan om jag skulle vilja måla invändigt..
Blir ju oljedimma i rören osv.
Och jag vet inte många färger som gillar det, utan kommer att lukras upp och följa med in i spisen...

men värmefärgen borde väl klara av sånt med tanke på att man sprayar svetsfogar på avgassystem med den färgen? tål ju 600+ grader C

det har ju inte med värmen att göra, utan kemikalier


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#12
maximus skrev:
husmus skrev:
need_4_boost skrev:

Vete fan om jag skulle vilja måla invändigt..
Blir ju oljedimma i rören osv.
Och jag vet inte många färger som gillar det, utan kommer att lukras upp och följa med in i spisen...

men värmefärgen borde väl klara av sånt med tanke på att man sprayar svetsfogar på avgassystem med den färgen? tål ju 600+ grader C

det har ju inte med värmen att göra, utan kemikalier

jo det är sant. men fan. får väl skita i att lacka inuti då. och byta rören efter ett tag tongue

-den satt som en fläskläpp-

1 688 Inlägg
9 januari 2009
#13
Kör på rostfritt annars, det handlar ju om ganska små pengar. Du borde ju få rabatt osv tongue
En nackdel med stål är dock att värmen håller sig längre.
Aluminium hettas upp mycket snabbare, men kyls också ner mycket snabbare.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

3 Inlägg
9 januari 2009
#14
behövs inte målas på in sidan..är ju lätt olje dimma i luften som så rören får ett lätt lager med olja på insidan..skulle väl bara om bilen står still väldigt lång tid utan att startas eller så som det skulle vara fara för rost i rören..både jag o mina polare kör vanliga avgasrör..


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#15
anders__87 skrev:
behövs inte målas på in sidan..är ju lätt olje dimma i luften som så rören får ett lätt lager med olja på insidan..skulle väl bara om bilen står still väldigt lång tid utan att startas eller så som det skulle vara fara för rost i rören..både jag o mina polare kör vanliga avgasrör..

okej. men får väl helt enkelt att ta å kolla upp va jag får pröjsa för rostfritt. annars drar jag nog och polerar upp original rören och svetsar om.

-den satt som en fläskläpp-

371 Inlägg
10 januari 2009
#17
volvo_grabb skrev:
Bäst stolrlek på tryckrör?

Hur långt är ett snöre???

Det beror ju alldeles på ditt effekt utag osv.
Om du tex bara har chipat så skulle jag nöja mig med orginal grovlek.


509 Inlägg
10 januari 2009
#19
husmus skrev:
maximus skrev:
husmus skrev:

men värmefärgen borde väl klara av sånt med tanke på att man sprayar svetsfogar på avgassystem med den färgen? tål ju 600+ grader C

det har ju inte med värmen att göra, utan kemikalier

jo det är sant. men fan. får väl skita i att lacka inuti då. och byta rören efter ett tag tongue

De lär ju inte rosta i röret, kommer bli en oljehinna i hela röret efter ett tag. Jag kör med 2,5" avgasdelar från simons. Funkar hur bra som helst.

1 867 Inlägg
10 januari 2009
#20
Jag har byggt tryckrör till flera bilar av Simonsgrejer och kan intyga att det funkar klockrent.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök