3142
Sök

hur mycket kan fälgarna vara värda?

547 Inlägg
11 januari 2009
Det du vill veta är alltså ET talet på dina fälgar?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Konsult
1 247 Inlägg
11 januari 2009
vaughn skrev:
jag tror ärligt talat att jag inte kommer få några svar vart jag än vänder mig tyvärr...
men hoppas kan man ju alltid

Lite klarhet i vad ET är..
Wikipedia skrev:
Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset. ET-måttet anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, vilket oftast är angivet på fälgen. På aluminiumfälgar är stämpeln normalt stansad eller gjuten på fälgens insida, på stålfälgar oftast stansad på utsidan.

Vid ett inpressningsdjup på det nominella värdet 0, är däckets axiella mittpunkt monterad i linje med hjulnavets monteringsyta. Är ET-värdet exempelvis 45, sitter däckets axiella centrum 45 mm innanför hjulnavets yta [2]. Det finns även negativa inpressningvärden, vilket anger hur mycket däckets axiella centrum ligger utanför hjulnavets monteringsyta. Detta förekommer mest typiskt vid förhållandevis breda fälgar, med en så kallad bred kant. Finns det ett motstående hjul i hjulaxelns andra ände (som normalt på en bil med jämnt antal bärande hjul), ökar alltså spårvidden ju lägre ET-värdet är.

Hoppas det hjälpte, svårt att luska ut ET på däck smile

Attan, kan inte slita mig sad
/Kim

Edit:
Enligt Neweraparts har dina fälgar en ET på +50.. Finns ju inte fler varianter av dom fälgarna i 17" med 5x114,3
Senast redigerat av Tagg3N (11 januari 2009)

674 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
jo de förstår jag... varför jag skrev bredden på däcken är för att ni ska få veta vad fälgen har för bredd.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Konsult
1 247 Inlägg
11 januari 2009
vaughn skrev:
jo de förstår jag... varför jag skrev bredden på däcken är för att ni ska få veta vad fälgen har för bredd.

Bredden på däcken spelar inte in väldigt mycket då du kan montera olika breda däck på samma fälg. Enligt sidan har du en fälgbredd på 7.5"

/Kim

547 Inlägg
11 januari 2009

Där syns ju stämpeln, kolla runt ventilen på dina fälgar, borde stå där.

Edit: Fälgar med samma bredd tillverkas också oftast med olika ET, därför kan man inte säga vad du har för ET även om man vet hur breda fälgarna är. 
Senast redigerat av Sandvik (11 januari 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

674 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
aja, tack för hjälpen alla.
jag får ju helt enkelt knalla ut till garaget och kolla!
tack sandvik...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Konsult
1 247 Inlägg
11 januari 2009
Säg till om du har mer problem, jag råkade hälla i mig en kopp kaffe..

Sandvik:
Om det nu är samma fälgar som det finns på sidan finns det bara med ett ET och det är 50+ men det stämmer som du säger, det tillverkas ofta med olika ET..
/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (11 januari 2009)

674 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
nu får vi bara vänta på att nån kommer och köper dom då wink

Konsult
1 247 Inlägg
11 januari 2009
vaughn skrev:
nu får vi bara vänta på att nån kommer och köper dom då wink

Önskar dig all lycka med försäljningen smile Borde nog inte vara allt för svårt dock smile

/Kim

Sök