10 januari 2009
Trådstartare
Jag har gett mig på projektet att plocka ner växellådan i min Volvo 940 GL, eftersom jag behöver byta tätningen mellan motor och koppling. Plus att jag nu i dagarna troligen brännt lamellerna, eller något annat i kopplingen, växlarna går inte i som de ska mm ...men det är ett annat kapitel, det hör egentligen inte hit. Hoppas på att jag ser vad som är fel när jag får isär det.
Nu till problemet jag stött på vid demontering av växellådan:
Jag har kommit så långt att jag lyckats få loss tvärbalken och lossat kardanaxeln ifrån växellådan. Nu till själva växelspaken. Jag lyckades lossa låsbulten som fäster växelspaken vid "väljarstånget" samt pillat ur stiftet så att "väljarstången" som går in i växellådan är helt lös. Sen sitter själva spaken med två spakhållare, byglar som är krokade runt spaken och bultade med fyra bultar (en i änden på varje bygel) i växellådan.
De två alternativen jag förstår är att antingen lossa de fyra bultarna för att låta de hållarna sitta kvar upp i bilen när jag sedan får ner själva växellådan. Alternativt lossa spaken ifrån hållarna och få upp den inifrån bilen så att hållarna följer med ner när jag tar ner växellådan.
-Är jag rätt ute där eller vad är nästa steg där jag är nu?
Jag lossade på de fyra bultarna för att jag tyckte det verkade som det enklaste alternativet. Men blev lite orolig då jag fick syn på att de var ca 20cm långa, det kändes lite overkill för att bara hålla de stagen.
All hjälp och tips i mitt vidare demonteringsjobb uppskattas då detta är första gången jag mekar med en växellåda på högre nivå än att byta oljan.
Sebastian
Senast redigerat av Casanovan (14 januari 2009)
In hoc signo vinces