2524
Sök

Bilen död,, ngt hände när jag fibblade,,

57 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
En O/T fråga,,

Frugans Carina,
Gammal bil, 97:a.
ABS´n har funkat från och till, felet är till 100% en givare till ett av framhjulen, men i nuläget så gällde det mest att kolla ifall "Bettan" går igenom bes nästa måndag.
Så jag rev av en massa paneler under och vid sidan av ratten, lyfte ur instrumentbrädan och tog bort ABS lampan för att inte göra besiktningen gramse över att lampan lyste.
Skruvade tillbaka allt och därefter går INTE bilen alls.
Den startar ej.
Startmotorn går inte runt, .
Hel/Halv/Tuta, blinkers, fläkt , radio allt funkar.
Ingen skillnad på lyse när jag vrider över i startläge.
Startar ej vid boksering, helt enkelt död,,

Personligen är jag helt säker på att det har att göra med ABS kretsen.
Men det är endast baserat på "magkänsla", får väl ta ett snack med nån elfirma imorgon,,,

Batteriet är kanon.
Kan det finnas nån säkerhetskrets som gör att bilen uppför sig så här ifall någon del av ABS systemets indikeringskrets skulle falera?

Kan jag ha fått ett läge när jag provade att starta den utan panellampan som gjort att den måste " nollas" i nåt program?

Det kan givetvis vara så att nån kabel lossnat, men jag har kollat allt 10ggr nu!!

Stämmer det att ABS kretsen kan blockera?

Någon?

Mvh Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

99 Inlägg
11 januari 2009
#2
jag tror inte att att det beror på att du plockade ur lampan iof, bilen ska inte behöva dö bara för att en lampa gårsönder tycker jag


99 Inlägg
11 januari 2009
#3
kan va nån säkerhetskrets på abs så den inte går att köra bilen om kretsen är brute pga säkerhetsskäl

kör volvo 244 glt!

57 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#4
Svar till första svararen,,
Nej visst borde det vara så,, men om man funderar på hur ofta en sån där instrumentpanel lampa egentligen pajar,, ingen någonsin på nån av mina bilar, så kanske det är en säkerhet som fabrikanten på ett enkelt och i det här fallet osmidigt sätt byggt in.
Om lampan är sönder kommer ju aldrig varningen att visas,,
Om en givare är sönder funkar systemet och visar ABS symbol, men som sagt,, ifall lampan är sönder,,,,,,,,,,,

?

Finns det nån logik i mitt antagande?

Mvh  Olle B
Senast redigerat av OBR (11 januari 2009)

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

3 235 Inlägg
11 januari 2009
#5
nej, ABSn kan inte blockera andra elektriska system som motorstyrning.
Leta efter en lös kontakt, eller avriven ledning.
Kolla alla säkringar, kan hända du av misstag kortslutade nånting medan du höll på.


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 januari 2009
#6
OBR skrev:
Svar till första svararen,,
Nej visst borde det vara så,, men om man funderar på hur ofta en sån där instrumentpanel lampa egentligen pajar,, ingen någonsin på nån av mina bilar, så kanske det är en säkerhet som fabrikanten på ett enkelt och i det här fallet osmidigt sätt byggt in.
Om lampan är sönder kommer ju aldrig varningen att visas,,
Om en givare är sönder funkar systemet och visar ABS symbol, men som sagt,, ifall lampan är sönder,,,,,,,,,,,

?

Finns det nån logik i mitt antagande?

Mvh  Olle B

Till att börja med..Den går inte genom besiktningen utan den ABS lampan..Den MÅSTE lysa när tändningen slås på.och slockna när motorn går igång..

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
11 januari 2009
#7
mrbuggy skrev:
OBR skrev:
Svar till första svararen,,
Nej visst borde det vara så,, men om man funderar på hur ofta en sån där instrumentpanel lampa egentligen pajar,, ingen någonsin på nån av mina bilar, så kanske det är en säkerhet som fabrikanten på ett enkelt och i det här fallet osmidigt sätt byggt in.
Om lampan är sönder kommer ju aldrig varningen att visas,,
Om en givare är sönder funkar systemet och visar ABS symbol, men som sagt,, ifall lampan är sönder,,,,,,,,,,,

?

Finns det nån logik i mitt antagande?

Mvh  Olle B

Till att börja med..Den går inte genom besiktningen utan den ABS lampan..Den MÅSTE lysa när tändningen slås på.och slockna när motorn går igång..

det är då man kopplar den till generator lampan :p


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 januari 2009
#8
volvo_245 skrev:
mrbuggy skrev:
OBR skrev:
Svar till första svararen,,
Nej visst borde det vara så,, men om man funderar på hur ofta en sån där instrumentpanel lampa egentligen pajar,, ingen någonsin på nån av mina bilar, så kanske det är en säkerhet som fabrikanten på ett enkelt och i det här fallet osmidigt sätt byggt in.
Om lampan är sönder kommer ju aldrig varningen att visas,,
Om en givare är sönder funkar systemet och visar ABS symbol, men som sagt,, ifall lampan är sönder,,,,,,,,,,,

?

Finns det nån logik i mitt antagande?

Mvh  Olle B

Till att börja med..Den går inte genom besiktningen utan den ABS lampan..Den MÅSTE lysa när tändningen slås på.och slockna när motorn går igång..

det är då man kopplar den till generator lampan :p

Japp..eller oljetrycket.. ;-)

451 Inlägg
11 januari 2009
#9
har du fibblat med tändningen o dess kablar?

Är bilen utrustad med imobilizer, larm?

Kanske nått som spökar där prova koppla bort batteriet i ca 10min och försök igen


Btw, kollat säkringarna?
Senast redigerat av JUSTer (11 januari 2009)

Avstängd
14 Inlägg
11 januari 2009
#10
Watt sa du kan du ta det ohm igen

57 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#11
Säkringarna är hela,, jag gjorde inget mer än "bräckte" ut panelen, det var tajt, men när den väl passerade ratten var det ganska fritt.
Tre stora kontakter thats all.
Alla kontrollampor funkar.
Bilen har imobilizer, samma nyckel som användes för att köra in bilen i garaget användes 15 min senare utan att ha varit ur tändningslåset och det var då jag upptäckte att den var "död"!

IOFS hade jag slitit i paneler runt ratten innan jag kom på hur jag skulle få loss instrumentet.

På med jackan och fram med lampan, dags att kolla allt runt rattstången,, återkommer om 10min

:0)

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

57 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#12
FUNKAR!!

Det var INTE nån kabel till tändningslåset, däremot nån glappkontakt till ALPHA larmet som hade sin kontrolldosa inklämd under/bakom/ovan rattstången.
Larmet har varit oanvänt de senaste fem åren efter det att larmnycklarna konstant strulat, jag hade helt glömt bort att det fanns.
Som sagt, jag började med att lossa plasten bakom/under ratten när jag skulle "fixa till det" och upptäckte då att det var fel väg för at nå lampan/panelen, skruvade dit panelen igen, två skruvar och ett antal hakar, fortsatte rakt in mot instrumentet, men måste ha rubbat boxen och skapat glappet när jag fibblade i första läget!!

Kan man kopplad bort larmlådan helt och hållet eller är det bäst att hålla fingarna borta nu när det funkar igen?

Sen var det det där med ABS lampan,, kollar Besiktningen verkligen ifall den lyser och slocknar?

Skall man koppla om den till nåt annat alt flytta oljelampan eller nåt?

Tack alla, det lönar sig verkligen att "ventilera" sina problem,,

:0)

big_smilebig_smilebig_smile

Mvh  Olle B
Senast redigerat av OBR (11 januari 2009)

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 januari 2009
#13
OBR skrev:
FUNKAR!!

Det var INTE nån kabel till tändningslåset, däremot nån glappkontakt till ALPHA larmat som hade sin kontrolldosa inklämd under/bakom/ovan rattstången.
Larmet har varit oanvänt de senaste fem åren efter det att larmnycklarna konstant strulat, jag hade helt glömt bort att det fanns.
Som sagt, jag började med att lossa plasten bakom/under ratten och upptäckte då att det var fel väg för at nå lampan/panelen, skruvade dit panelen igen, två skruvar och ett antal hakar, men måste ha rubbat boxen och skapat glappet!!

Kan man kopplad bort larmlådan helt och hållet eller är det bäst att hålla fingarna borta nu när det funkar igen?

Sen var det det däår med ABS lampan,, kollar Besikt6ningen verkligen ifall den lyser och slocknar?

Skall man koppla om den till nåt annat alt flytta oljelampan eller nåt?

Tack alla, det lönar sig verkligen att "ventilera" sina problem,,

:0)

big_smilebig_smilebig_smile

Mvh  Olle B

Koppla den på oljelampan istället..gärna löd fast den på dom kablarna..funkar kanon..Å ja. den måste fungera så..den som säger annat har bara haft tur..Jag har själv hållit på med ABS:en å lampan ett tag för besiktning och ombesiktning sååå... !

5 198 Inlägg
11 januari 2009
#14
Jag klarade mej med att ta bort lampan....

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 januari 2009
#15
gamlingen skrev:
Jag klarade mej med att ta bort lampan....

Som jag precis sa...TUR..    blir 2:a Om dom inte missar de..De e nämligen de enda sättet att kolla funktionen på ABS för bilprovningen..

Random Hero
4 047 Inlägg
11 januari 2009
#16
funkar larmet ? om inte så kan du ju ha råkat dra ur nån jord lr likande till larmet, annars kan du koppla förbi startspärren o se om de funkar o starta den då ?

Dog food lid. Backwards

57 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#17
Allt funkar nu.
Sitter med panelen här på köksbordet.
Kopplar nog om ABS lampan till motorsymbolen.
Oljelampan lyser ju inte ifall motorn precis varit igång och trycket är kvar.

Larmlådan har säkert 50 kablar in ut, när jag var ute och tog av panelen precis så startade inte bilen igen,, ett litet knäslag på larmlådan så gick Bettan igång, men som sagt,, lådan borde bort, skickar en bild på boxen med kablar om en stund!!


http://img140.imageshack.us/img140/4339/cimg7625lb2.th.jpg

Felet fixat, glapp i en 12v in kabel som BRC tryckt ihop dåligt inne i en av dom monterad säkringsdosa 1997.
Alla dessa år av larmtrubbel,,

TACK ALLA!


Mvh Olle B
Senast redigerat av OBR (11 januari 2009)

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,


Sök