3833
Sök

Golf vr6á, ge mig din problemteori?

12 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Nu har jag börjat fundera på vad som egentligen har hänt med min vr6á, gick kamkjedjan verkligen av? Eftersom att jag inte har haft tid att felsöka den än så är jag osäker, men det här är iaf vad jag minns av det som hände..

Vad jag minns av när de inträffade var att någon plast under bilen flög av vid en hastighet på ~ 140km/h (Bukplasten kanske). Sen gick bilen bra i några mil och när jag saktade ner för att sedan stå helt stilla var tomgången stabil, inga problem alls.

Det som sen hände var att jag la i 1:an och sakta med försiktigt började köra vidare, vid ungefär 2000-2500 varv så lät det något i motorutrymmet och jag tryckte genast in kopplingen - då ser jag hur varvräknare hoppar till (neråt), följt av att den sedan går upp och hundradelen efter så stänger jag av bilen. Så med andra ord så dog inte bilen själv.

Jag vågade aldrig dra mer på nyckeln utan jag har aldrig provat starta den sen dess, däremot låter en märkligt skrapande ljud, (fläktskavande kanske) Osäker - men iaf så uppkommer det ljudet när man slår på tändningen.

Snälla, vill höra alla teorier ang vad problemet kan vara - hur dumma dom än låter.

Hur låter ett kamkjedjeras?

Är tacksam för alla svar!

MVH

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 januari 2009
Fredrixon skrev:
Nu har jag börjat fundera på vad som egentligen har hänt med min vr6á, gick kamkjedjan verkligen av? Eftersom att jag inte har haft tid att felsöka den än så är jag osäker, men det här är iaf vad jag minns av det som hände..

Vad jag minns av när de inträffade var att någon plast under bilen flög av vid en hastighet på ~ 140km/h (Bukplasten kanske). Sen gick bilen bra i några mil och när jag saktade ner för att sedan stå helt stilla var tomgången stabil, inga problem alls.

Det som sen hände var att jag la i 1:an och sakta med försiktigt började köra vidare, vid ungefär 2000-2500 varv så lät det något i motorutrymmet och jag tryckte genast in kopplingen - då ser jag hur varvräknare hoppar till (neråt), följt av att den sedan går upp och hundradelen efter så stänger jag av bilen. Så med andra ord så dog inte bilen själv.

Jag vågade aldrig dra mer på nyckeln utan jag har aldrig provat starta den sen dess, däremot låter en märkligt skrapande ljud, (fläktskavande kanske) Osäker - men iaf så uppkommer det ljudet när man slår på tändningen.

Snälla, vill höra alla teorier ang vad problemet kan vara - hur dumma dom än låter.

Hur låter ett kamkjedjeras?

Är tacksam för alla svar!

MVH

Menar du att ljudet uppstår när du vrider på TÄNDNINGEN...?

1 019 Inlägg
11 januari 2009
Kanske kan vara AC-Kompressorn annars.. Brukar kunna låta rätt skapligt om den.

MVH/David
Senast redigerat av Davv3 (11 januari 2009)

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

12 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Davv3 skrev:
Kanske kan vara AC-Kompressorn annars.. Brukar kunna låta rätt skapligt om den.

MVH/David

Min har tyvär ingen AC. hmm

Random Hero
4 047 Inlägg
11 januari 2009
pumpen e de första ja tänker på

Dog food lid. Backwards

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 januari 2009
Fredrixon skrev:
däremot låter en märkligt skrapande ljud, (fläktskavande kanske) Osäker - men iaf så uppkommer det ljudet när man slår på tändningen.

cirkulationspumpen som låter = fullt normalt..

vore jag dig skulle jag iaf prova starta bilen väldigt svårt att gissa annars..hade kamkedjorna gått hade bilen dött tvärt och mosat runt en hel del = massa ljud dessutom lever dom rövare när spännare/skenor börjar bli slitna så du borde ha märkt nått innan...

Sök