2877
Sök

Volvo 855 GLT vs V40 2.0T

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Jag och en polare hade en diskution innan idag, så kom vi in på vilken av dessa bilarna är snabbast egentligen? Då GLTn har 170 å sen V40 har ju ändå en turbo men ligger ändå runt 160 hk? likadant när vi pratar om en saab 9-3 150 hk, den drar väl bägge 855 å V40 ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#2
Jo men sen saken, mellan v40n å 855? Ska inte turbo ge lite försprång om man säger så? tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

908 Inlägg
11 januari 2009
#3
v40 drar 850'n..

Muttley
11 januari 2009
#4
v40 drar lätt en glt på 170 hk japps.

509 Inlägg
11 januari 2009
#5
V40in lär ju dra en 855a. Volvos sugmaskiner är ju grymt slöa.

562 Inlägg
13 januari 2009
#6
V40:n lär dra 850 men ljudet från 5:an är riktigt schysst tongue (har inget att göra med de här, men men)

9-5 Aero Sedan -05

69 Inlägg
13 januari 2009
#7
Morsan hade en v40 och den drog min 850 GLT rätt så lätt! Lägre utväxling på v40 skulle jag tro... kändes så iaf smile

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2009
#8
Jag tyckte mig ut-accelerera en tidig S40 2,0T i somras eller när det var
med min 740 som ska vara ungefär lika/snabb slö som en 850 GLT.
Dvs S40 väntade in mig, sen fullt spett och S40n hade inte så mycket
att komma med från 140km/h eller något sådant.
Skit bakom spakarna kanske. tongue

S40n kanske är snabbare under hundra medan 850n är snabbare över.


Roligt med såna här spekulationstrådar smile (inget ont menat)


69 Inlägg
13 januari 2009
#9
steifan skrev:
Jag tyckte mig ut-accelerera en tidig S40 2,0T i somras eller när det var
med min 740 som ska vara ungefär lika/snabb slö som en 850 GLT.
Dvs S40 väntade in mig, sen fullt spett och S40n hade inte så mycket
att komma med från 140km/h eller något sådant.
Skit bakom spakarna kanske. tongue

S40n kanske är snabbare under hundra medan 850n är snabbare över.


Roligt med såna här spekulationstrådar smile (inget ont menat)

Om det var din 16v som du körde med så kan jag säga att den e det bättre drag i än 850:in. Jag har själv just nu en 740 -89 GLT 16v och jag upplever att det e mycket bättre drag/vrid i den än min 850!

//Mobis

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2009
#10
Mobis skrev:
steifan skrev:
Jag tyckte mig ut-accelerera en tidig S40 2,0T i somras eller när det var
med min 740 som ska vara ungefär lika/snabb slö som en 850 GLT.
Dvs S40 väntade in mig, sen fullt spett och S40n hade inte så mycket
att komma med från 140km/h eller något sådant.
Skit bakom spakarna kanske. tongue

S40n kanske är snabbare under hundra medan 850n är snabbare över.


Roligt med såna här spekulationstrådar smile (inget ont menat)

Om det var din 16v som du körde med så kan jag säga att den e det bättre drag i än 850:in. Jag har själv just nu en 740 -89 GLT 16v och jag upplever att det e mycket bättre drag/vrid i den än min 850!

//Mobis

Kanske bara är motorgången som är mjukare på femman och därför upplevs långsammare.
850n ska ju vara snabbare på papperet iaf smile Men men.. tyckte själv det var lite dåligt drag
i den enda 850 GLT jag provkört. Testat S60 2,4i (170) också, men det var ju inget speciellt alls.


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2009
#11
steifan skrev:
Kanske bara är motorgången som är mjukare på femman och därför upplevs långsammare.

alltså en original 2.0t låter inte ett piss, inget insugsljud och inget avgasljud... mjukare än så blir det inte.

2.0t v40 har högre utväxling än 850:n

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2009
#12
torpis skrev:
steifan skrev:
Kanske bara är motorgången som är mjukare på femman och därför upplevs långsammare.

alltså en original 2.0t låter inte ett piss, inget insugsljud och inget avgasljud... mjukare än så blir det inte.

Jo men jag var ute på OffTopic-territorium med Mobis och jämförde B5254F med good ol' B234F smile


41 Inlägg
13 januari 2009
#13
en 740 16v 0-100 på en 10.5 sek?
850 glt har jag för mig drar 0-100 på en 8.9 sek?

Kommer inte ihåg vart jag har läst det, siffrorna bara poppade upp ; D

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2009
#14
TheAudiDude skrev:
en 740 16v 0-100 på en 10.5 sek?
850 glt har jag för mig drar 0-100 på en 8.9 sek?

Kommer inte ihåg vart jag har läst det, siffrorna bara poppade upp ; D

Jo det stämmer smile Men 740n går att köra på runt 9s konstigt men sant (kört min på 9,3s).
Kanske behöver lite inkörning först. Så det är ganska jämnt skägg ändå.
Men det är ju inte 0-100 tiderna som är 'bäst' på bilar som har motorer
som trivs på höga varvtal. Antar att det är efter 100km/h som det börjar
bli tydliga skillnader mellan en Volvo 850 GLT och en en SE/GLE/osv 2,5 10v.
Osv osv.


Bjussar på lite fakta som finns på http://www.einszweidrei.de/ angående Volvo 850 GLT.
Enda nackdelen är att det saknas samma information angående S40/V40 2,0T.

Volvo 850 GLT 2.5 Limousine - 1991 (Serie)
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1425 kg
0 - 80 km/h     6,5 s
0 - 100 km/h     9,3 s
0 - 120 km/h     13,4 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     25,5 s
0 - 180 km/h     37,6 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     30,6 s
Vmax     215 km/h

Volvo 850 GLT Kombi - 1993 (Serie)
Test in ams 1994
Gewicht     1505 kg
0 - 80 km/h     6,4 s
0 - 100 km/h     9,1 s
0 - 120 km/h     13,0 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     24,2 s
0 - 180 km/h     35,4 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     30,3 s
Vmax     210 km/h

Skall försöka hitta några liknande uppgifter på S40-fronten.


huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2009
#15
Volvo S40 2,0t från Auto Motor & Sport-tester:
Acceleration s 0–100 km/h 8,4s
Toppfart 215km/h

Prestanda (enl tillv)
Acceleration 0-100 km/h 8,5s
Toppfart 220 km/h



Säger ju inte så mycket, men till 100 skall ju S40n vara kvickare än 850 GLT smile


132 Inlägg
14 januari 2009
#16
Kan intyga at 850 glt är bland det slöaste skiten som finns. Tror defenitivt att v40 tar 850 hur enkelt som helst. Speciellt tröttkörda gamla -93or som min.. smile


69 Inlägg
14 januari 2009
#17
Bjussar på lite fakta som finns på http://www.einszweidrei.de/ angående Volvo 850 GLT.
Enda nackdelen är att det saknas samma information angående S40/V40 2,0T.

Volvo 850 GLT 2.5 Limousine - 1991 (Serie)
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1425 kg
0 - 80 km/h     6,5 s
0 - 100 km/h     9,3 s
0 - 120 km/h     13,4 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     25,5 s
0 - 180 km/h     37,6 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     30,6 s
Vmax     215 km/h

Volvo 850 GLT Kombi - 1993 (Serie)
Test in ams 1994
Gewicht     1505 kg
0 - 80 km/h     6,4 s
0 - 100 km/h     9,1 s
0 - 120 km/h     13,0 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     24,2 s
0 - 180 km/h     35,4 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     30,3 s
Vmax     210 km/h

Skall försöka hitta några liknande uppgifter på S40-fronten.

Hur kommer det sig att kombin som väger mer har bättre tider än 91:an? Skiljer det något mellan årsmodellerna? hmm

huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2009
#18
Mobis skrev:
Bjussar på lite fakta som finns på http://www.einszweidrei.de/ angående Volvo 850 GLT.
Enda nackdelen är att det saknas samma information angående S40/V40 2,0T.

Volvo 850 GLT 2.5 Limousine - 1991 (Serie)
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1425 kg
0 - 80 km/h     6,5 s
0 - 100 km/h     9,3 s
0 - 120 km/h     13,4 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     25,5 s
0 - 180 km/h     37,6 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     30,6 s
Vmax     215 km/h

Volvo 850 GLT Kombi - 1993 (Serie)
Test in ams 1994
Gewicht     1505 kg
0 - 80 km/h     6,4 s
0 - 100 km/h     9,1 s
0 - 120 km/h     13,0 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     24,2 s
0 - 180 km/h     35,4 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     30,3 s
Vmax     210 km/h

Skall försöka hitta några liknande uppgifter på S40-fronten.

Hur kommer det sig att kombin som väger mer har bättre tider än 91:an? Skiljer det något mellan årsmodellerna? hmm

Skit bakom spakarna kanske, vem vet smile Det byttes väl lite växellådor där i början också.
Skiljer ju inte så mycket i tider heller så inte så mycket att haka upp sig på egentligen.

960 2,5 (170hk) kombi med manuell låda gör 0-100 på 10s 0-160 på 29s så den är ju definitivt slöare.
Men väger ~150kg mer än båda också. Späda på med lite fakta wink


Hobby Fotograf
650 Inlägg
16 september 2009
#19
Men nu kan jag verkligen inte hålla med, tyvärr. Men min 850 GLT är faktiskt riktigt pigg måste jag ju intyga, iallafall om den är manuell.


Fd Bannad
657 Inlägg
16 september 2009
#20
steifan skrev:
Mobis skrev:
Bjussar på lite fakta som finns på http://www.einszweidrei.de/ angående Volvo 850 GLT.
Enda nackdelen är att det saknas samma information angående S40/V40 2,0T.

Volvo 850 GLT 2.5 Limousine - 1991 (Serie)
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1425 kg
0 - 80 km/h     6,5 s
0 - 100 km/h     9,3 s
0 - 120 km/h     13,4 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     25,5 s
0 - 180 km/h     37,6 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     30,6 s
Vmax     215 km/h


Skall försöka hitta några liknande uppgifter på S40-fronten.

Hur kommer det sig att kombin som väger mer har bättre tider än 91:an? Skiljer det något mellan årsmodellerna? hmm

Skit bakom spakarna kanske, vem vet smile Det byttes väl lite växellådor där i början också.
Skiljer ju inte så mycket i tider heller så inte så mycket att haka upp sig på egentligen.

960 2,5 (170hk) kombi med manuell låda gör 0-100 på 10s 0-160 på 29s så den är ju definitivt slöare.
Men väger ~150kg mer än båda också. Späda på med lite fakta wink

Lägg till att det är som att flytta en Stridsbunker genom luften också.

Märkesbög


Sök