4302
Sök

940 ltt som är uppställd, risk för att motorn kan rasa ?

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!
Jag har en Volvo 940 LTT, med en annan tryckklocka från BSR som ska ladda 1 bar. Har också ett soppachip från KL-racing.
Bilen går bra, krånglar aldrig och hör inga missljud. Tänkte höra om det är för högt laddtryck för motorn, när stakar och kolvar är original, eller om jag bör sänka laddet? Har inte hört en tendens till en spikning, går klockrent men tänkte höra vad ni tror för att vara på säkra sidan.

MVH !

Saabvilde!
1 708 Inlägg
12 januari 2009
#2
Hej! Det är ju bra att bilen är chippad i bränsleboxen. Då BÖR den som du säger inte spika/börja spika med 1 bars ladd. Säger inget absolut säkert.

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
12 januari 2009
#3
om du chippar bilen hos BSR så ställer dom laddet på ca 1 bar o nej de e inte farlig varannan "volvoraggare" åker med uppställt ladd.. wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#4
bjoorniiee skrev:
Larsson_Power skrev:
Hej! Det är ju bra att bilen är chippad i bränsleboxen. Då BÖR den som du säger inte spika/börja spika med 1 bars ladd. Säger inget absolut säkert.

Mvh Michael

Nej klart ni inte kan ge några garantier, vill bara höra vad ni TROR rent allmänt

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
12 januari 2009
#5
varför bry sig om de funkar bra?? Ring BSR o fråga dom om någon borde väll veta??

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#6
Ville bara höra så det håller i längden.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
12 januari 2009
#7
jag hade uppställt på min ltt och laddade runt 1 bar om inte lite mer.. motorn höll, va någon packning till oljeretur som rök bara men sen va det bara växellådor och koppling som gick åt helvete.. men motorn gick hela tiden som den skulle

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#8
fint de : )

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
12 januari 2009
#9
och då hade jag inget chip eller något annat.. så borde kunna gå men är ju aldrig någon garanti ändå

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#10
Näe klart jag vet att det inte är någon garanti, vill bara höra folk som gjort samma sak och hur det har gått för dem

-utan 940
1 728 Inlägg
12 januari 2009
#11
Det är lugnt, 1bar ladd på en i övrigt orörd motor ger 200hk (230hk i internetforum).

344 Inlägg
12 januari 2009
#12
finns risk att intercoolern inte håller i längden


273 Inlägg
12 januari 2009
#13
min 940 har gått med 1 bar i ladd i ca 8000 mil nu och den går klockrent smile bytade olja på den idag och den va fin, de enda som inte tycker om det är kopplingen. dock har jag en b230ft med chip d.v.s. fulltryckaren. bottendelen håller för de, jag har en -91 d.v.s. med dom klenare stakarna och kolvarna, men dom håller smile så om den inte spikar så är det bara att köra på
Senast redigerat av ArizonaEagle (12 januari 2009)

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#14
fint de smile

1 675 Inlägg
12 januari 2009
#15
sunkmaster skrev:
finns risk att intercoolern inte håller i längden

det gör den inte på visa roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
#16
kör med 1.1 bar på min iof är de ftt den är stortsätt orginal sägs va chippad av tidigare ägare men vet inte om de stämmer inga problem med min förutom att kopplingen börjar ge upp mer och mer


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
12 januari 2009
#17
det är samma motor i FTT och LTT och det är inga som hälst problem att ladda 1bar i en b230ft/fk. många som kör med högre laddtryck än 1bar på orginal bottendel.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
#18
_tedde88_ skrev:
det är samma motor i FTT och LTT och det är inga som hälst problem att ladda 1bar i en b230ft/fk. många som kör med högre laddtryck än 1bar på orginal bottendel.

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt


356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#19
är endast tryckklockan som skiljer dom..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
#20
bjoorniiee skrev:
är endast tryckklockan som skiljer dom..

beror ju lite på vilken årsdmoell osv tex gämföra en ft från 92 med en ltt från 97 är de mer än tryckklockan som skiljer

men gämför man tex samma årsmodell så äre de princip bara tryckklockan=D

bara ladda big_smile



Sök